Kultúra vraždy . ..

26. apríla 2014, cudzinec, Nezaradené

Záplava debilných seriálov Made in Amerika a spol. často núti k zamysleniu. Taký Midsomer … tam už zrejme žijú len hrobári a policajti, pretože obyvatelia sa medzi sebou prakticky vyvraždili. Niektorí pre majetok, iní pre milenky či len škaredý pohľad na ulici. Však dôvod sa nájde, nie ?

O nič lepšie to nie je ani v prípade Miami, Los Angeles či New Yorku. Aj v týchto prípadoch vypadávajú mŕtvoly ako na bežiacom páse. Vlastne – práve na americkej krvavej kultúre som pochopil paranoidné myslenie tohoto, zvráteného národa a jeho zúfalú snahu hlušiť všetko, čo i len náznakom prejaví iný – neamerický postoj. Dlhé roky sa ohadzujú mŕtvolami a oblievajú kýblami krvi na obrazovkách, a osprosteli z toho už tak dokonale, že veria tejto predstave života.

Horšie je, že následky tejto dovezenej kultúry sa začínajú prejavovať aj na našich deťoch. Keďže kontrolné orgány – Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie – fungujú len imaginárne, nie je ničím neobvyklým, ak na ulici počujete z úst desaťročného chlapca – odpáľ, lebo ti odkopnem kotrbu. Kedysi sa mohli vysielať programy s násilnou tematikou len po určitej hodine večer. Dnes ? Dnes lietajú hlavy, tečú kýble krvi a po uliciach sa váľajú mŕtvoly počas celého dňa.

Napríklad v pondelok vysielajú na hnojovízii zn. Markíza v čase od 12,00 do 17,00 hod. štyri seriály s vražednou tematikou. Na Joj-ke dva. Na Joj-plus tiež dva, pričom prvý začína okolo ôsmej (myslím, že Matlock). Paráda, nie ? Keď k tomu pridáme iný obsah pre retardovaných – teda rôzne prihlúple telenovely, kde opakujú záber otvárania dverí päťkrát, aby divák pochopil, že niekto vošiel do miestnosti … či tzv. zábavné programy, kde sa musí niekto rehotať v pozadí, aby diváci pochopili, že padla vtipná hláška

No, ani sa vlastne nedivme, ako ten náš svet vyzerá. Nedivme sa, že pribúda agresivita v uliciach, denne sa prepadávajú banky, pribúdajú iné tragédie. Najhoršie na tom všetkom je, že sa mlčky prizeráme, ako nás niekto zaplavuje svinstvom. Čím to je ? Neviem. Na dozorný orgán – Radu pre rozhlasové a televízne vysielanie – som poslal v priebehu rokov niekoľko podnetov. Nikdy a nič sa nezmenilo, odpoveď mi prišla len raz – v štýle “ čo máme robiť “ Prestaňte brať peniaze za výkon funkcie, ktorú vlastne nevykonávate ….

______________________________

Sedel som v reštaurácii s partiou kamarátov a hosťami z partnerskej firmy z Bostonu. Už sme boli v polovici obeda, keď vošli iní hostia – Arabi. Naši partneri z Bostonu stŕpli, a chvíľu som mal pocit, že asi vyskočia von oknom. Expresne dojedli a chceli čo najskôr odísť. Vonku sa pobúrene opýtali, prečo v takomto podniku tolerujú – teroristov … keď som sa opýtal, prečo označili neznámych ľudí týmto slovom, rozhodili rukami “ však sú toho plné noviny a televízne stanice “ … a tak mi nedalo a opýtal som sa – či im nevadí, že ich vláda na rôznych miestach sveta bombarduje bezpilotnými lietadlami, pričom zabíja množstvo nevinných ľudí … ktorí im neublížili, ba ani nevedia, kde ich krajina je … pozreli na mňa pobúrene so slovami – to je na ochranu našej krajiny a záujmov. Je to v poriadku.

Nevedel som, čo im mám povedať … ale nakoniec som povedal to, čo som si myslel – nedivte sa, že vás nenávidia a využijú každú príležitosť, aby sa vám pomstili.

______________________________

Problém je však niekde inde. V prekrúcaní faktov a šírení nepravdivých informácií. Ak niečo tvrdí predstaviteľ vlády, volič má len dve možnosti – veriť, alebo si overiť. A overovať sa mnohým veľmi nechce. To poznáme aj zo slovenskej reality – niekto pokladá prieskum s pár desiatkami tisíc respondentov za jasný obraz života slovenského národa. Národa s vyše piatimi miliónmi obyvateľov.

Kultúra vraždy, klamstva, násilia a bezohľadnosti je koreňom súčasných problémov. A v spojení s mediállnou propagáciou vzniká priam vražedná kombinácia – Fero povie, že Jano je lotor, lebo chce jeho majetok. A keďže je Fero bohatý, vplyvný a všeobecne známy – všetci mu veria. Čo na tom, že Jano si žije svojím životom, o nikoho sa nezaujíma … však to o ňom povedal Fero, tak to musí byť pravda, nie ?

Lenže – dnes je podľa Ferových meradiel nepriateľom Jano, a zajtra môžeme byť aj my … čo na tom, že sme nič zlé nespravili. Ak to povie Fero … bude to asi pravda, nie ?