Taxiplatforma 2. -Ilúzie rozbité na márne kúsky

21. mája 2019, cudzinec, Nezaradené

V predošlej časti som spomenul, aké skúsenosti mal kamarát so zárobkami prostredníctvom platformy Bolt. Dnes sa budem venovať tomu, čo som nespomenul – skrytým výdavkom, o ktorých sa nádejní “taxikári” dozvedia neskoro.

Presnejšie jednému – daniam, a ešte presnejšie – dani z pridanej hodnoty. Nádejný taxikár si povie, o čom to točím, však nepotrebuje byť nevyhnutne plátcom DPH, keďže by mu pribudlo viac povinnosti a výdavkov, než by to bolo prínosom. Áno, pre seba nepotrebuje … ale keďže si vybral platformu, veci sa majú trochu inak.

Spoločnosť, ktorá si od neho objednáva službu, nesídli na Slovensku, ale v inej krajine únie. A platba za službu prichádza tiež z inej krajiny únie, pretože ide cez sprostredkovateľa. Čo to znamená ? Pred poskytovaním služieb sa musí zaregistrovať na príslušnom daňovom úrade, v zmysle §7a ako čistý plátca dane z pridanej hodnoty bez nároku na uplatnenie vratky preplatku DPH, alebo ako plnohodnotný plátca DPH vrátane nároku na uplatnenie vratiek preplatkov. Nech už urobí čokoľvek, skomplikuje mu to život – minimálne po administratívnej stránke.

Pri využití prvej možnosti musí v mesiaci, keď vykonával činnosť pre platformu a prijímal platby za služby (hoci aj jednu-jedinú), podať priznanie dane z pridanej hodnoty a samozrejme aj príslušnú daň odviesť. Ako to dopadne ?

Príjem sa zdaňuje podľa informácie z finančnej správy bežnou sadzbou dane, teda 20%, čo v príklade, ktorý som spomínal minule, znamená odviesť zo sumy 204€ spolu 40,8€. Po zaplatení DPH mu teda ostane 163,20€. A to znamená, že dostal za 1km jazdy zaplatenú sumu približne 0,16€.

Čo k tomu dodať ? Aj bez odpočítania provízie pre sprostredkovateľa vyznieva ekonomická stránka zárobkovej činnosti prostredníctvom platformy – absurdne. Kto bude spokojný ? Môžeme začať sprostredkovateľom, pokračovať prepravovaným klientom, daňovým úradom, autoservismi, prípadne účtovníkom či miestnymi samosprávami … ale určite nebude spokojný samotný vodič.

Záver ? Vlastná aplikácia formou licencie vyjde na 330€ (najlacnejšia), mesačný poplatok na vozidlo 20€.Iste, potrebuje propagáciu a pomôže aj zapojenie iných vodičov, ale určite nezruinuje vodiča spôsobom, aký “ponúkajú” súčasné známe a “bezplatné” platformy. V skutočnosti sú veľmi draho zaplatené …