Založ si blog

Neplatia vám ? Chyba je vo vás . . .

Keď som sa vrátil do firmy, v ktorej dnes pôsobím, boli nezaplatené faktúry zo strany našich klientov úplne bežnou praxou. A keď ste dlžníkovi zavolali a opýtali ste sa, prečo načas nezaplatil, neraz sa ozvala zúrivá reakcia v štýle – buďte radi, že s nami môžete spolupracovať … alebo sa neraz nedalo so zodpovednou osobou skontaktovať aj niekoľko týždňov … prípadne bola úhrada už dávno odoslaná, ale zrejme sa na ceste stala chyba … však to určite poznáte, nie ?

Prvým krokom, ktorý som urobil po návrate, bolo vykonanie komplexnej analýzy hospodárenia firmy – kto, koľko a ako dlho nám dlhuje. Druhým krokom bolo zrušenie všetkých kontraktov, kde boli dohodnuté dodávky tovarov a služieb s akoukoľvek splatnosťou. Tretím krokom boli zmeny zmlúv s obchodnými zástupcami a predajcami – každý z nich niesol priamu zodpovednosť za to, akého klienta pre firmu priviedol. A podľa toho, ako jeho klient objednáva a platí, sa začali odvíjať aj ich odmeny. Výsledok ?

Najprv začali prichádzať od našich odberateľov rôzne sľuby, neskôr vyhrážky, ako budú konať, ak neobnovíme dodávky podľa pôvodných zmlúv. Najviac sa samozrejme vyhrážali tí, čo najviac firme dlhovali. Tak to totiž býva – najviac drzosti sa dočkáte od ľudí, ktorí majú luxusné autá, vily, chaty a bazény … a samozrejme všetko – na dlh. Situácia sa začala pozvoľna meniť, keď začali našim dlžníkom prichádzať výzvý na splatenie dlhov s upozornením, že ak tak neurobia, bude ich záväzok riešený súdnou cestou. Ako to už na Slovensku býva, väčšina dlžníkov nereagovala vôbec, niektorí skúšali vyhrážky v štýle – my máme špičkových právnikov – a iní skúšali vyjednávať aj napriek tomu, že sme o žiadne dohody nemali záujem. Okamžite zaplatili … no možno dve, tri percentá dlžníkov. Ako obvykle – boli z radov tých, čo mali naozaj problémy a ostali dlžní len preto, že boli v ťažkej situácii.

Zábava začala vo chvíli, keď dlžníci zistili, že svoj zámer – teda riešiť ich nedoplatky súdnou cestou – myslíme naozaj vážne. Pretože je takým nepísaným pravidlom, že málokto dlhuje len na jednom mieste, a ak sa vytiahne jedna tehlička z pyramídy záväzkov, obvykle sa začne rútiť k zemi celá pyramída … a začnú žiadať splatenie dlhov všetci, v obave, aby im náhodou neostal – papier o dlhu

V priebehu roka nám zaplatilo skoro 90% dlžníkov. Ostatní skončili v súdnom konaní, a väčšina skončila aj s podnikaním, pretože sa naozaj potvrdilo, že nedlhujú len nám – a platby začali požadovať všetci veritelia. Napriek tomu sme výsledok pokladali za úspech.

Medzitým sme zaviedli nové pravidlá. Kto s nami chcel pracovať, musel sa zmieriť s tým, že bude platiť okamžite, teda po dodaní tovaru, alebo služieb. Žiadne lehoty splatnosti. Výsledok ? Stratili sme tzv. veľkoodberateľov, ale skôr veľko-dlžníkov. Veľkoobchody a reťazce, špekulantov a podvodníkov, ktorí žiadali troj-päťmesačné splatnosti, možnosti vrátenia zostatkov nepredaného tovaru, či žiadali rôzne vymyslené poplatky, ako napríklad poplatok za umiestnenie tovaru, alebo tzv. výročné zľavy. Kto chce, nech zľavy dáva, ale – zo svojho.

