Založ si blog

Dokonalosť . .. Kecalom daná . ..

Priznám sa, nepokladám štátny dopravný servis za niečo potrebné, bez čoho by sme nedokázali prežiť. Tým skôr, že dopravné správy – či už je to formou súkromných vysielateľov (rádií), alebo ako pridaná funkcia v navigácii slúži k spokojnosti … aj keď by sa samozrejme našli nedostatky.

Čo už, keď sme sa (opäť) museli podriadiť nezmyslu z Bruselu, a investovať do nepotrebnej služby. A tak som po oznámení o jej spustení otvoril stránku služby a pozrel sa, čo by mohla priniesť. Súhlasím s názorom, že obsah štátneho portálu sa nemôže porovnávať s komerčnými službami, ba (zatiaľ) nemôže ani konkurovať niektorým bezplatným službám, ako Waze. Lenže …

Ani Rím nepostavili za jeden deň … ani za rok, dva či päť rokov. Tvrdiť, že pätnásť miliónov eur s ročným poplatkom poldruha milióna eur je premrštená suma, by som si rozhodne nedovolil. Porovnávať náklady so službou, ktorá je síce poskytovaná bezplatne, ale jej pozadie – teda spôsob vytvorenia, s tým spojené náklady a ostatné informácie – nepoznáme, je scestné … a je to zavádzanie verejnosti. Pretože každú aplikáciu musí niekto nielen vytvoriť, ale aj odskúšať v praxi, odstrániť chyby či doplniť súčasti, na ktoré sa akosi pozabudlo … niekto musí zbierať dáta a analyzovať ich, aby niekto iný mohol vylepšovať systém a zvyšovať tak jeho kvalitu.

Zo skúsenosti to môžem prirovnať ku komunikačnému systému, ktorý používame vo firme už nejaký ten rok, používal sa aj pred mojím príchodom, a dátum jeho zrodu nesie rok – 2000.

Dnes máme rok 2017, systém sa teda používa sedemnásť rokov, pokiaľ mi je známe, tak ho užíva osem spoločností, a pripája sa k nemu približne trinásťtisíc užívateľov, čo nie je žiadne ohromujúce číslo. No aj napriek rokom, ktoré sa náš systém používa, je stále čo odstraňovať a vylepšovať, stále sa nájdu nedostatky. Prečo – ak niekto očakáva, že štát prinesie systém, ktorý sa bude vytvárať niekoľko mesiacov, prípadne pár rokov a bude od prvého použitia dokonalý, či zodpovedať vynaloženým nákladom – asi by sa radšej mal venovať niečomu inému. Pretože systém, ktorý je dnes terčom kritiky (napríklad v Hospodárskych novinách) má slúžiť miliónom užívateľov, s čím súvisia aj náklady na jeho vytvorenie, údržbu a ladenie v praxi.

Dobrý programátor si na začiatku vytvorí kostru systému, ktorý chce ponúknuť klientom … a samotné funkcie postupne pridáva. Zlý programátor od začiatku preplní systém množstvom funkcií, aby ohúril klienta, ale následkom je len množstvo ťažko odstrániteľných chýb, pretože sú neraz spôsobené viacerými faktormi, často súvisiacimi s previazanosťou jednotlivých funkcií. A náklady na vytvorenie aplikácie sú často astronomické, najmä oproti autorovi, ktorý ide pomaly a postupuje krok za krokom – pridá funkciu, odskúša … pridá ďalšiu, opäť odskúša.

Kritizovať službu v prvý deň spustenia je nezmyslom … a pochybujem, že kritikovi ide o objektívne zhodnotenie. A rovnako pochybujem, že disponuje znalosťami problematiky, ku ktorej sa vyjadruje.

