O (zjavne) manipulovanom vyšetrovaní jednej tragédie

28. septembra 2016, cudzinec, Nezaradené

Správe holandských vyšetrovateľov v prípade tragédie lietadla MH 117 neverím ani za mak. Prečo ? Pretože vinník bol od začiatku určený, verzia vyšetrovania bola zjavne jediná a pravda – nikoho nezaujímala. A vlastne ani dodnes nezaujíma. Ale – poďme sa pozrieť na niekoľko maličkostí …

Letový dispečer

Jeho úlohou je kompletné naplánovanie a sledovanie prideleného letu v každej fáze. Sleduje ho doslova od štartu po pristátie a je povinný monitorovať všetko, čo s prebiehajúcim letom súvisí.

Riadiaci letovej prevádzky

Riadi letovú prevádzku, zabezpečuje bezpečnosť a plynulosť civilnej leteckej dopravy vo vzdušnom priestore príslušnej krajiny, a koordináciu so susednými štátmi.

Občiansky konflikt na Ukrajine

Za jeho začiatok sa dá pokladať vypuknutie nepokojov vo februári 2014, a neskoršie odvolanie prezidenta Janukovyča, ktoré sa odohralo 22.februára 2014 aj napriek tomu, že o deň skôr bola za účasti zástupcov Nemecka, Poľska a Francúzska podpísaná dohoda medzi opozíciou a prezidentom Janukovyčom. 5.septembra 2014 bola podpísaná dohoda o prímerí (tzv.minský protokol), ktorú však nikto nedodržiaval a situácia sa zmenila na občiansku vojnu.

MH 117

Civilný let, smerujúci z Amsterdamu do Kuala Lumpuru, ktorý bol 17.júla 2014 zostrelený nad územím Ukrajiny, a zahynulo všetkých 283 cestujúcich a 15 členov posádky.

Situácia v oblasti zostrelenia lietadla MH 117

V oblasti, kde viedla trasa letu MH 117, prebiehala tzv. protiteroristická operácia provládnych síl, ktorá sa odohrávala od 16.júla do 26.augusta 2014. Civilné lety vzhľadom na pripravované operácie odkláňali na iné letové trasy už od 8.júla 2014.

Takže, máme približný obraz situácie, v ktorej došlo k tragédii letu MH 117 a zároveň sme sa oboznámili aj s niektorými pojmami, súvisiacimi s prevádzkou civilných letov.

Otázka prvá – kto plánoval let MH 117 a prečo pri príprave letového plánu ignoroval nestabilnú situáciu na Ukrajine ? V zmysle pravidiel civilnej letovej dopravy plánuje let pilot s pomocou letového dispečera. Niet pochýb, že o situácii na Ukrajine mali dostatok informácií, vzniká teda otázka – prečo naplánovali trasu letu tak, že do nej zahrnuli aj časť oblasti, zasiahnutej konfliktom ?

Otázka druhá – prečo riadiaci letovej prevádzky v Kyjeve po prevzatí kontroly nad letom MH 117 nenariadil zmenu trasy ? V Kyjeve mali aktuálne informácie o dianí v Donbaskej oblasti, čo potvrdzuje aj skutočnosť, že civilnú prepravu odkláňali na iné trasy už od 8.júla 2014. Prečo teda neodklonili aj let MH 117 ?

Otázka tretia – prečo vyšetrovanie tragédie prevzali holandskí vyšetrovatelia, hoci práve Holandsko malo medzi obeťami tragédie najviac svojich občanov ? V podobných prípadoch býva skôr zvykom, že sa vytvárajú vyšetrovacie skupiny bez účasti osôb, zainteresovaných na prípade – či už ako príbuzní obetí, alebo obvinených. Kde ostala prezumpcia neviny, keď od začiatku vyšetrovania (ba vlastne ešte pred jeho začiatkom) bol médiami i oficiálnymi predstaviteľmi vopred určený vinník ? Ako je možné, že potenciálny vinník mal upreté akékoľvek práva, súvisiace s účasťou na vyšetrovaní tragédie ? Prečo boli všetky návrhy Ruska na doplnenie vyšetrovania tragédie okamžite zamietnuté ?

Zhrnutie známych faktov

Letový dispečer v spolupráci s pilotom naplánovali let civilnej dopravnej linky z Amsterdamu do Kuala Lumpuru, pričom do letovej trasy zahrnuli aj prelet na oblasťou, ktorá sa nachádzala v zóne vojnového konfliktu. Riadiaci letovej prevádzky v Kyjeve nechal let pokračovať v naplánovanej trase napriek tomu, že už od 8.júla odkláňali civilné lety na iné trasy, mimo ohrozenej oblasti. Vyšetrovanie tragédie prevzala zainteresovaná krajina, ktorej vyšetrovatelia pracovali len s jednou verziou a vopred určeným vinníkom, a počas vyšetrovania odmietali akékoľvek návrhy zo strany údajného vinníka.

Nemienim spochybňovať, že lietadlo MH 117 zostrelila raketa. Nemienim polemizovať o tom, kto raketu vystrelil. Nemienim ani špekulovať o tom, či vedel, na aké lietadlo strieľa a jeho konanie bolo náhodné, alebo úmyselné. Ale …

Vo svetle vyššie známych skutočností nesú priamu zodpovednosť za tragédiu letu MH 117 letový dispečer, ktorý naplánoval trasu letu nad nepokojnými oblasťami s nepredvídateľnou situáciou. Ďalším priamym vinníkom je riadiaci letovej prevádzky, ktorý zanedbal svoje povinnosti, súvisiace s bezpečnosťou letu a neodklonil lietadlo na alternatívnu trasu. Priamym vinníkom je aj pilot, ktorý sa zúčastnil na plánovaní trasy letu a samotného letu, ale ten sa sám stal obeťou vlastného a nezodpovedného prístupu k povinnostiam. Keďže je zjavné, že vyšetrovanie tragédie sa nezameralo na presné určenie všetkých vinníkov a prešetrenie všetkých okolností tragédie, pričom úmyselne boli zamietané návrhy údajného vinníka na vykonanie doplňujúceho dokazovania, pokladám ho za zmanipulované, neobjektívne a hanebné.

Máme však aj nepriamych vinníkov – napríklad signatárov dohody opozície so zvrhnutým prezidentom Janukovyčom, ktorí nevymáhali jej plnenie na všetkých stranách, pričom dohoda platila sotva do uschnutia atramentu na podpisoch. Politikov, ktorí zaistili financovanie krvavého Majdanu, alebo úmyselne prehliadali vraždenie v Odese. Médiá, ktoré na objednávku vyvolali masovú hystériu proti Rusku a v rozpore s akoukoľvek novinárskou etikou nehľadali pravdu, ale na objednávku vytvorili vinníka.

Vinníci tragédie MH 117 patria pred súd … pred spravodlivý a objektívny súd. Avšak vo svetle toho, čo sa naozaj stalo – by to musel byť súd mimo tejto planéty. Rovnako však patria pred súd aj ľudia, ktorí zanedbali svoje povinnosti, a rovnako aj ľudia, ktorí zneužili svoje postavenie a cielene manipulovali vyšetrovanie, aby konečný výsledok zodpovedal ich predstavám. Ľudia, ktorí svojím konaním zneuctili pamiatku obetí tragédie …