Naopak, začali sa k nám pomaličky vracať malí odberatelia, ktorí predtým boli nezaujímaví, alebo sme pre nich boli nezaujímaví my – keďže nemohli konkurovať veľkým obchodníkom. V priebehu ďalšieho roka sme sa prakticky zbavili neplatičov, tržby síce klesli skoro o 30%, ale peniaze boli pod strechou – a všetky. Klesli nám aj náklady, pretože sme sa zbavili výdavkov, spojených s kontaktovaním neplatičov. Zvýšila sa efektivita práce obchodných zástupcov, pretože si dôslednejšie vyberali odberateľov, keďže za svoje rozhodnutia niesli zodpovednosť a bol od toho závislý aj ich príjem.

Záver ? Netreba mať veľké oči a hnať sa za každú cenu za ziskom. Partnerov si treba vyberať, a hlavne sa riadiť zásadou, že za tovar a služby je bežné platiť … a kto chce úver, nech navštívi banku a požiada. Úspech reťazcov a mnohých veľkoobchodníkov je založený len na špinavej obchodnej politike, ktorá často nemá nič spoločné s kvalitou a spokojnosťou zákazníka. Niet divu, že mnohé špičkové spoločnosti nemajú záujem o spoluprácu s reťazcami, radšej si budujú vlastné siete predajní a reťazce sú následne nútené produkovať vlastné značky, bez tradície a často s pochybnou kvalitou výrobkov.

Stačí sa zamyslieť a určiť si priority. Položiť si otázku, čo je vám prednejšie – záujmy reťazcov, alebo meno vašej firmy, jej prosperita a ľudia, ktorí pre vás pracujú.

Agresívna ruská veľmoc 3 – Znovuzrodenie poľského štátu

20.09.2017

Preskočíme obdobie, v ktorom definitívne zanikla poľsko-litovská únia, a krátko navštívime časy po skončení 1.svetovej vojny, ktorá skončila pre Nemecko potupným mierom, podpísaným 28.júna viac »

Agresívna ruská veľmoc 2 – Tragédia Pobaltia a Poľska

19.09.2017

V médiách sa pravidelne objavujú informácie o obavách pobaltských krajín a Poľska - z ich suseda Ruska. Aká je pravda ? Aký vplyv môže mať minulosť na súčasnosť ? Ako neskôr z obsahu viac »

Bitka o prezidenta a iné fóry

18.09.2017

Je nepochybné, že sa dnes v boji o moc využíva všetko, vrátane podpásových úderov. Dnešný stav nie je ničím, len nepodarenou kópiou americkej hry na poctivosť - pretože práve v USA sa viac »

Sídlo Úradu pre reguláciu sieťových odvetví

Jahnátek na regulačný úrad dostal dvoch nových podpredsedov

20.09.2017 13:11

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) má dvoch nových podpredsedov, Jozefa Mihoka a Milana Kubalu.

Ukrajina

Keď sa v ukrajinskej politike láme jazyk

20.09.2017 13:00

Po pripojení Krymu k Rusku vyvoláva najnovšie obavy Kyjeva nielen situácia na východnej hranici, ale už aj presne na opačnej strane – v Zakarpatskej oblasti.

reznik, rtvs, jaroslav rezník,

Personálne zmeny chce Rezník v RTVS uzavrieť do konca októbra

20.09.2017 12:54

Medzi investičné plány by Jaroslav Rezník rád zaradil aj postupnú obnovu areálu verejnoprávnej televízie v bratislavskej Mlynskej doline.

oľano, remišová, heger, vašečka

OĽaNO žiada vytvorenie úradu, ktorý dohliadne na etiku politikov

20.09.2017 12:49

Hnutie OĽaNO vyzýva vládu, aby zaviedla prax, ktorá sa uplatňuje v mnohých krajinách sveta, teda aby vytvorila Úrad pre etiku.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,402
Celková čítanosť: 2866984x
Priemerná čítanosť článkov: 2045x

Autor blogu