Založ si blog

Vďaka, mama . ..

… ísť do školy v čase, keď sotva oschne šiesty vrúbok života, to nie je niečo, po čom by jeden túžil. Ale vtedy to neviete, ani si to neuvedomujete. Proste niekto rozhodne, ideš do školy a vy idete – cítite sa akosi väčší, silnejší, ba možno aj múdrejší než rovesníci, hoci nič z toho nie je pravda.

Deti sú kruté a vedia byť (kruto) úprimné. A podobne ako dospelí, nemajú v láske, ak niekto vyčnieva, akýmkoľvek spôsobom. Taký jedinec končí dvoma spôsobmi – buď je šikanovaný, alebo je izolovaný – to v prípade, ak vám chcú rovesníci niekde za rohom školy naložiť nerátaných a nielen na chrbát, no vzhľadom na váš vzhľad (a predpokladané možnosti) si akosi – netrúfajú. V mojom prípade platila tá druhá možnosť – nebol som vhodný terč na nejaké “poučenie” za rohom a tak trvalo pomerne dlhý čas, kým sa zlomili bariéry a získal som niekoľko kamarátov. Pravdou je, že hoci to nebýva zvykom, kamaráti zo základnej školy mi ostali podnes.

Tragédiou mojich školských čias bola – matematika. Akosi som nechcel pochopiť, že predpokladom na dobrú známku je uvedenie postupu, akým som dospel k správnemu výsledku. A tak bolo správnym výsledkom mojej študijnej snahy v matematike, že som býval z milosti ocenený za štyri mínus … na vysvedčení dlhé roky akýmsi zázrakom za tri … a jednotku z matematiky som dostal len dvakrát – v oboch prípadoch na prijímacích skúškach, za čo patrí nehynúcou vďaka mojej bývalej učiteľke (a neskôr profesorovi), že dokázali aj tak matematicky tupú hlavu, akou som bol ja – pripraviť na skúšky.

Opačnou stránkou môjho vzdelávania bola fyzika, telesná výchova a … áno, literatúra. Za posledné patrí nehynúca vďaka mojej mame, ktorá napriek môjmu vzdoru zvláčala knihy z každého konca republiky a nútila ma čítať ….

Vždy tvrdila, že gramatika sa ľahšie učí čítaním, než štúdiom pravidiel. Asi mala pravdu, pretože v týchto “disciplínach” som nikdy problémy nemal. Na napísanie školského slohu mi obvykle stačilo pätnásť minút a mohol som si byť istý, že horšie ako 1/2 určite neskončím. Zrejme to bol následok čítania hromady rôznej literatúry, kde sa zvykli ocitnúť aj veci, ktoré som síce prečítal – ale dodnes neviem, o čom som čítal.

Celkom ma bavil aj dejepis, ale tam som akosi nevedel padnúť do oka učiteľom, či neskôr profesorom. Príliš často a nanešťastie aj pomerne úspešne som sa s nimi hádal o rôznych veciach, a oni mi to neraz (na základe zákona padajúceho ho.na) poctivo vracali. Mojou výhrou bola konečná známka, ich výhrou bola moja tvrdá drina, keďže nároky boli oveľa vyššie, než u iných.

Napriek všetkej snahe som bol priemerný žiak i študent … možno trochu lepší, než priemerný, ale nič oslňujúce. Prečo ? Pre vlastné pohodlie a lenivosť.

Akosi mi stačilo byť medzi najlepšími v jedinom či dvoch predmetoch, a ostatné som mal (ľudovo povedané) na háku. Čo mi z čias školy ostalo ?

Asi chuť vedieť viac, než ostatní – samozrejme len v určitom smere, nie vo všetkom. Ostala mi chuť písať, ktorú som mal aj na škole … neraz doslova prehnaná, pretože aj za školských čias som komentoval všetko a všetkých, a to aj vtedy, keď bolo lepšie – čušať. Opisovanie ?

