Založ si blog

Vysokoškolský systém, rekvalifikácie a bohaté Slovensko

Už je to pravidlom … prebehnú záverečné skúšky, obhajoby, odovzdajú sa slávnostne diplomy a hurá … na úrad práce. Presne tak – na úrad práce, a do radu poberateľov rôznych druhov sociálnych dávok. Kde je chyba ? V systéme … či skôr neporiadku, ktorý v školstve dlhodobo vládne.

Skúsme tento problém bližšie rozobrať …

 

Problém prvý … utvrdzovanie myšlienky, že človek bez vysokoškolského diplomu je menejcenný, a nezaslúži si plat, zodpovedajúci jeho potrebám, či postavenie – zodpovedajúce jeho schopnostiam. Výsledok ? Zástupy absolventov stredných škôl, ktoré sa hrnú na akúkoľvek formu vysokoškolského štúdia, len nech získajú potrebný diplom a skratku pred menom.

Problém druhý … školstvo neriadia odborníci, ale politickí nominanti, o ktorých odbornej nespôsobilosti svedčia najlepšie ich nezmyselné rozhodnutia …

Problém tretí … chýbajúca vízia rozvoja štátu, presná a kvalitná analýza jeho potrieb so zameraním na znalostnú úroveň absolventov. Štát veselo financuje štúdium kohokoľvek, kto má záujem – a priznajme si otvorene, dnešné kritériá by ešte pred niekoľkými desaťročiami nestačili ani na absolvovanie odborného učilišťa bez maturity.

Problém štvrtý … priam sa vyžívame v štatistikách, ale tam, kde sú naozaj potrebné, sa ich spracovaniu radšej vyhneme, alebo aj v prípade vytvorenia potrebnej analýzy jej výsledky prehliadame. Ak by to bolo inak, už dávno by muselo byť razantným spôsobom obmedzené štúdium v odboroch typu filozofie, sociológie, enviromentalistiky, sociálnej práce, a iných … naozaj len titulovaných odborov.

Zhrnutie … štúdium stoviek či tisícov absolventov platíme vlastne dvakrát, a plytváme tak prostriedkami, ktorých je nedostatok. Na jednej strane nemáme milióny eur na zvýšenie platov učiteľov, na strane druhej plytváme desiatkami miliónov eur na produkciu absolventov, ktorých konečné uplatnenie v danom odbore sa pohybuje len v rovine teórie … a aj to len za predpokladu, že by Slovensko malo … no možno niekoľko desiatok miliónov obyvateľov.

Čo si myslieť o tom, ak absolvent vysokej školy ide na jeseň rovnakého roku (ako získal diplom) do rekvalifikačného kurzu, aby našiel zamestnanie ? Na jednej strane kričíme, že nemáme odborníkov v technických odboroch a na strane druhej vychovávame budúcich príživníkov s titulmi, ktorí sú odkázaní na pomoc štátu, aby mali na skyvu chleba. Sme blázni ? Asi áno …

Dá sa to zmeniť ? Áno, dá … vypracovaním koncepcie rozvoja vzdelávania, zvýšením nárokov na uchádzačov o vysokoškolské štúdium a následným spracovaním dlhodobého plánu, ktorý by bol záväzný bez ohľadu na to, kto školstvo riadi. Vytvoriť zoznam odborov, ktoré budú podporované a prednostne financované. A naopak odborov, ktoré nie sú potrebné, a budú buď utlmené, alebo si štúdium bude financovať študent z vlastného vrecka …

Diskriminácia ? Aleba, vôbec nie … len zodpovedné nakladanie s verejnými financiami. Však nikto a nikomu nebráni, aby študoval odbor, ktorý ho zaujíma, hoci šanca jeho budúceho uplatnenia je minimálna. Stačilo by pozmeniť systém vyplácania dávok v nezamestnanosti, a každému adeptovi štúdia s minimálnou šancou na budúce uplatnenie dať podpísať prehlásenie, že ak sa nedokáže po skončení školy zamestnať, súhlasí s tým, aby po dobu, rovnajúcu sa dĺžke štúdia – nemal nárok na sociálne dávky.

Áno, je to veľmi tvrdé a možno aj bezohľadné. Ale – čo si má myslieť daňový poplatník, ak za jeho peniaze škola pripraví neužitočného absolventa, ktorému následne z jeho peňazí musia vyplácať rôzne sociálne dávky ? Prečo by mal súhlasiť s financovaním tejto absurdnosti ? Prečo by si mal uťahovať opasok, aby namiesto služieb v jeho prospech, ktoré naozaj potrebuje pre svoj život, boli jeho peniaze investované do rekvalifikácií neužitočných vzdelancov s titulmi ?

Ťažko tancovať od radosti nad rastom populácie s vysokoškolským vzdelaním, keď na výberové konanie prídu ľudia so všetkým možným, len nie tým, čo naozaj potrebujete – so zručnosťami v príslušnom odbore. Alebo prídu rýchlo kvasení rekvalifikanti, ktorých niekto za ťažké tisíce eur učil narábať s nástrojmi spoza projektora … naozaj sme takí bohatí, aby sme tento luxus platili ?

(Ne)záväzné podpisy (ne)záväzných zmlúv

18.12.2018

Hra so slovami - pakt o migrantoch sme nepodpísali, pakt o utečencoch - áno. Však je to nezáväzný dokument, prebehlo médiami ... Nezáväzné dokumenty nie je dôvod podpisovať. A existuje len viac »

Len návrat domov je . .. dôležitý !

15.12.2018

Mám rád jazdu autom v zime ... všetko vyzerá akosi inak, milšie ... príroda sa odeje do bieleho hávu, a dokonalosť zážitku kazia len šialenci (vytínajúci stromy okolo ciest) a blázni (za viac »

Kadiaľ cesta (proti Ficovi) . .. nevedie . ..

14.12.2018

Čím viac sa rozpráva a píše o R.Ficovi, tým viac sa stavia predseda SMER-u na nohy, a obnovuje sa potenciál jeho strany. Nehovoriac o účelovo šírených klamstvách, ktoré z neho robia obeť, viac »

Lajos Grendel

Zomrel významný spisovateľ Lajos Grendel, otec poslanca NR SR

18.12.2018 23:35

Počas života získal viacero ocenení za literárnu tvorbu.

Bambi

Trest pre notorického pytliaka - musí opakovane sledovať 'najdojímavejší film histórie'

18.12.2018 22:57

Sudca v americkom Missouri odsúdil pytliaka aj k ročnému pobytu za mrežami.

Marco Bucci

Zrútený Morandiho most nahradí projekt janovského architekta za 200 mil. eur

18.12.2018 21:47

Projekt Renza Piana (81) budú realizovať tri talianske spoločnosti.

Charles Michel

Belgický premiér Michel pre Marrakéš rezignoval

18.12.2018 20:46

Ešte večer ju odovzdá do rúk kráľa Filipa.

cudzinec

Zásluhou politikov som sa stal cudzincom na Slovensku, pretože každý pobehaj má viac práv, ako slovenský občan. Je čas ukázať politikom, že sú volení, ale nie vyvolení. Národu majú slúžiť, a nie rozkazovať. Budem voliť KSS. Majú aspoň program pre ľudí, ostatní si všimnú ľudí len vtedy, keď po nich šliapu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,884
Celková čítanosť: 4393862x
Priemerná čítanosť článkov: 2332x

Autor blogu