Čierna práca a nezamestnanosť

Viem pochopiť rozhorčenie legálneho taxikára, ktorý si poctivo vybavil všetky potrebné náležitosti, investoval do svojho podnikania nemalé peniaze a nakoniec sa musí bezmocne prizerať, ako zákazník odchádza s niekým, kto všetky pravidlá, alebo ich väčšinu obchádza. No, treba však povedať, že každá minca má dve strany

 

Treba na druhej strane povedať, že súčasná právna norma, súvisiaca s osobnou prepravou, teda poskytovaním služieb v doprave, bola vytvorená na nátlak lobistických skupín, a tomu aj zodpovedá. Ako vždy na Slovensku, zákonodarcovia chránili záujmy určitých podnikateľských skupín, a nepremýšľali nad dopadmi svojho konania na celú spoločnosť.

Kedysi dávnejšie vznikli súkromné dopravné spoločnosti, ktoré postupne obsadili pozície bývalej štátnej dopravy. Okrem nich však vznikli aj malí prepravcovia, obvykle z radov bývalých šoférov, ktorí z rôznych dôvodov stratili prácu, a pre rôzne prekážky nemohli získať nové pracovné miesta. Obvykle bol najväčšou prekážkou vek, či zdravotný stav. Keďže sa štát rozhodol, že prostredníctvom samosprávnych krajov bude podporovaná len regionálna preprava, veľké spoločnosti sa začali orientovať týmto smerom a postupne opustili diaľkové linky. Z jednoduchého dôvodu – regionálna preprava bola dotovaná, diaľková však nie. Malí dopravcovia vycítili šancu, a obnovili prepravu na diaľkových linkách. Istý čas to fungovalo, lenže potom začala veľkým dopravcom konkurencia prekážať, hoci prevádzkovala linky, o ktoré nemali záujem. A tak si prostredníctvom miestnych samospráv zaistili prechod autobusových staníc do svojej správy, a napriek vtedy platným normám začali od ostatných dopravcov vymáhať poplatky – za pristavenie autobusu na zastávku, naloženie a vyloženie cestujúcich. Spočiatku to vyzeralo ako dobrý plán na likvidáciu nežiadúcej konkurencie, ale väčšina malých prepravcov – prežila aj tento podraz.

V taxislužbe sa veci vyvíjali podobným smerom. Vznikli spoločnosti taxikárov, ktoré si za pomoci spriaznenej samosprávy obsadili lukratívne stanovištia, a ostatných vyháňali, neraz aj za použitia neveľmi zákonných prostriedkov. Neskôr začali znepríjemňovať život aj tým samostatným taxikárom, ktorí nemali pevné stanovištia, a jednoducho pendlovali po mestách, a zákazníkov zbierali. Prišli rôzne nové nariadenia, zmeny predpisov, zakotvenie rôznych foriem licencií a iných dokladov, nakoniec aj obmedzenie veku vozidiel a počtu najazdených kilometrov.

Posledným klincom do rakvy slobody podnikania bola právna úprava, ktorá vyhnala z ulíc poskytovateľov nepravidelnej prepravy. Obvykle vykonávali prepravu medzi malými mestami na deväťmiestnych vozidlách, prípadne nahradzovali mestskú prepravu tam, kde sa výrazne obmedzila, alebo dokonca bola zrušená. Prípadne poskytovali dopravné služby výrazne lacnejšie, ako veľkoprepravcovia. Následkom právnej úpravy sa však z týchto prepravcov stali taxikári (čo vôbec nemá nič spoločného s taxislužbou), čím im vzrástli náklady a pribudli povinnosti. Nehovoriac o tom, že sa na nich vzťahovalo aj pravidlo o veku vozidiel a ubehnutých kilometroch, čoho priamym následkom bolo vrátenie stoviek živností – a …. to si povieme za chvíľu.

Zákonodarca by mal pri tvorbe právnej normy nielen prihliadať na to, čo komu prinesie, ale aj na to, čo negatívne spôsobí. Keďže však na Slovensku robia zákony ľudia, ktorí o poctivej práci a reálnom živote nevedia absolútne nič, zákony slúžia len tým, ktorí majú známosti a peniaze

Už som v inom blogu spomínal, ako dopadla doprava v hontianskom a bansko-štiavnickom regióne. Vlaky sa zrušili pre údajnú nerentabilitu (nečudo, keď ministrom bol idiot, ktorý v živote vlak nevidel), autobusové linky sa výrazne obmedzili. A tak vznikli dopravné absurdnosti – napríklad pôvodne šesťdesiatkilometrová linka sa pretiahla na vyše dvojnásobok, čo v praxi znamenalo nárast nezamestnanosti, pretože ľudia neboli schopní načas dochádzať do svojho zamestnania.