Netvrdím, že som neskúsil, hlavne v matematike. Ale v otázke slohu a vlastných úvah som na to nebol nikdy odkázaný. Citáty som používal len tam, kde sa im nedalo vyhnúť – rovnako to platilo aj v prípade rôznych udalostí, ako som poukázal jednému človiečikovi – ak je raz niečo 13.augusta, stojí to sedemsto životov a odohrá sa to niekde na Kamčatke – musí to byť tak, ak je to overený fakt. A mne neostáva nič iné, len verejne známu vec – citovať. Napriek tomu všade nechám stopu svojho názoru, a nehanbím sa priznať – táto časť pochádza odtiaľ a oná časť – od hentiaľ. Nikto si nemôže pamätať všetko … ale každý si môže informáciu nájsť, ak vie …

… čo hľadá … a ak vie, ako to chce použiť …

Márne chce niekto písať a tvoriť, ak nevie – čo chce tvoriť, ak nemá myšlienku a ak nie je schopný používať zdroje. Na nájdenie zdroja potrebuje autor hlavne vedieť, čo vlastne hľadá. A poznanie cieľa hľadania vyplýva z toho, čo sa kedysi naučil, spoznal či prečítal.

Aj preto patrí vďaka mojej mame, lebo ma naučila, že nemusím všetko nevyhnutne vedieť, ak si to viem v prípade potreby nájsť. Ak chcem písať o Rusku (pretože som údajne rusofil) poznám desiatky zdrojov, ktoré mi dajú základ. Podobne je to aj v iných témach – napríklad o Slovensku. Stačí chcieť … a nemať zatemnený pohľad rôznymi emóciami.

Kopírovanie a vkladanie ? Vraj je to všetko v učebniciach ? Dalo by sa, a niekedy to ani nejde inak – najmä vtedy, ak je nejaký citát v jazyku, ktorému nerozumiem. Chlap to má akosi ťažšie – ovláda materinský jazyk, potom obvykle nejaký školou vynútený (v mojom prípade ruština), nasleduje niečo, čo sa musel naučiť – napríklad pre prácu základy angličtiny, a nakoniec … no kto by mohol opomenúť základ dorozumievania, predsa ženský jazyk, nie ? Všetko je naozaj v učebniciach, a preto obsah môjho seriálu o Agresívnom Rusku zaujal … len čosi vyše dvetisíc ľudí v priemere, ak sa nemýlim. Tých dvetisíc ľudí nevie, že sa tieto veci nájdu v učebniciach ? Ale kdeže … vedia to, ale každým rozprávaním, každou zmenou pohľadu na udalosti sa môžu dozvedieť niečo nové. A každý môže nájsť niečo iné …o tom je opakovanie faktov o udalostiach a ich komentovanie.

… o vytváraní pohľadu na udalosti a ľudí. Ešte raz … vďaka mama. Vďaka za to, že nikto nemôže so mnou manipulovať prekrúcaním udalostí a faktov. Vďaka za to, že nie som odkázaný na memorovanie myšlienok iných …. vďaka za to, že sa nemusím chváliť cudzím perím.

Sklamaný pätolízač Korčok perlil . ..

07.04.2024

Severoatlantický sluha Korčok to nezvládol. Aj tak prezidenta nepotrebujeme.Je hanbou,že nie sme schopní nájsť skutočné osobnosti. Na vlastný štát sme nedorástli….

Vysvetlenie pre ochranárske „trúby“

20.03.2024

Hlavne pre jedného magora Erika. Skúste napchať do 2-izbového bytu dvadsať ľudí.Stačí na pár dní.A pochopíte (ak máte čím),že potrebujete pomoc psychiatra. Slovensko nie je nafukovacie, v knihách nájdete,aké územie potrebuje jeden dospelý medveď. Na vaše sprosté rady,čo strčiť do záhrady,aby tam nechodili medvede,si nájdite seberovných magorov. A choďte príkladom [...]

Každý vládca má svojho šaša (akurát nám nie je do smiechu)

22.01.2024

Matovič a Heger mali Remišovú,Fico má Šimkovičovú Dámy majú jedno spoločné – nedostatok výbavy na pochopenie vlastnej neschopnosti.Niekto s priemerným intelektom by reagoval diplomaticky.A priznal by kritikom právo nesúhlasiť.V prípade hlupáka príde arogancia.Niečo na štýl „Čo si to dovoľujete? Viete,kto som ja ?“ Pri hlupákoch sa dobre vládne.Alebo [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,445
Celková čítanosť: 9465666x
Priemerná čítanosť článkov: 3871x

Autor blogu