Tragikomická snaha o podporu “ekológie”

30. januára 2020, cudzinec, Nezaradené

Nie,nežiadal som o dotáciu na elektromobil a nemám to v pláne ani v blízkej budúcnosti.Je na to veľa dôvodov,v podstate to dnes pokladám za propagandistickú bublinu,kde na ekológii nikomu nezáleží.

Elektromobilitu sprevádza množstvo nezodpovedaných otázok,kde na konci v kroví sa nenápadne ukrýva problém,ktorý zablokoval výrobu niektorých automobiliek – nedostatok batérií.Alebo inak – výrobcovia batérií nestíhajú za výrobcami automobilov.

A nielen to.Nie som jediný,pre ktorého je automobil s dojazdom dvesto-tristo kilometrov nepoužiteľný a predražený.Ak by bola jeho cena desať-pätnásťtisíc eur,určite by som neváhal a investoval do druhého auta pre vybavenie drobných potrieb.Dať však dvojnásobok alebo viac za auto s komfortom a priestorom nižšej strednej triedy,výrazne obmedzeným dojazdom – je vyslovená hlúposť.Nespomínajúc ešte jednu maličkosť,o ktorej nejeden výrobca mlčí.Nejeden elektromobil je tak špecifickým vozidlom,že akákoľvek oprava a často i drobná sa môže prejaviť dlhodobým vyradením vozidla z prevádzky.

Štátna podpora sa minula za necelé štyri minúty.Omyl,nejednalo sa o podporu.Jednalo sa o čisto nesystémový a politicky motivovaný krok,kde nemal o rozšírenie ekomobility a ochranu životného prostredia vôbec nikto záujem.

Videl som to podobne ako iné opatrenia,napríklad sprísnenie pravidiel technických a emisných kontrol,kde bez problémov uspejú vozidlá vyrobené pred dvadsiatimi či tridsiatimi rokmi,a naopak vo veľkom rozsahu neuspejú vozidlá,ktoré idú po štyroch rokoch na prvú kontrolu.A poznám aj vozidlá renomovaných značiek,ktoré neuspeli na kontrole po dvoch rokoch od kúpy a uvedenia do prevádzky.Svoje by vedeli o tom povedať niektorí taxikári,ktorí investovali do luxusnejšieho vozidla v záujme skvalitnenia služieb a teraz majú hlavy v smútku.Škoda,že neinvestovali do kúpy legendárnej V3S,pretože tá prejde každou kontrolou aj o sto rokov.Čo na tom,že v závese za ňou musíte zapnúť hmlovky,však?
Elektromobilita je na Slovensku bublina,ktorú využije niekoľko vyvolených pre svoje kšefty.Namiesto systémovej podpory,založenej na reálnom prieskume možnosti trhu a Slovenska,sa vyhlasujú jednorazové pochybné akcie,kde sú ešte pochybnejšie nastavené pravidlá.O čo tu naozaj ide,to sa možno niekedy dozvieme.Alebo aj nedozvieme.

Možno by viac pomohol triezvy pohľad a oboznámenie sa s rôznymi štúdiami,ktoré v nejednom prípade preukázali,že aj verejne hanobený diesel je často ekologickejší ako zbožňovaný elektromobil.Mimochodom – skúste si predstaviť,že sa zajtra zobudíte do dňa,v ktorom behá po slovenských cestách stotisíc elektromobilov.Len sa nedivte,prečo držíte v hrsti – sviečku.