Založ si blog

Vysokoškolský systém, rekvalifikácie a bohaté Slovensko

Už je to pravidlom … prebehnú záverečné skúšky, obhajoby, odovzdajú sa slávnostne diplomy a hurá … na úrad práce. Presne tak – na úrad práce, a do radu poberateľov rôznych druhov sociálnych dávok. Kde je chyba ? V systéme … či skôr neporiadku, ktorý v školstve dlhodobo vládne.

Skúsme tento problém bližšie rozobrať …

 

Problém prvý … utvrdzovanie myšlienky, že človek bez vysokoškolského diplomu je menejcenný, a nezaslúži si plat, zodpovedajúci jeho potrebám, či postavenie – zodpovedajúce jeho schopnostiam. Výsledok ? Zástupy absolventov stredných škôl, ktoré sa hrnú na akúkoľvek formu vysokoškolského štúdia, len nech získajú potrebný diplom a skratku pred menom.

Problém druhý … školstvo neriadia odborníci, ale politickí nominanti, o ktorých odbornej nespôsobilosti svedčia najlepšie ich nezmyselné rozhodnutia …

Problém tretí … chýbajúca vízia rozvoja štátu, presná a kvalitná analýza jeho potrieb so zameraním na znalostnú úroveň absolventov. Štát veselo financuje štúdium kohokoľvek, kto má záujem – a priznajme si otvorene, dnešné kritériá by ešte pred niekoľkými desaťročiami nestačili ani na absolvovanie odborného učilišťa bez maturity.

Problém štvrtý … priam sa vyžívame v štatistikách, ale tam, kde sú naozaj potrebné, sa ich spracovaniu radšej vyhneme, alebo aj v prípade vytvorenia potrebnej analýzy jej výsledky prehliadame. Ak by to bolo inak, už dávno by muselo byť razantným spôsobom obmedzené štúdium v odboroch typu filozofie, sociológie, enviromentalistiky, sociálnej práce, a iných … naozaj len titulovaných odborov.

Zhrnutie … štúdium stoviek či tisícov absolventov platíme vlastne dvakrát, a plytváme tak prostriedkami, ktorých je nedostatok. Na jednej strane nemáme milióny eur na zvýšenie platov učiteľov, na strane druhej plytváme desiatkami miliónov eur na produkciu absolventov, ktorých konečné uplatnenie v danom odbore sa pohybuje len v rovine teórie … a aj to len za predpokladu, že by Slovensko malo … no možno niekoľko desiatok miliónov obyvateľov.

Čo si myslieť o tom, ak absolvent vysokej školy ide na jeseň rovnakého roku (ako získal diplom) do rekvalifikačného kurzu, aby našiel zamestnanie ? Na jednej strane kričíme, že nemáme odborníkov v technických odboroch a na strane druhej vychovávame budúcich príživníkov s titulmi, ktorí sú odkázaní na pomoc štátu, aby mali na skyvu chleba. Sme blázni ? Asi áno …

Dá sa to zmeniť ? Áno, dá … vypracovaním koncepcie rozvoja vzdelávania, zvýšením nárokov na uchádzačov o vysokoškolské štúdium a následným spracovaním dlhodobého plánu, ktorý by bol záväzný bez ohľadu na to, kto školstvo riadi. Vytvoriť zoznam odborov, ktoré budú podporované a prednostne financované. A naopak odborov, ktoré nie sú potrebné, a budú buď utlmené, alebo si štúdium bude financovať študent z vlastného vrecka …

Diskriminácia ? Aleba, vôbec nie … len zodpovedné nakladanie s verejnými financiami. Však nikto a nikomu nebráni, aby študoval odbor, ktorý ho zaujíma, hoci šanca jeho budúceho uplatnenia je minimálna. Stačilo by pozmeniť systém vyplácania dávok v nezamestnanosti, a každému adeptovi štúdia s minimálnou šancou na budúce uplatnenie dať podpísať prehlásenie, že ak sa nedokáže po skončení školy zamestnať, súhlasí s tým, aby po dobu, rovnajúcu sa dĺžke štúdia – nemal nárok na sociálne dávky.

Áno, je to veľmi tvrdé a možno aj bezohľadné. Ale – čo si má myslieť daňový poplatník, ak za jeho peniaze škola pripraví neužitočného absolventa, ktorému následne z jeho peňazí musia vyplácať rôzne sociálne dávky ? Prečo by mal súhlasiť s financovaním tejto absurdnosti ? Prečo by si mal uťahovať opasok, aby namiesto služieb v jeho prospech, ktoré naozaj potrebuje pre svoj život, boli jeho peniaze investované do rekvalifikácií neužitočných vzdelancov s titulmi ?

Ťažko tancovať od radosti nad rastom populácie s vysokoškolským vzdelaním, keď na výberové konanie prídu ľudia so všetkým možným, len nie tým, čo naozaj potrebujete – so zručnosťami v príslušnom odbore. Alebo prídu rýchlo kvasení rekvalifikanti, ktorých niekto za ťažké tisíce eur učil narábať s nástrojmi spoza projektora … naozaj sme takí bohatí, aby sme tento luxus platili ?

Zúfalé výkriky (životných) skrachovancov

23.07.2017

Výroky sa dajú interpretovať rôzne, vlastne stačí zmeniť uhol pohľadu. Tragédiou životných skrachovancov je neschopnosť nájsť pozitívne riešenie, postaviť sa po fackách osudu opäť na viac »

Špička ľadovca alebo skôr rakovina finančného systému

22.07.2017

Problém poisťovne Rapid Life je dokonalou ilustráciou, ako dnes fungujú rôzne finančné inštitúcie ... dalo by sa povedať, že stoja nad všetkým - počnúc klientom a končiac zákonom. Týka viac »

So stranou naveky, alebo kým rozdáva funkcie . ..

21.07.2017

Sklamanie nejedného vyššieho funkcionára (nielen SNS), ak sa nenaplnia jeho ciele a svoju funkciu stratí, alebo nezíska očakávanú nomináciu - to sa aj dá pochopiť. Sú však veci, ktoré sa viac »

Doláre

Argentína bude musieť platiť za znárodnenie aeroliniek

23.07.2017 08:36

Arbitrážny tribunál Svetovej banky nariadil Argentíne odškodniť španielsku spoločnosť Marsans za znárodnenie Aerolineas Argentinas v roku 2008.

trump

Trump tweetoval o milostiach, vyvolal tak špekulácie k ruskej kauze

23.07.2017 08:27

Trump v komentároch k vývoju vyšetrovania takzvanej ruskej kauzy, ktorá sa dotýka aj jeho rodiny, napísal na twitteri, že má právomoc kohokoľvek omilostiť.

Benzín, nafta

Zákaz dízlov v mestách? Eurokomisárka je proti

22.07.2017 23:00

Zákaz dízlov v mestách by ničomu neprospel a iba by podkopal schopnosť výrobcov investovať do bezemisných vozidiel, tvrdí eurokomisárka Bienkowská.

syria, mosul, vojak, vojaci

V Mosule zatkli ženy a deti z Nemecka, Francúzska a ďalších krajín

22.07.2017 18:53

Iracké bezpečnostné sily zatkli pri oslobodzovaní Mosulu z rúk militantného hnutia Daíš, známeho aj ako Islamský štát (IS), aj 26 cudzincov, poväčšinou ženy a deti.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,328
Celková čítanosť: 2707617x
Priemerná čítanosť článkov: 2039x

Autor blogu