Založ si blog

Šok na francúzsky spôsob

V živote sa udalosti delia obvykle na dve skupiny – plánované a neplánované. Neplánovanou skúsenosťou posledných dní sa stala výmena auta v rodine. V podstate všetko začalo úplne nevinne – návštevou predajcu, s ktorým bolo potrebné prejednať maličkosti, spojené s údržbou auta, ktoré pred necelými dvoma rokmi predal.

S Cliom Grandtour sme boli všetci navýsosť spokojní, a to aj napriek tomu, že ho poháňal prepĺňaný ” mixér ” 0.9 TCe. Priznám sa, ešte včera som sa celkom úprimne smial na rebríčku áut, ktoré klamú v otázke spotreby – kde nášmu autu udávali priemernú spotrebu cez 6,5 l benzínu na sto kilometrov. K tejto hodnote sme sa nepriblížili ani vtedy, keď bolo auto plné a kufor doslova praskal pod ťarchou nákupov. Naša spotreba neprekročila 5,3 l benzínu na sto kilometrov. No, možno niekto testoval s olovenými topánkami …

Debata u predajcu sa zmenila na výmenu skúseností, informácií o novinkách a keďže pár ľudí prišlo pred nami, tak aj bezcieľneho motania po autosalóne. Obzerania vystavených modelov, otvárania dverí a skúšania, čo a kde nového sa zjavilo. Najprv sme ” zakopli ” o Captur, mestské približovadlo v háve malého SUV. Išli sme ho na návrh predajcu prevetrať a celkom nás to zaujalo – tak zaujímavá farebná kombinácia, ako aj živý motor, ktorý umožňuje celkom dynamickú jazdu. Keď sme sa vrátili, predajca ešte nebol voľný, a tak sme skúmali ponuku ďalej … a objavili sme niečo väčšie, oveľa viac sa blížiace známym tvarom SUV – Kadjar. Auto, ktoré vo francúzskom podaní na našich cestách príliš nevidieť, hoci jeho duchovný brat z produkcie Nissanu (Qashqai) žne úspechy na európskom kontinente.

Testovacia jazda zaujala – pomerne priestranné auto, vybavené síce slabším nafťákom 1.5 dCi, s automatickou prevodovkou a veľmi slušnou výbavou. 

Čo ešte viac zaujalo, bola spotreba na displeji palubného počítača. Tesne pod piatimi litrami, čo naozaj vyzeralo zaujímavo … iste, k údajom v katalógu to ešte malo nejaký kúsok, ale to nebolo podstatné. Slovo dalo slovo a dohodli sme sa s predajcom, že si auto vyskúšame trošku viac a dlhšie.

Kdesi som čítal, že Kadjar so spomínanou motorizáciou je skôr autom pre flegmatikov, ktorí sa nikde neponáhľajú. Nuž, krútiaci moment 250 Nm síce neohúri, ale na druhej strane, ak sa niekto chce naháňať a predvádzať na preplnených cestách … a ešte k tomu s autom typu SUV, skôr by sa mal zamyslieť nad vyhľadaním odbornej pomoci, a neriskovať, že mu bude poskytnutá – posledná služba. Alebo,že objedná poslednú službu niekomu inému – nevinnému.

Prvým prekvapením boli predné sedadlá – dobre tvarované, s možnosťou rôznych nastavení a v spolupráci s výškovo i pozdĺžne nastaviteľným volantom umožňovali naozaj vyhľadanie ideálnej polohy pre vodiča. Volant samozrejme vybavený množstvom tlačidiel – tempomat, ovládanie rádia, telefónu, atď. Dva displeje, hlavný pred vodičom a stredový s funkciami navigácie a poskytovania rôznych informácií, kde si naozaj nájde aj zvedavý vodič množstvo údajov o aute … a samozrejme aj ponuka na využitie multimediálneho obsahu, či už hudby alebo videa. Sedem palcov nie je moc, ale vyhovuje … navigácia ? Pred tou len sňať klobúk … pod displejom bol ďalší panel, na ovládanie dvojzónovej, automatickej klimatizácie – teraz bolo potrebné len kúrenie, a treba uznať – na slušnej úrovni. Veľmi rýchlo rozmrzli aj okná, a potešilo vyhrievanie predných sedadiel, dokonca dvojstupňové.

