Založ si blog

Šachista

Šach je rovnako tajomný, ako žena … (Cecil Purdy)

Prvú šachovnicu som dostal, keď som išiel do prvej triedy základnej školy. Viac-menej to bol omyl, pretože otec hľadal nejaký darček k narodeninám, a pretože vyberanie darčekov, zodpovedajúcich veku detí nebolo jeho silnou stránkou, v podstate kúpil to, čo prvé prišlo pod ruku. Nie, určite som nebol sklamaný, akurát som nevedel jeho dar akosi využiť. Nikdy predtým som nevidel niekoho hrať šach, a nemal som ani potuchy, ako sa hrá … a samozrejme, o čo vlastne ide.

Pomoc otca skončila naučením ťahov jednotlivých figúrok a vysvetlením niektorých pojmov, samozrejme najdôležitejším bol – mat. Pravdou je, že počas môjho detstva som z krabice šachu viac utieral prach, než ju otváral – otec so mnou hrával málokedy, a len dovtedy, kým nezačal pravidelne prehrávať. Určite som nebol lepší, než otec – ale na rozdiel od neho som nemusel premýšľať, ako sa postarať o rodinu, čo sa bude robiť zajtra … alebo o týždeň. Iste, túto pravdu som pochopil až oveľa neskôr, ako dieťa som bol nadšený, že vyhrávam a vedel som to aj patrične dať najavo … možno aj to liezlo otcovi na nervy, neviem. S kamarátmi som mohol na šach zabudnúť, v tej dobe frčal hokej či futbal, a pomaly začínal byť v kurze tenis … ale šach určite nie.

Uplynuli roky, a k šachu som sa vrátil, keď som mal tridsať. Opäť náhodou, kolega z práce organizoval amatérsky turnaj a do pavúka mu chýbal jeden hráč. Varoval som ho, že viem len posúvať figúrky a som asi taký šachista, ako nevidiaci – strelec … nevadilo mu to, a tak som sa zúčastnil.

Slovo zúčastnil dokonale ilustruje moje výsledky na turnaji. Vyhral som v prvom kole, ale nie preto, že by som bol lepší … súper ma bil od začiatku ako žito, moje figúrky končili vedľa šachovnice neuveriteľnou rýchlosťou, a vtedy urobil chybu – v očakávanom víťazstve prestal dávať pozor. A mne pomohla náhoda. V ďalšej partii som už podobné šťastie nemal, a rýchlo skončil. Ale spoznal som Fera, ktorý sa mal stať na dlhé roky mojím stálym protihráčom, a musím priznať – často aj zdrojom pobavenia. Vlastne – hrávame spolu dodnes, len už to nie je taká zábava, keďže bývame od seba stovky kilometrov, hrávame prostredníctvom internetu a navzájom sa nevidíme. A práve osobný kontakt a pohľad na jeho reakcie počas hry bol zdrojom mojej zábavy.

Fero bol rovnaký šachista ako ja. Posúval figúrky vo viere, že niečo z toho vznikne a on vyhrá. Nejaký plán hry alebo jej vývoja – to sme nemali ani jeden. A tak aj vyzerali naše partie. Vyhrával ten, kto mal šťastie a lepšie uložil figúrky. Alebo mu ostali – posledné figúrky. V mojom prípade sa hra končila, ak som poznal, že už s tým veľa nenarobím a radšej som ju ukončil, než by som sa zlostil. Fero bol iný … najprv začal spomínať všetky „vybrané“ slová … potom zazeral na mňa a nakoniec … áno, lietali figúrky. Niekedy sme viac zbierali figúrky, než hrali. Nazlostila ma žena … mešká nám výplata …. akosi mi neurobili dobre raňajky … rôzne výroky lietali z Fera, ako svojho času moje figúrky na turnaji, kde sme sa zoznámili. Nekomentoval som … a v podstate ani nad tým nepremýšľal.

Éra počítačového šachu a rôznych simulátorov nás zastihla v najvhodnejšom okamihu. Akurát vo chvíli, keď sme sa vzdialili a už spoločné partie nepripadali do úvahy. Zaregistrovali sme sa na jednom portáli, a začal hrávať online. Partie začali byť zaujímavejšie, pretože sa dali využiť rôzne funkcie, vrátane osobného poradcu … aj keď sa priznám, mnohé jeho rady som nechápal, aj keď viedli k úspechu (asi na šach naozaj nemám bunky). Pri jednej partii sa Fero pochválil, že má aj samostatný program v počítači, s ktorým hráva a má skvelú štatistiku – vtedy dokázal prehrať z päťdesiatky partií len štyri, čo bolo naozaj skvelé. Priznám sa, aj ma to trochu škrelo, pretože moje výsledky boli oveľa horšie – z približne rovnakého počtu hier som dokázal vyhrať dvakrát, a aj to viac-menej pôsobilo ako štatistická chyba, potvrdzujúca nemilosrdnú realitu – šachista zo mňa rozhodne nebude. Nič na tom nemenil ani fakt, že nejednu partiu som vzdal aj po niekoľkých ťahoch, ak som sa dopustil hrubých chýb. Aj mi vŕtalo v hlave, ako je možné, že Fero sa tak zlepšil a na mňa sa šachové poznanie akosi – nelepí.

