Ježiš z Nazaretu a Robin Hood

26. decembra 2013, cudzinec, Nezaradené

Jedna postava je historicky podložená, že žila. Druhá je skôr mýtom obyčajných ľudí, ktorí boli v minulosti často utláčaní a okrádaní vrchnosťou. Napriek tomu majú veľa spoločného.

K obom postavám sa viaže množstvo mýtov a legiend, ktoré nikdy a nikto neoverí. Tým skôr, že zápisy o prvej postave pochádzajú od ľudí, ktorí ju nikdy nestretli, a druhá postava neexistovala – aspoň zatiaľ neexistujú žiadne záznamy, ktoré by jej existenciu potvrdili. Napriek tomu sa však postava Ježiša vedome a cielene zneužíva k manipulácii s ľuďmi, ktorí vo svojich životoch hľadajú nádej a oporu v trápení. V tomto smere sa postava Ježiša približuje k inej postave, ktorá bola historicky doložená a mala veľmi podobný osud – postave slovenského ľudového hrdinu Jánošíka. Lenže aj v tomto prípade je viac legiend, než faktov.

Vždy som si vážil ľudí, ktorí nejakej myšlienke úprimne verili. Preto dodnes nepohŕdami ani mnohými komunistami, pretože boli členmi strany z presvedčenia. Naopak, vždy mi vadili rôzni fanatici, ktorí cez nejakú myšlienku chceli lustrovať ostatných a deliť na dobrých, či zlých. Tento druh som vždy pokladal za ľudský odpad.

Smutné je, že odpad má obvykle najväčšie slovo v spoločnosti a jej smerovaní. Ešte smutnejšie je to, že ho často označujú za spoločenskú elitu, či dokonca smotánku. Prečo ?

Vážim si ľudí, ktorí boli pre môj život prínosom – rodičov, učiteľov, priateľov – teda ľudí, ktorým som sa aj ja snažil v rámci možností urobiť radosť, či pomôcť – keď to potrebovali. Aké miesto či pocity si zaslúži z môjho pohľadu Ježiš alebo Robin Hood ?

Postava Ježiša vyvoláva vo mne súcit – nechcel by som byť na jeho mieste, a neustále trpieť omieľaním svojho mena rôznym spoločenským odpadom, či pokrytcami. Postava Robina Hooda vyvoláva vo mne rôzne spomienky – na filmy, či knihy … ktoré som videl či čítal. Ba aj pobavený úsmev, keď si spomeniem na komickú verziu spracovania osudov tejto postavy.

Avšak na záver – ani jednou postavou či jej činmi by som neriadil svoj život – prvá síce žila, ale jej výroky sú produktom legiend ľudí, ktorí ju nepoznali. Takže sú nedôveryhodné. Druhá nežila, síce vyvoláva pobavenie alebo sympatie – ale život sa riadi inými pravidlami. Som preto menej človekom … ? Určite nie …