Prvá výčitka … vyhrievanie sedadiel nemá logiku, najprv zaplnete silnejší – druhý stupeň, a až potom nasleduje slabší – prvý.

Nastavil som si sedačku, šľahol ju do obľúbenej polohy a išiel som sa pozrieť na zadné sedadlá – ajhľa, ono si sadnem v pohode za seba. Bod k dobru … a tak som sa vrátil dopredu – na miesto vodiča.

Automat – šesťstupňový, vybavený zaujímavým tvarom páky, ktorú by som si vedel predstaviť aj kratšiu a krajšiu. A samozrejme s možnosťou manuálneho radenia, kde ma trošku zamrzelo, že chýbajú ušká za volantom – bolo by to dokonalé. Spiatočka, vybavená zadnou kamerou so senzormi (vpredu i vzadu) a parkovacím asistentom, ku ktorému sa ešte vrátim.

A tak – prebuďme stádo koní a poďme vyskúšať, čo francúzske SUV dokáže. Stodesať koní nie je veľa, ale na slovenské cesty asi viac netreba. Palubný displej pred vodičom som pomerne rýchlo prepol z nepotrebného otáčkomera na zobrazenie ekonomickej jazdy (áno, má to aj štart-stop systém, a ekonomický mód – prvé mi liezlo na nervy, a druhé som po pár kilometroch radšej vypol), pričom môžete pozorovať či skôr pestovať stromček, ktorý ukazuje, ako jazdíte.

Ďalším prekvapením bol tichý chod motora, ktorý sme po zatvorení dverí prakticky nepočuli. Kadjar nie je žiadny trhač asfaltu, ale zdanlivo malý motor ho vie celkom slušne rozhýbať, a kto vie jazdiť s nafťákom, dokáže jazdiť aj dynamicky a pritom udržať spotrebu pod kontrolou. Predbiehanie nie je žiadnym problémom, krútiaci moment je dostačujúci a skúsenejší šofér ho dokáže využiť aj na úsekoch, kde sa iní musia vliecť v kolóne. Slušne drží stopu, samozrejme do zákrut sa citeľne nakloní, čo je však daňou za výšku auta. Jazda je však pohodlná a auto nevyvedú z miery ani rôzne nešváry slovenských ciest.

Čo mi ukázalo vyskúšanie auta ? Mnoho …

Vyskúšal som dve trasy, na ktorých mám odjazdené stovky kilometrov a poznám pomerne presne aj časy bezpečného presunu – tak v lete, ako aj zime. Kadjar na zimných sedemnástkach skrátil tieto časy zhruba o štvrťhodinku, bez toho, aby som riskoval nejakú pokutu. Svoje zohral vyšší posed, krútiaci moment i pohodlie, ktoré predsa len minimalizuje únavu. Priemerná spotreba sa usadila na hodnote 4,8 l na sto kilometrov, čo je naozaj príjemná hodnota. Nijako som sa neobmedzoval, išiel som bežným tempom, na letných pneumatikách by možno padla spotreba o pol litra nižšie, ale to by zase nadvihla klimatizácia. V každom prípade, do päť litrov sa dá vojsť v pohode, bez toho, aby ste testovali nervy vodičov za vami.

Automatická prevodovka je kapitola sama o sebe. Na rovine výborná, ale kopce nemusí. Akoby stroj nevedel, čo tam a kedy – šmariť. Vtedy oceníte manuálne radenie. Rovnako oceníte svetelnú výbavu auta. Stretávacie i diaľkové svetlá sú naozaj na úrovni, čo však veľmi poteší – je automatické prepínanie medzi nimi, ktoré navyše funguje spoľahlivo. Nestalo sa mi, že by som niekoho oslnil. Brzdy ? No, musím priznať, že mi pripadali akési tvrdé … niekedy až príliš. Keďže však často a v maximálnej možnej miere využívam zotrvačnosť, nejako mi to nevadilo.

