Založ si blog

Cargo – otázky bez odpovedí

Nikdy neviem pochopiť, prečo to, čo bežne prosperuje v zahraničí, smeruje ku krachu na Slovensku. Vždy si kladiem otázku – kde je vlastne problém ?

Kedysi som sa rozprával s dlhoročným železničiarom – dodnes si pamätám jeho slová … ” ako je možné, že nákladná preprava vo vlastníctve štátu platí za používanie železničných tratí viac, než rôzne súkromné spoločnosti, hoci tieto trate budovala a dlhé desaťročia sa podieľala na ich údržbe … ” nuž áno, aj mne to pripadá veľmi čudné. Ale je to také … no typicky slovenské.

Roky si kladiem otázku, prečo medzinárodná kamiónová preprava devastuje naše cesty I.triedy, keď máme hustú sieť železničných tratí ? Prečo sa tieto trate nevyužívajú, a neprinášajú financie do štátnej pokladne ? Prečo nám v zime komplikujú prepravu cez horské priechody ťažké kamióny, keď by mohli prechádzať cez Slovensko po železnici – navyše bezpečne a oveľa rýchlejšie ? Otázok pribúda, odpovede nie sú … vlastne, jedna odpoveď sa opakuje – Slovensko sa čoraz viac dostáva do situácie, kedy príjmy štátnej pokladne sú závislé výhradne na tých najchudobnejších.

80% zdrojov na realizáciu verejných zakáziek pochádza z fondov európskej únie … hovorí jedna reklama, v ktorej niekto bezcharakterne zneužil deti … mne pri tejto reklame napadá iná otázka – ak je to naozaj pravda, kde sú peniaze, ktoré na Slovensku zaplatia ľudia do štátnej pokladne ? Pretože, ak je naozaj pravdou, že na verejné zakázky prispievame len 20%, tak sme blázni, že sme ešte nevyšli do ulíc …

… ale úprimne poviem, som presvedčený, že je to úplne inak. My pošleme peniaze do Bruselu, tie sa oblúkom vrátia s nálepkou – eurofondy. Rozdiel je v tom, že zásluhou tejto nálepky sa niekde inde rozhoduje o tom, kto, ako a za koľko bude realizovať zakázky vo verejnom záujme. Možno sa aj potichu rozhoduje o tom, čo môžeme a čo nemôžeme realizovať vo vlastnej réžii … takže niekto má istotu, že zlizne smotanu a iní zbierajú omrvinky … ktoré vypadli z ich vlastného vrecka. Znie to naozaj šialene, že niekto vylizuje smotanu z vášho vrecka, aby vám ostali – omrvinky …

Ale späť ku Cargu. Ako je možné, že nedokáže vytvárať zisky, keď cesty nám priam pretekajú vozidlami nákladnej prepravy ?

Spoločnosť Solveq funds Sicav, ktorá stojí v pozadí privatizácie časti Carga, má sídlo na Malte. Presnejšie – St. Christopher street 168, La Valetta … a bola registrovaná 7.mája 2014. Iné informácie nie sú … žiadny web, žiadne kontakty, žiadne osoby. Zaujímavé je, že partnerom neznámej spoločnosti z Malty je v tomto obchode švajčiarska spoločnosť AAE, ktorá je členom skupiny VTG Group. Celá skupina je v nemeckom vlastníctve. Nič vám nenapadlo ?

Určite vás niečo napadlo … možno rovnaká otázka, ako prešla hlavou mne – skupina VTG Group nie je žiadnym nováčikom v preprave, no jej partner z Malty – to je list papiera, na ktorom nenájdete absolútne nič. Aký je asi predpoklad, že zabehnutá nemecká spoločnosť pôjde do spoločnej investície s neznámym partnerom, bez akýchkoľvek skúseností v danej oblasti ? Skúsenosti, ktoré mám, hovoria veľmi jasne – žiadna. Nemeckí podnikatelia sú dôslední aj v najmenších maličkostiach, a povesť svojej spoločnosti stavajú nad všetkým, vrátane ziskov. Je nepravdepodobné, že nadnárodná spoločnosť pôjde do spoločného obchodu s partnerom, o ktorom nevie absolútne nič. Presnejšie, je to nepravdepodobné, ak …

… ak sa nejedná o obchod, v ktorom je jeden z partnerov len nastrčený. A má robiť akési krovie pre investíciu, ktorá by bola len ťažko obhájiteľná.

