Na začiatok – je zbytočné uvažovať, čo spraviť pri šmyku na ľade. Stručne povedané – dúfať v najlepšie a byť pripravený na najhoršie. Na ľad platia len klince a tie sú zakázané … no s ostatným sa vždy dá niečo robiť.
Na začiatok – som priemerný vodič, ktorého jedinou zásadou je prísť do cieľa živý, zdravý a nikomu neublížiť. Neriešim, kto je lepší alebo horší, ani ma to nezaujíma. A nebudem polemizovať o tom, s čím a kto súhlasí, pretože každý vidí veci spoza volantu inak, a každý má svoje skúsenosti. Som spokojný s tým, že som nikoho nezmrzačil.
Takže k tomu, čo si myslím alebo mám vyskúšané …
Dnešné autá sú doslova prepchaté elektronikou. Niektoré funkcie sú vypínateľné, čo je niekedy viac na škodu, než osoh. Cesty na Slovensku sú obklopené krásnou prírodou, dnes doslova preplnenou lesnou zverou. Takže pri jazde treba rátať aj so srnkou, alebo medvedíkom – najmä v Tatrách, kde podľa ochranárov sú cudzím elementom ľudia a prirodzeným javom medvede, behajúce pomedzi bytovky. Takže každý by mal jazdiť tak, aby vedel včas zastaviť.
Zámerne som použil slovo „zastaviť“ a nie zabrzdiť. Na brzdu je v zime lepšie zabudnúť, alebo ju brať ako posledné riešenie, východisko z núdze. V zime prichádza únava rýchlejšie ako v lete, čo je spôsobené aj potrebou väčšieho sústredenia na cestu a jazdu. Takže častejšie zastávky neuškodia. Ak idete v kolóne, ignorujte blikajúcich hlupákov a nechávajte si väčší odstup od auta pred vami.
Kedysi mi hovorili, že vždy treba mať vyhliadnutú priekopu, do ktorej to namierim, ak sa oproti valí šialenec … niečo pravdy na tom bude.
Je dobré predvídať a sledovať ostatných. Keď už o tom sledovaní, predídete mnohým nepríjemnostiam, ak máte v aute nainštalovanú kameru. V prípade potreby máte dôkaz. Ak sa niekto na vás tlačí, hoci evidentne nevie predbehnúť, využite najbližšiu možnosť, a pustite ho pred seba – napríklad na odpočívadle. Ak vidíte sanitku alebo policajtov, ktorí sa ponáhľajú za svojimi povinnosťami, vyplatí sa zapnúť všetky smerovky a to aj vtedy, keď okrem vás nie je nikto nablízku. Dáte tým posádke zasahujúceho vozidla na vedomie, že ju vidíte, čo je aj pre vodiča – profesionála vítaná pomoc.
Dostali ste defekt alebo máte iný problém ? Ak je to možné, odstavte auto mimo cesty. Ak nie, v prvom rade nedovoľte inciatívnej posádke auta, aby behala okolo odstaveného auta. Sám vozím v aute aj rezervnú reflexnú bundu, a okrem umiestnenia trojuholníka v potrebnej vzdialenosti stojí spolujazdec vedľa cesty tak, aby ho bolo vidieť a upozornil ostatných na možné nebezpečenstvo. Ináč, rezervnú bundu mám v žlto-zelenej verzii, čo sa tiež osvedčilo, pretože vodiči podvedome spomalia pri pohľade na túto farbu.
Ak ste dostali defekt a nasadili núdzovú rezervu (alias cyklodušu), nejazdite na nej zbytočne dlho a pri prvej príležitosti choďte do pneuservisu. Videl som „sporivcov“, ktorí šetrili na oprave, lebo sa blížila jar a nakoniec kupovali nové auto, pretože zásluhou jazdenia na cykloduši to svoje predošlé – zapichli do priekopy, alebo v ňom začali pestovať – strom.
Kabát a čiapka – cvok za volantom, tak sa kedysi hovorilo. Sám akosi neviem pochopiť, aký prehľad má za volantom vodič v ušianke. Ale súdiac podľa toho, ako sa mnohí správajú – neveľký. Nemôžem si pomôcť, ale kabát a čiapka za volant nepatria. Nehovoriac o pomätencoch, ktorí šoférujú – v lyžiarkach – aby sa nemuseli prezúvať.
