Založ si blog

Sklamanie nevedomosti . ..

Občas sa stane, že obdarovaný je sklamaný z daru, ktorý dostal … možno čakal niečo iné,  a možno ani nevedel, čo vlastne čaká. Niekedy býva sklamanie obojstranné – obdarovaný je sklamaný darom, darca jeho reakciou. Možno aj preto, že kedysi platilo povestné darovanému koňovi na zuby nehlaď a dnes sú tieto slová len porekadlom … doba sa proste zmenila.

Pred niekoľkými rokmi daroval kamarát svojmu synovi k jednému sviatku – pero v luxusnom púzdre. Spomenul, že sklamanie syna v pubertálnom veku sa dalo doslova “ chytiť do dlane „, tak bolo zjavné. Pubertiak, zvyknutý na život v luxuse, pokladal podobný dar pomaly za urážku, a tak s nemiestnou poznámkou hodil neželaný darček svojmu mladšiemu bratovi, ktorý ešte dral lavice posledných ročníkov základnej školy. Ani ten nejako veľmi nestál o podobný dar, no asi mal viac rozumu, ako jeho starší súrodenec … a tak si pero aj s luxusným púzdrom pozorne prezrel, trochu sa pošpáral na internete a nakoniec … strelil pero pod otcovým menom na internetovej aukcii za celkom peknú, päťmiestnu sumu. Pero síce navonok pôsobilo lacným dojmom, ale kedysi s ním nejaká hviezda podpísala svoju prvú zmluvu. Sklamanie staršieho syna z nevhodného darčeku sa vtedy zmenilo na zlosť … z vlastnej hlúposti ? Nevedno … v každom prípade kamarát dosiahol svoj cieľ, lebo dal svojim potomkom cennú radu – nehodnoťte podľa prvého dojmu.

Prečo som si spomenul ? Možno preto, lebo som podobný, sklamaný pohľad videl aj nedávno … sklamanie z daru, ktorý nenaplnil očakávanie …

Obdarovaný dostal dar, aký si vlastne ani nezaslúžil … no nepochopil to. Sklamanie nielen nevedel utajiť, ale čo horšie – napriek veku a očakávaným životným skúsenostiam si neodpustil ironickú poznámku na adresu darcu, ktorý si to rozhodne nezaslúžil … pretože daroval nielen s úprimným srdcom, ale navyše niečo, čo pre neho malo mimoriadnu cenu, keďže sa to v jeho živote spájalo nielen so spomienkou, ale aj určitým pocitom. Dal dar, ktorého hodnota nebola materiálna, ale skôr – duchovná. Žiaľ, nepredpokladal vývoj situácie a nepochopenie … či skôr neúctu obdarovaného. Prečo ?

Najskôr preto, lebo sa zmenila doba … žijeme konzumným spôsobom života, a nepokladáme za cenné nič, čo sa primerane neleskne a nie je predmetom – či nemôže byť predmetom – obdivu okolia. Prestali sme chápať podstatu sviatkov, prestali sme chápať podstatu darov … ktorá nespočíva v ich cene, ale prejavení úcty voči obdarovaným, a prejavení svojho postoja – myslíme na vás, máme vás radi, vážime si vás … dnes to mnohí ľudia nechápu. Prečo ?

Dostalo sa mi nedávno výčitky, že pre svoj spôsob života nemôžem chápať ľudí, ktorí denne bojujú o prežitie. Povedal to človek, ktorý nevie o mojom živote veľa … a možno ani nechce vedieť. Keby chcel, tak by vedel, že aj ja som zažil obdobie … keď som nevedel, čo bude na druhý deň, či vôbec budem mať niečo do taniera, alebo strechu nad hlavou. Zažil som to obdobie, lebo som si nevážil, čo som mal … a hľadal, čo som nemohol mať a ani nemalo cenu. Len pád na dno ma nakoniec naučil, čo má v živote cenu … vtedy som poznal, čo je skutočné priateľstvo a o čom je život.

Najlepšiu radu mi dal človek, ktorý ma vlastne nenávidel. Povedal – nie je tragédiou pád na dno, tragédiou je, ak na tom dne ostaneš ležať 

Nestalo sa to raz, ale ani raz som neostal ležať na dne. Naposledy bola facka od života tak brutálna, že som v prvej chvíli nevedel ani to, čo bude o minútu. Urobil som chybu, ktorá sa tak často opakuje v športe – viedol som, a prestal som “ hrať „. Bol som naivne a skalopevne presvedčený, že ak sa dlho darí, bude sa dariť stále … a neveril som pocitu, ktorý mi kdesi hlboko vnútri navrával – to nie je dobré, čo robíš. Prišla rana, možno priveľmi tvrdá, ale určite zaslúžená.