Aj iná otázka mi chodí hlavou – prečo niekto kúpi 66% podiel v spoločnosti, o ktorej všetci tvrdia, že je stratová a nerentabilná ? Prečo si teda v tejto spoločnosti štát necháva 34% podiel ?

Takže, najprv k otázke, súvisiacej s možným ” nastrčeným ” partnerom. Iste uznáte, že spoločnosť z Malty to určite nebude. Nemalo by to žiadnu logiku. Prečo by nemecká spoločnosť, ktorá má svoju povesť, brala do obchodu nastrčeného a nepotrebného partnera ? Takže, najskôr to bude naopak – skutočným vlastníkom podielu na slovenskom Cargu má byť spoločnosť z Malty, a nemecký partner robí len krovie … a určite nie zadarmo.

Navyše, nech rátam ako rátam, kedysi sa malo Cargo predávať za nejakých 450 miliónov eur … ale reálne sa predalo dvanásťtisíc vozňov za 216 miliónov eur, a podiel v Cargo Wagon za sedem miliónov eur. Ak bol kedysi označovaný prvý predaj za nevýhodný, neviem, ako označiť tento súčasný …

Neviem, ale mne tento obchod smrdí rovnako, ako svojho času pochybný tender na diaľničné mýto, kde tiež uspela zvláštna spoločnosť, ktorá dovtedy v podstate slamky nepreložila … a som presvedčený, že tento obchod nie je v súlade so záujmami štátu a daňových poplatníkov. Kladiem si len otázku, ktože to pred voľbami získal naozaj lukratívny balíček ” cukríkov ” a koľko bude trvať, kým podiel v Cargu zmení majiteľa … pretože nemeckú spoločnosť nepokladám za trvalého vlastníka.

A kladiem si aj otázku, z čoho bude tento štát plniť svoju funkciu, keď už nemá skoro žiadny majetok a jeho príjmy sú závislé na chudákoch … a represívnych poplatkoch …

Pre neznalých zákonov . ..

30.04.2017

Padlo tu tvrdenie, že R.Fico odmietnutím podpory schôdze o odvolávaní A.Danka ohrozuje demokraciu. Rád by som (nielen) autorovi týchto (inak sa to nazvať nedá) žvástov niečo odkázal. §9a viac »

Kto nemá program pre národ, organizuje kabaret a rozpráva hlúposti

29.04.2017

Najnovšie sme sa dozvedeli z dielne SaS a OĽANO, že policajný zásah proti poslancovi ĽSNS v parlamente bol realizovaný na základe dohody medzi R.Ficom a M.Kotlebom. Nemôžem si pomôcť, ale čím viac »

Extrémizmus a jazyk náš materinský, slovenský

28.04.2017

Čoraz častejšie sa objavujú úvahy o zrušení maturitnej skúšky zo slovenského jazyka. Ukazuje sa,že myšlienky o snahe, vedúcej k rozpusteniu národných štátov v rámci európskej federácie viac »

Merkel

Náskok nemeckých konzervatívcov nad socialistami sa zvyšuje

30.04.2017 10:34

Náskok kresťanských demokratov kancelárky Merkelovej a ich partnera CSU nad sociálnymi demokratmi expredsedu Európskeho parlamentu Schulza narastá.

Maďarsko, povodne

Rozvodnené rieky v Česku si vyžiadali aj obeť na ľudskom živote

30.04.2017 09:38

Hladiny riek výrazne klesli na horných či stredných tokoch, niekde sa však kulminácia ešte len čaká. To je prípad rieky Morava, ktorá má na hraniciach so Slovenskom kulminovať až v pondelok.

Rusko, NPO Saturn, Vladimír Putin

Pád cien ropy bol pre Rusov horší ako sankcie

30.04.2017 08:30

Tri roky sankcií voči Rusku ukázali, ze krajinu viac postihol pokles cien ropy než sankcie, ktoré na neho uvalili západné štáty.

Kuba, Havana

Na Kube si budú uťahovať opasky, problémy im robí Venezuela

30.04.2017 08:00

Kuba sa vlani po štvrťstoročí prepadla do recesie a uťahovanie opaskov bude pokračovať. Kubánci pociťujú najmä prehĺbenie krízy vo Venezuele.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,249
Celková čítanosť: 2519534x
Priemerná čítanosť článkov: 2017x

Autor blogu