Založ si blog

Zisk je môj, a strata spoločná ? Filozofia (nielen) slovenských investorov

Dajú ti 30% úrok, ak podpíšeš zmluvu a vložíš peniaze, lákal ma kamarát. O pár rokov neskôr stál v radoch protestujúcich a žiadal, aby mu štát vrátil peniaze, ktoré on pod vidinou vysokého úroku zveril akejsi spoločnosti … a stratil.

Sadli sme si vtedy na pivo a zanietene hovoril, ako sa musí všetko prešetriť, musia sa vyvodiť dôsledky a štát odškodní poškodených … dodnes si pamätám, ako ho zarazilo, keď som len mlčky popíjal a nič nehovoril. Len po jeho tiráde som sa opýtal – mal si zisk z investície ? No, na začiatku som dostal, priznal. A s kým si sa o zisk delil ? Ako … s kým … nechápal. Prečo by som sa delil, však som investoval svoje peniaze. Hm, ak nebol dôvod deliť sa o zisk, nie je ani dôvod, aby sa delila strata, nie ? Vtedy sa urazil, a nejaký čas sa so mnou nebavil.

Čo už … u susedov v Čechách práve prebieha niekoľko súdnych konaní, kde investori žalujú poradcov o náhradu škody, pretože na základe ich poradenstva investovali, a nakoniec stratili svoje peniaze. Akosi sa nám vytráca zodpovednosť za vlastné rozhodnutia … akoby všetci chceli zarábať, zobrať v prípade úspechu smotanu, a v prípade neúspechu podať žalobu v zmysle – to on mi tak zle poradil. Akosi ešte ani dnes ľudia nechápu, že niekto im síce môže dať radu, dokonca aj dobre mienenú – ale konečné rozhodnutie je vždy na ich pleciach, a môžu povedať aj – nie, neinvestujem. Možno by niekedy stačilo, keby okrem rady poradcu venovali trochu času aj získaniu informácií o tom, do čoho vlastne chcú investovať. Možno … a možno by si stačilo uvedomiť, že žiadna investícia nie je zaručená, a vždy existuje riziko – neúspechu.

A možno by pomohlo myslieť aj na zadné dvierka …

Akosi neviem pochopiť, prečo ľudia investujú všetky svoje úspory … či sa zamerajú výhradne na jediný produkt. Mnohí sa mi smiali, keď som obišiel “ štedrú “ ponuku nebankoviek, mnohí sa mi smejú dnes, že som príliš opatrný a dávam príliš málo a rôznymi smermi. Občas ma napadne, či by som sa aj ja nemal smiať, keď zazvoní telefón a donedávna od ucha k uchu vyškerený investor sa ma skrúšene pýta, či by som nemohol požičať stovku-dve, pretože investícia sa akosi neúročí, hoci on dal všetko – čo povymetal po skriniach a účtoch, a tak dnes nemá – ani na chlieb.

Niekedy mám pocit, že chamtivosť je väčšia – než rozum.Inokedy – svet je plný bláznov … bohatých bláznov, ktorí veria na lietajúce “ pečené “ holuby. Vraj prejavujem primálo súcitu s tými, čo prišli o svoje peniaze – napríklad v nebankovkách. Vtedy ma napadne, koľko súcitu voči mne prejavujú investori, ktorí by sa so mnou v žiadnom prípade nechceli deliť o zisk, ale veľmi by ocenili, ak by som sa podieľal na likvidácii ich strát. Dosť zvláštna logika …

Pritom by stačilo tak málo … premýšľať, a nevsádzať na jediného koňa … a uvedomiť si, že investícia je vždy sprevádzaná aj rizikom – straty.

Vysvetlenie pre ochranárske „trúby“

20.03.2024

Hlavne pre jedného magora Erika. Skúste napchať do 2-izbového bytu dvadsať ľudí.Stačí na pár dní.A pochopíte (ak máte čím),že potrebujete pomoc psychiatra. Slovensko nie je nafukovacie, v knihách nájdete,aké územie potrebuje jeden dospelý medveď. Na vaše sprosté rady,čo strčiť do záhrady,aby tam nechodili medvede,si nájdite seberovných magorov. A choďte príkladom [...]

Každý vládca má svojho šaša (akurát nám nie je do smiechu)

22.01.2024

Matovič a Heger mali Remišovú,Fico má Šimkovičovú Dámy majú jedno spoločné – nedostatok výbavy na pochopenie vlastnej neschopnosti.Niekto s priemerným intelektom by reagoval diplomaticky.A priznal by kritikom právo nesúhlasiť.V prípade hlupáka príde arogancia.Niečo na štýl „Čo si to dovoľujete? Viete,kto som ja ?“ Pri hlupákoch sa dobre vládne.Alebo [...]

Kandidatúra A. Danka je drzosťou najhrubšieho zrna

21.01.2024

A len potvrdzuje, že úrad prezidenta je zbytočný.Namiesto osobností máme ponuku politických pobehajov. Čo neplatí len o Dankovi.Všimol si napríklad Korčok,ako vyzerá žiadosť o vstup na územie nášho „spojenca“ USA ? Američania cestujú na Slovensko bez obmedzení, Slováci pri ceste do USA musia súhlasiť so stratou práva na ochranu osobných údajov a zdieľaním [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,444
Celková čítanosť: 9432495x
Priemerná čítanosť článkov: 3859x

Autor blogu