Pády majú svoje výhody, ostávajú síce modriny a iné boľačky … a ukážu svet taký, aký naozaj je. Ukážu skutočné hodnoty … a odhalia aj to, čo v živote nemá žiadnej ceny. Keby som dnes stratil všetko, aj tak budem bohatší než najbohatší ľudia sveta – ostanú mi totiž ľudia, ktorí majú radi mňa a ktorých mám rád – ja. Nemusia nikdy a nič priniesť, stačí stretnutie a všetko je tak, ako má byť. K spokojnosti so životom mi stačí to, že sme spolu.

Darom je každá sekunda, minúta či deň s nimi a neexistuje nič, čo by dokázalo mať väčšiu cenu … možno aj preto ma mrzí, že sú medzi nami ľudia, ktorí si nevedia vážiť skutočné hodnoty, a jediným metrom ich života – je mamon. Márne sú rady, aby sa zastavili, zamysleli a hľadali to, čo má naozaj cenu.

Ktosi mi raz povedal, že ak nemám peniaze, nie som nikto. Smutne som si vtedy uvedomil, že hoci som si dohodol stretnutie s kamarátom, nevidím nikoho … nie, on peniaze mal a dodnes aj má … ale stratilo sa to, čo ho robilo – kamarátom.

Sklamaný pätolízač Korčok perlil . ..

07.04.2024

Severoatlantický sluha Korčok to nezvládol. Aj tak prezidenta nepotrebujeme.Je hanbou,že nie sme schopní nájsť skutočné osobnosti. Na vlastný štát sme nedorástli….

Vysvetlenie pre ochranárske „trúby“

20.03.2024

Hlavne pre jedného magora Erika. Skúste napchať do 2-izbového bytu dvadsať ľudí.Stačí na pár dní.A pochopíte (ak máte čím),že potrebujete pomoc psychiatra. Slovensko nie je nafukovacie, v knihách nájdete,aké územie potrebuje jeden dospelý medveď. Na vaše sprosté rady,čo strčiť do záhrady,aby tam nechodili medvede,si nájdite seberovných magorov. A choďte príkladom [...]

Každý vládca má svojho šaša (akurát nám nie je do smiechu)

22.01.2024

Matovič a Heger mali Remišovú,Fico má Šimkovičovú Dámy majú jedno spoločné – nedostatok výbavy na pochopenie vlastnej neschopnosti.Niekto s priemerným intelektom by reagoval diplomaticky.A priznal by kritikom právo nesúhlasiť.V prípade hlupáka príde arogancia.Niečo na štýl „Čo si to dovoľujete? Viete,kto som ja ?“ Pri hlupákoch sa dobre vládne.Alebo [...]

Spain Election

Čisté ruky zašpinili dobré meno španielskeho premiéra. Zavinila to jeho žena. Odstúpi z čela vlády?

25.04.2024 12:00

Má pre mňa cenu zostať na čele vlády napriek tomu, že ma krajná pravica a pravica obhadzujú bahnom? Španielsky líder na svoju otázku čoskoro odpovie.

Michal Šimečka, Ide o pravdu

Šimečka v Ide o pravdu: Eurovoľby budú dôležitý signál dovnútra i navonok. Chceme zapustiť korene aj v samospráve

25.04.2024 12:00

Aj v prípade eurovolieb platí, že "nemôžu mať všetko", nebolo by dobré, aby koalícia mala najsilnejší hlas aj v europarlamente, hovorí Michal Šimečka.

Polícia / Policajná páska / Policajné auto /

Hádka dvoch mužov v obci Dlhá nad Váhom sa skončila vraždou

25.04.2024 11:28

Motív a všetky okolnosti prípadu sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.

Český predseda vlády Petr Fiala.

Ďalší odchod z Fialovej vlády: končí ministerka pre vedu a výskum

25.04.2024 11:07

Ministerka pre vedu a výskum nemala vlastné ministerstvo, ale len úrad s niekoľkými zamestnancami.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,445
Celková čítanosť: 9463713x
Priemerná čítanosť článkov: 3871x

Autor blogu