Komfort ? Nuž, prekvapila ma najmä multimediálna výbava. Kvalitný zvuk a možnosť prehratia videa na stredovom displeji, a teda sledovania obľúbeného filmu. Navigácia vie ukázať nielen smer jazdy, ale aj udalosti na trase, navrhnúť potrebné obchádzky, a pomerne rýchlo reaguje na zmeny trasy, vzniknuté rozhodnutím vodiča. Informácie od výmyslu sveta – spotreba, ekonomika jazdy, výuka ekonomickej jazdy … ale aj možnosť doplnenia aplikácií z e-shopu výrobcu. Naozaj si nemôže nikto sťažovať. Dva porty USB, slot na pamäťovú kartu …

Parkovací asistent ? Pokroková vec … len som akosi nemal odvahu

Použitím rôznych nastavení je auto schopné zaparkovať v automatickom režime. Neviem, ale akosi som ho nevedel donútiť k zameraniu vhodného miesta tam, kde neboli parkovacie boxy. Keďže mi predajca povedal, že s tým nie je problém, chyba bola na mojej strane. Ale aj v prípade vyznačených boxov by som doporučil nácvik na prázdnom parkovisku, aby ste neutrpeli šok …

Záver ?

Neviem, ale vzhľadom na vyskúšané mám akosi pocit, že pri Kadjare zlyháva propagácia zo strany Renaultu. Kadjar je totiž veľmi slušným autom, navyše za prijateľnú cenu. Základ s benzínovou jednadvojkou mi ponúkali za sedemnásťtisíc eur, vyskúšaný nafťáčik aj s bohatou výbavou za necelých dvadsaťpäťtisíc eur. Musím však podotknúť, že sa jednalo o predvádzacie vozidlo. Kadjar zaujme aj vzhľadom, zrejme sú naveky preč časy nevýrazného Koleosu, ktorý ma svojho času sklamal svojou ” šedivosťou “. Za požadované peniaze síce nedostanete delo, trhajúce asfalt, ale veľmi slušný a pohodlný kus auta … so zaujímavou spotrebou.

Iste, mnohí budú mať výhrady a držať si nos – Renault … ale povedzme si otvorene, v časoch, keď povesť (údajne) prémiových značiek dostala záplavu faciek, spojených so zisteniami o zavádzaní klientov o spotrebe a iných údajoch, sú skôr dôležité doplnkové služby, ako napríklad servis. A v tomto smere musím povedať, že som s Renaultom zatiaľ plne spokojný.

Takže ? Výmena sa neplánovala, ale bude … a nebude vadiť ” len ” predný náhon … štvorkolka je zatiaľ len s manuálom. A len tak na okraj – ak chcete výrazné a skutočne zaujímavé auto, skúste tmavšie farby …

Deň zrodu komunistickej spoločnosti . ..

17.11.2017

... a pre upresnenie, treba dodať ešte pár slov - v tento deň sa začala meniť socialistická spoločnosť na - komunizmus - pre vyvolených. Teda a pre tých, čo si niekdajšie ideologické prednášky viac »

17. november

17.11.2017

chudoba bezdomovci emigranti devastácia diktatúra sklamanie neistota úpadok nemorálnosť klamstvo a kde ostali ľudia ...

Nesmrteľní akrobati na ľade . ..

16.11.2017

Väčšina modernejších áut vie zobraziť na palubnom displeji aj výstrahu pred námrazou. Nevedno, čím to je - ale najviac riskujú a predvádzajú sa práve majitelia týchto "tátošov". A smutné viac »

robotníci

Ekonomika sa prehrieva. Investícií pribúda a fabrikám chýbajú ľudia

18.11.2017 07:00

Slovenskej ekonomike sa darí až príliš. Podniky začínajú narážať na možnosti, ktoré im krajina dáva, pracovné miesta ostávajú neobsadené.

pocasie, jesen, listie, dieta,

Zima je tu, bude mráz aj sneh

18.11.2017 06:00

Slnečné dni si dávajú pauzu spolu s pracovným týždňom, strieda ich viac oblakov, vietor, pridajú sa zrážky i snehové vločky.

Šéf Toyoty: Elektromobily nie sú pripravené pre masovú výrobu

17.11.2017 22:35

Šéf Toyoty Takeši Učijamada nepovažuje amerického priekopníka vo výrobe elektrických vozidiel Tesla za vzor hodný kopírovania.

John F. Kennedy, Jacqueline Kennedy

Zverejnili ďalších 10 744 materiálov súvisiacich s atentátom na prezidenta Kennedyho

17.11.2017 21:02

Americký národný archív informoval, že 8 336 materiálov zverejňujú úplne a 2 408 čiastočne, pričom 144 sa dostane na verejnosť úplne po prvý raz.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,470
Celková čítanosť: 3022499x
Priemerná čítanosť článkov: 2056x

Autor blogu