Založ si blog

Vysokoškolský systém, rekvalifikácie a bohaté Slovensko

Už je to pravidlom … prebehnú záverečné skúšky, obhajoby, odovzdajú sa slávnostne diplomy a hurá … na úrad práce. Presne tak – na úrad práce, a do radu poberateľov rôznych druhov sociálnych dávok. Kde je chyba ? V systéme … či skôr neporiadku, ktorý v školstve dlhodobo vládne.

Skúsme tento problém bližšie rozobrať …

 

Problém prvý … utvrdzovanie myšlienky, že človek bez vysokoškolského diplomu je menejcenný, a nezaslúži si plat, zodpovedajúci jeho potrebám, či postavenie – zodpovedajúce jeho schopnostiam. Výsledok ? Zástupy absolventov stredných škôl, ktoré sa hrnú na akúkoľvek formu vysokoškolského štúdia, len nech získajú potrebný diplom a skratku pred menom.

Problém druhý … školstvo neriadia odborníci, ale politickí nominanti, o ktorých odbornej nespôsobilosti svedčia najlepšie ich nezmyselné rozhodnutia …

Problém tretí … chýbajúca vízia rozvoja štátu, presná a kvalitná analýza jeho potrieb so zameraním na znalostnú úroveň absolventov. Štát veselo financuje štúdium kohokoľvek, kto má záujem – a priznajme si otvorene, dnešné kritériá by ešte pred niekoľkými desaťročiami nestačili ani na absolvovanie odborného učilišťa bez maturity.

Problém štvrtý … priam sa vyžívame v štatistikách, ale tam, kde sú naozaj potrebné, sa ich spracovaniu radšej vyhneme, alebo aj v prípade vytvorenia potrebnej analýzy jej výsledky prehliadame. Ak by to bolo inak, už dávno by muselo byť razantným spôsobom obmedzené štúdium v odboroch typu filozofie, sociológie, enviromentalistiky, sociálnej práce, a iných … naozaj len titulovaných odborov.

Zhrnutie … štúdium stoviek či tisícov absolventov platíme vlastne dvakrát, a plytváme tak prostriedkami, ktorých je nedostatok. Na jednej strane nemáme milióny eur na zvýšenie platov učiteľov, na strane druhej plytváme desiatkami miliónov eur na produkciu absolventov, ktorých konečné uplatnenie v danom odbore sa pohybuje len v rovine teórie … a aj to len za predpokladu, že by Slovensko malo … no možno niekoľko desiatok miliónov obyvateľov.

Čo si myslieť o tom, ak absolvent vysokej školy ide na jeseň rovnakého roku (ako získal diplom) do rekvalifikačného kurzu, aby našiel zamestnanie ? Na jednej strane kričíme, že nemáme odborníkov v technických odboroch a na strane druhej vychovávame budúcich príživníkov s titulmi, ktorí sú odkázaní na pomoc štátu, aby mali na skyvu chleba. Sme blázni ? Asi áno …

Dá sa to zmeniť ? Áno, dá … vypracovaním koncepcie rozvoja vzdelávania, zvýšením nárokov na uchádzačov o vysokoškolské štúdium a následným spracovaním dlhodobého plánu, ktorý by bol záväzný bez ohľadu na to, kto školstvo riadi. Vytvoriť zoznam odborov, ktoré budú podporované a prednostne financované. A naopak odborov, ktoré nie sú potrebné, a budú buď utlmené, alebo si štúdium bude financovať študent z vlastného vrecka …

Diskriminácia ? Aleba, vôbec nie … len zodpovedné nakladanie s verejnými financiami. Však nikto a nikomu nebráni, aby študoval odbor, ktorý ho zaujíma, hoci šanca jeho budúceho uplatnenia je minimálna. Stačilo by pozmeniť systém vyplácania dávok v nezamestnanosti, a každému adeptovi štúdia s minimálnou šancou na budúce uplatnenie dať podpísať prehlásenie, že ak sa nedokáže po skončení školy zamestnať, súhlasí s tým, aby po dobu, rovnajúcu sa dĺžke štúdia – nemal nárok na sociálne dávky.

Áno, je to veľmi tvrdé a možno aj bezohľadné. Ale – čo si má myslieť daňový poplatník, ak za jeho peniaze škola pripraví neužitočného absolventa, ktorému následne z jeho peňazí musia vyplácať rôzne sociálne dávky ? Prečo by mal súhlasiť s financovaním tejto absurdnosti ? Prečo by si mal uťahovať opasok, aby namiesto služieb v jeho prospech, ktoré naozaj potrebuje pre svoj život, boli jeho peniaze investované do rekvalifikácií neužitočných vzdelancov s titulmi ?

Ťažko tancovať od radosti nad rastom populácie s vysokoškolským vzdelaním, keď na výberové konanie prídu ľudia so všetkým možným, len nie tým, čo naozaj potrebujete – so zručnosťami v príslušnom odbore. Alebo prídu rýchlo kvasení rekvalifikanti, ktorých niekto za ťažké tisíce eur učil narábať s nástrojmi spoza projektora … naozaj sme takí bohatí, aby sme tento luxus platili ?

Raj dutých hláv

20.02.2017

Prečo prehrali Nemci druhú svetovú vojnu ? Oznámili im, že majú na víťazstvo necelé štvrťstoročie ... a potom sa narodím. Poriadna sprostosť, nie ? Pre normálnych ľudí - určite. Otázkou viac »

Pravda . .. tragédia falošných revolucionárov

18.02.2017

Diskutujeme, slušne a k obsahu ... a ajhľa - zrazu zisťujem, že je po diskusii. Proste sa vytratila ... a kebyže pod nejakým príspevkom fanúšika diktatúry, ale ... onen je predsa zarytým bojovníkom viac »

Pribúdajú piliere (budúcej) európskej diktatúry

18.02.2017

Súhlasím s názorom, že teroristov a ich podporovateľov treba tvrdo trestať. Lenže si nemôžem pomôcť, ale pravidelne prijímané právne normy pre boj proti terorizmu vyvolávajú aj iný, neveľmi viac »

Ivo Nesrovnal

Nesrovnal zvolá petičný výbor, chce zopakovať hlasovanie o hazarde

20.02.2017 11:34

Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal oznámil, že zvolá petičný výbor k zákazu herní a poradí sa ním o opätovnom hlasovaní oaboslútnom zákaze hazardných hier v Bratislave.

práca, majster, robotník

Miera nezamestnanosti v januári dosiahla 8,64 %

20.02.2017 11:07

Miera evidovanej nezamestnanosti na Slovensku dosiahla ku koncu januára 8,64 %. Oproti decembru minulého roka sa miera znížila o 0,12 percentuálneho bodu.

poplatok, dane, odvody, peniaze, banka

Spotrebiteľská nálada sa v januári zhoršila

20.02.2017 11:04

Nálada spotrebiteľov na Slovensku sa v januári mierne zhoršila. Oproti decembru klesla o 2,2 bodu na záporných 7,2 bodu.

Hitlerov rodný dom, Adolf Hitler, Hitler, Braunau am Inn

Hitlerov osobný telefón vydražili za 243 000 dolárov

20.02.2017 11:04

Osobný telefón nacistického vodcu Adolfa Hitlera vydražili za 243 000 dolárov. Akcia sa konala v nedeľu v americkom štáte Maryland.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,200
Celková čítanosť: 2376454x
Priemerná čítanosť článkov: 1980x

Autor blogu