Jazda na snehu ?
Základná pravda – auto s pohonom všetkých kolies je výhoda, ale pre jazdu na ňom platia rovnaké zákony, ako pre všetky ostatné autá. Druhá poznámka – ak narazíte na pomaly idúceho vodiča, najväčšou hlúposťou je blikanie a trúbenie, či predbiehanie bez ohľadu na situáciu a pravidlá. Kto ide pomaly, vždy má na to nejaký dôvod. Blikať, trúbiť či tlačiť sa naňho, znamená ohrozovať aj samého seba.
Pri jazde v hornatej a zasneženej oblasti sa skúste riadiť zásadou prirodzenej prednosti – a tú by mal mať ten, kto ide hore kopcom. Kto klesá, pohne sa vždy … ale ak zastane niekto v stúpaní na zasneženej ceste, môže to znamenať aj koniec jeho jazdy a rôzne komplikácie. A nikdy nezabúdajte, že raz môžete byť aj vy na jeho mieste a možno narazíte na rovnakého „dobráka“, ktorému bude jedno, že vám svojou bezohľadnosťou skomplikuje život.
Nesnažte sa pretlačiť prešmykujúce kolesá silou motora. Neraz oveľa viac pomôže jemné povolenie plynového pedála a auto sa akoby zázrakom rozbehne. Ak predsa len kolesá prešmykujú, skúste im pomôcť jemnými korekciami smeru, aby aspoň jedno našlo pevnejší podklad a mohlo zabrať. Obvykle to pomôže … začínate strácať nad autom kontrolu ? Neraz stačí jemné ubratie plynu a znova ju získate. Ak sa predsa len začnete šmýkať, nesnažte sa kontrolu obnoviť prudkými pohybmi volantu, či panickým brzdením. Obvykle to len situáciu zhorší (ak nie ste dlhoročný profesionál, ktorý má odskúšané rôzne finty). Elektronika vás dokáže vytiahnuť z nejednej šlamastiky, ale nesmiete jej fušovať do remesla. Počas rokov sa stalo, že som sa dostal do kritickej situácie, a auto si to napríklad šinulo bokom do lesa, alebo nejakej priekopy, ale skoro vždy zabral jediný krok – sňatie nohy z plynového pedála. Boli prípady, keď pomohlo aj niečo iné, ale podobné riešenia sa učia v rôznych školách jazdenia, ktorých je aj na Slovensku pomerne dosť.
Keď už o škole jazdenia – ak máte nové auto, alebo ste vymenili nové pneumatiky, vyplatí sa vyhľadať nejaké prázdne parkovisko a vyskúšať, ako sa auto správa na snehu. Vyskúšať si pohnutie na klzkom povrchu, prudšie zabrzdenie, zrýchlenie, či úhybný manéver. Získate predstavu, čo vás čaká, ak sa dostanete do nepredvídanej situácie.
A posledná skúsenosť na záver – aspoň raz týždenne idem ručne umyť auto, vystriekať pod tlakom kolesá a podobne. Boli by ste prekvapení, aký to má efekt. A hlavne šetrí vaše auto a znižuje náklady na údržbu.
Pár slov k cestárom … ich práca zodpovedá možnostiam, ktoré reálne majú. Možno by ste sa mali skôr pýtať, kto a prečo zrušil niekdajších mobilných dispečerov, ktorí vedeli priamo z auta na ceste koordinovať úpravu ciest. A možno by ste mali viac uplatňovať svoje práva v rámci miest a obcí, aby sa nestávalo, že samosprávy promptne čistia rovné úseky, kde býva honorácia, a kopcovitý terén so zástavbou, ktorého zjazdnosť je oveľa komplikovanejšia, si nechávajú – na koniec. Alebo neočistia vôbec, keďže tam býva plebs …
Šťastnú cestu … a pamätajte, hlavné je prísť do cieľa, žívý a zdravý … na ostatnom nezáleží …