Áno, pätnásť miliónov eur je značná suma. Avšak opodstatnenosť či neopodstatnenosť tejto investície sa dá zhodnotiť len po niekoľkých rokoch užívania a skúseností so službou. Potom sa dá objektívne zhodnotiť, či služba zodpovedá vynaloženým nákladom, alebo nie. Len pre ilustráciu, náklady na prevádzku nášho (firemného) komunikačného systému dosahujú ročne sumu okolo dvestotisíc eur. Pri súčasnom počte užívateľov vychádzajú náklady na jedného užívateľa približne 15,4 € za rok. Podľa štatistiky ministerstva vnútra je na Slovensku približne 2 949 007 registrovaných vozidiel. Iste, v tomto počte je zahrnuté aj množstvo firemných vozidiel, ale ak by sme náklady na údržbu prepočítali na počet vodičov na Slovensku (v roku 2010 podľa štatistiky BECEP – 3 092 387 vodičov), tak ročné náklady na údržbu štátneho dopravného systému dosiahnu sumu 0,49 € / rok na jedného vodiča. Sú teda tridsaťnásobne nižšie, ako náklady na údržbu nášho firemného systému … takže sa rozhodne nedá hovoriť o neprimeranej sume. Aj preto pokladám kritiku, ktorá bola zverejnená v Hospodárskych novinách – za neobjektívnu.

Ešte zreteľnejšie to vidieť pri prepočítaní obstarávacích nákladov na vybudovanie systému. Ak ich prepočítate na spomínaný počet vodičov z roku 2010 (a súdiac podľa obsahu, systém nebude len pre vodičov), tak sa dostanete k sume 4,90 € na jedného vodiča, a môžete sa sami skúsiť poobzerať, čo dokážete v tejto oblasti za podobnú sumu kúpiť. Iste, nájdete aj bezplatne poskytované produkty, dokonca aj celkom kvalitné … ale za seba poviem, že po rokoch skúseností s produktami z tejto oblasti som radšej siahol po platenom produkte, s garantovanou podporou a aktualizáciami, ale – za sumu 4,90 € by som si kúpil tak krabičku, v ktorej bol zabalený.

Z môjho pohľadu – ľahko sa kecia, ťažko sa tvorí … iste, každý Kecal by chcel len dokonalé veci, ale celkom by som bol zvedavý, koľko dokonalých vecí je schopný stvoriť sám. Myslím, že ani jednu …

Sám radšej počkám … aspoň pár mesiacov, ba možno aj rok … a potom uvidíme, ako bude štátny dopravný servis fungovať a čo ponúkne. Avšak súčasnú kritiku, ktorá sa objavila na jeho adresu, pokladám zatiaľ viac za politicky, než odborne – motivovanú. Takže – bezcennú a neobjektívnu. 

 

Vysvetlenie pre ochranárske „trúby“

20.03.2024

Hlavne pre jedného magora Erika. Skúste napchať do 2-izbového bytu dvadsať ľudí.Stačí na pár dní.A pochopíte (ak máte čím),že potrebujete pomoc psychiatra. Slovensko nie je nafukovacie, v knihách nájdete,aké územie potrebuje jeden dospelý medveď. Na vaše sprosté rady,čo strčiť do záhrady,aby tam nechodili medvede,si nájdite seberovných magorov. A choďte príkladom [...]

Každý vládca má svojho šaša (akurát nám nie je do smiechu)

22.01.2024

Matovič a Heger mali Remišovú,Fico má Šimkovičovú Dámy majú jedno spoločné – nedostatok výbavy na pochopenie vlastnej neschopnosti.Niekto s priemerným intelektom by reagoval diplomaticky.A priznal by kritikom právo nesúhlasiť.V prípade hlupáka príde arogancia.Niečo na štýl „Čo si to dovoľujete? Viete,kto som ja ?“ Pri hlupákoch sa dobre vládne.Alebo [...]

Kandidatúra A. Danka je drzosťou najhrubšieho zrna

21.01.2024

A len potvrdzuje, že úrad prezidenta je zbytočný.Namiesto osobností máme ponuku politických pobehajov. Čo neplatí len o Dankovi.Všimol si napríklad Korčok,ako vyzerá žiadosť o vstup na územie nášho „spojenca“ USA ? Američania cestujú na Slovensko bez obmedzení, Slováci pri ceste do USA musia súhlasiť so stratou práva na ochranu osobných údajov a zdieľaním [...]

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,444
Celková čítanosť: 9432859x
Priemerná čítanosť článkov: 3860x

Autor blogu