Šachové sklamanie z vlastnej neschopnosti trvalo do novembra minulého roka. Vlastne … tak trochu zaúčinkovala náhoda.

Išiel som na seminár a stretli sme sa aj s Ferom, keďže v mieste konania seminára býva. Zašli sme na kávu, podebatovať o rôznych veciach a pritom obaja vytiahli tablety, keďže sme si chceli aj zahrať partičku. Fero si samozrejme neodpustil, aby mi hrdo neukázal svoju fantastickú štatistiku s počítačom … v prvej chvíli som ani nemal nejaký záujem, kým som neuvidel vedľa jeho skvelých čísel iný údaj – o náročnosti, ktorú si zvolil. Hrdo tam svietilo číslo – jedna.

Nie, nepovedal som nič, už nie som dieťa, aby som rýpal a vyškieral sa. Akurát som si v duchu povedal, že predsa len na tom nie som až tak zle …  pretože na jednotke úrovni som odohral jedinú partiu po inštalácii programu, a keďže súper (počítač) hral (s prepáčením) ako „idiot“, tak som si nastavil po dlhšom skúšaní osmičku (pri desiatke, čo je maximum, som obvykle neodohral ani pätnásť ťahov, a to sa mi už naozaj nepáčilo). Iste, aj dnes skoro stále prehrávam, a som nadšený, ak dokážem vzdorovať a udržať sa vo hre … ale falošné ideály som akosi nikdy nemusel.

Len Fero akosi nevie pochopiť, prečo pri jeho skvelej štatistike pravidelne prehráva s hráčom, ktorý má tak mizernú štatistiku, ako ja. Najskôr to bude tým, že to vlastne nevieme hrať ani jeden … a šach je pre mňa dodnes rovnakou záhadou, ako ženy. Alebo pre inú myšlienku a niekoho iného …

Šachy sú neľútostné – musíte byť pripravený zabiť ľudí … (Nigel Short)

A na to naozaj nie som pripravený … hoci niekedy by aj pri mne lietali figúrky, najmä vo chvíľach, keď sám hrám – ako idiot. Čo je pomerne často … čo už, s tým dokážem žiť, horšie by bolo žiť v ilúzii, že som šachová hviezda … ako niektorí žijú v ilúzii, že sú hviezdami v niečom úplne inom … a pritom do tmy svieti len ich – sebaklam. Tak zle na tom nechcem – byť ….

Sklamaný pätolízač Korčok perlil . ..

07.04.2024

Severoatlantický sluha Korčok to nezvládol. Aj tak prezidenta nepotrebujeme.Je hanbou,že nie sme schopní nájsť skutočné osobnosti. Na vlastný štát sme nedorástli….

Vysvetlenie pre ochranárske „trúby“

20.03.2024

Hlavne pre jedného magora Erika. Skúste napchať do 2-izbového bytu dvadsať ľudí.Stačí na pár dní.A pochopíte (ak máte čím),že potrebujete pomoc psychiatra. Slovensko nie je nafukovacie, v knihách nájdete,aké územie potrebuje jeden dospelý medveď. Na vaše sprosté rady,čo strčiť do záhrady,aby tam nechodili medvede,si nájdite seberovných magorov. A choďte príkladom [...]

Každý vládca má svojho šaša (akurát nám nie je do smiechu)

22.01.2024

Matovič a Heger mali Remišovú,Fico má Šimkovičovú Dámy majú jedno spoločné – nedostatok výbavy na pochopenie vlastnej neschopnosti.Niekto s priemerným intelektom by reagoval diplomaticky.A priznal by kritikom právo nesúhlasiť.V prípade hlupáka príde arogancia.Niečo na štýl „Čo si to dovoľujete? Viete,kto som ja ?“ Pri hlupákoch sa dobre vládne.Alebo [...]

ukrajina

Hrozivý scenár CIA: Ukrajina môže vojnu s Ruskom prehrať už tento rok

19.04.2024 07:50

Bill Burns tiež na príklade ilustroval, ako veľmi ukrajinským silám chýba munícia.

France Macron

Pred letnou olympiádou minister atentátov spustil jarnú ofenzívu proti teroristom

19.04.2024 07:00

Obava z možnej masakry v Paríži. Keby hrozil teroristický útok, organizátori by presunuli slávnostný ceremoniál na jedno z dvoch náhradných miest.

Milei

Ďalšia posila pre NATO: Argentína chce byť globálnym partnerom

19.04.2024 06:50

Argentína má od roku 1998 strategické vzťahy s ozbrojenými silami USA, hoci nie je plnoprávnym členom NATO.

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15, aktualizované: 07:25

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,445
Celková čítanosť: 9456230x
Priemerná čítanosť článkov: 3868x

Autor blogu