Podobný dopad mali aj zmeny právnych noriem v doprave. Vôbec neboli na prospech verejnosti, práve naopak. Ceny služieb výrazne stúpli, keďže ubudla konkurencia. Navyše, pribudli na úradoch práce nezamestnaní, ktorých musíme živiť, hoci by sa vedeli uživiť vlastnou prácou. Sú totiž vo veku, kedy nemajú šancu na získanie inej práce, mnohí ju nevedia získať aj pre iné obmedzenia – či už zdravotné, alebo nedostatku vhodného vzdelania na nové uplatnenie. Rekvalifikačné kurzy nikam nevedú, lebo ak ich aj uchádzač absolvuje, nenájde vo svojom regióne uplatnenie, a väčšina z uchádzačov má svoje rodiny, čo značne obmedzuje možnosť uplatnenia v inom regióne.

_______________________________________

Chápem rozhorčenie taxikárov, ale na druhej strane za seba poviem, že radšej znesiem niekoho, kto si na seba zarába poctivou prácou, hoci nie úplne v súlade s normami (ktoré často nevie naplniť z objektívnych príčin), než by som ho mal živiť ako nezamestnaného – prispievaním na dávku v nezamestnanosti. Zákon má slúžiť všetkým, a pokiaľ je na prospech len určitej skupine ľudí, vždy na to doplatia všetci – aj tá spomínaná skupina. Nehovoriac o tom, že zúfalí ľudia robia zúfalé činy … a ak ma má niekto švacnúť po kotrbe, lebo hladuje (alebo mu hrozí, že príde o bývanie) … nech radšej robí načierno …

Čierna práca súvisí priamo s nezamestnanosťou. Ak sa budú produkovať kvalitné zákony pre všetkých, postupne vymizne aj čierna práca …

Budú aj obete prepustené z hrobov ?

23.09.2025

Právo požiadať o prepustenie vyplýva zo zákona.A desiatky obetí či pozostalých žiadajú spravodlivosť – ich milovaní sa nikdy nevrátia,niet dôvodu na zľutovanie s vinníkom. Pochvaly alebo tresty … nič nezmenia na šialenstve 90.rokov.Pripraviť niekoho o život pre peniaze,naozaj niet väčšej zvrhlosti.A opakovane,to môže naozaj len psychopat. Médiá majú [...]

Korporátny fašizmus nevadí ?

22.09.2025

Digitálne otroctvo sa rozmáha pre ľahostajnosť štátu.Minister financií zavádza opatrenia,ktoré ožobračujú ľudí,bojujúcich o holé prežitie,ale ignorujú miliardové zisky platforiem,ktoré zneužívajú postavenie na trhu a zotročujú naivných a zúfalých … A tak severská platforma na rozvoz jedla niekoľkokrát ročne upraví provízie,ktoré inkasuje od reštaurácií (pod [...]

Mŕtveho zimník nepoteší …

21.07.2025

Dopracovali sme sa do absurdnosti … Zatvárame oči pred realitou a zakrývame to vzletnými výrazmi o tolerancii a vzdušnými zámkami o budúcom úspechu.Heslo slovenskej ekonomiky “európskeho tigra” znie cudzím rozdávaj a vlastným zvyšuj dane.Dopracovali sme sa k verzii feudalizmu 21.storočia,kde páni vyberajú a rozkrádajú dane,plebs sa má starať sám o seba. Ešte [...]

poliklinika tehelna autor: Robert Huttner

Poliklinika Tehelná visí na vlásku: Sú fámy o búraní pravdivé, alebo ju čaká záchrana?

26.10.2025 09:00

O poliklinike Tehelná sa šíria fámy, že už dlho vydrží. Starosta aj štát ich už roky vyvracia a sľubuje jej obnovu. Aký bude jej osud?

Vladimir Putin

Putin navštívil ruské veliteľstvo, dostal hlásenie o fronte aj správu o teste novej unikátnej rakety

26.10.2025 08:05

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil jedno z veliteľstiev ruských síl, ktoré sú zapojené do bojov na Ukrajine.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Bude sa ťahať vojna roky? Kyjev aj Moskva dúfajú, že sa protivník ekonomicky a spoločensky zrúti

26.10.2025 07:00, aktualizované: 08:39

Výsledok vojny bude závisieť od toho, koho ekonomika a spoločnosť sa zrúti ako prvá – ukrajinská alebo ruská, píše The Wall Street Journal (WSJ).

Ivan Lexa, Mikuláš Černák

Rozhodovať o Černákovi či Lexovi môžu aj bez právnického vzdelania, Mário súdil biele kone. Kto sú sudcovia z ľudu?

26.10.2025 07:00

Ako sa bežný človek bez vyštudovaného práva môže stať sudcom?

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,451
Celková čítanosť: 10151011x
Priemerná čítanosť článkov: 4142x

Autor blogu