Žiadny politik nemá záujem bojovať s korupciou

Počiatky toho, čo dnes nadobudlo doslova gigantické rozmery, môžeme hľadať v 90.rokoch, keď začala privatizácia a likvidácia štátnych podnikov. Pretože – štát nie je zlý vlastník, ale naopak – nepríjemný vlastník.

Jednoduchý príklad – údržba ciest. Predtým sa výdavky na túto kapitolu zakomponovali do štátneho rozpočtu a na základe hospodárskeho plánu prišiel len príkaz príslušnému štátnemu podniku a ten vykonal všetko potrebné. Mal k dispozícii všetko – ľudí, strojové vybavenie i potrebný materiál.

Dnes – naplánuje sa údržba a obnova ciest. Následne sa vypíše výberové konanie (prvý zbytočný výdavok), prichádzajú ponuky (zbytočná strata času), ak sa jedná o väčšiu zakázku, pre údajne väčšiu transparentnosť (hnusné slovo zlodejov a pokrytcov) sa najprv vyberá poradca (ďalší zbytočný výdavok a strata ćasu), ktorý urobí prácu za zamestnancov príslušného ministerstva (prečo ich potom platíme) a vyberie dodávateľa. Výsledok ? Dlhé mesiace čakania na výkon prác, zbytočne predražené práce … a často žalostná kvalita.

Ilustrácia zo života – išiel som nedávno jedným úsekom v rekonštrukcii. Dĺžka asi tri kilometre, na začiatku dvaja chlapi vyrezávali časti cesty okolo výtlkov a označovali ich sprejom. Potom sa dva-tri dni nedialo nič, následne prišli traja chlapi s autom, a vypĺňali výtlky asfaltovou zmesou pod tlakom, takže o pár mesiacov sa výtlky obnovia a budú dvojnásobné. Medzitým asfaltová drť rozbije niekoľko čelných skiel aút, majitelia zaplačú a autoservisy zarobia.

Otázka – koľko stojí tento cirkus s nekvalitnou prácou a kto na tom najviac zarobil ? A ako je možné, že niekoľkohodinová práca sa natiahne na týždeň, ba niekedy aj viac ?

Nepochybujem, že na podobnej správe vecí verejných sa najviac plytvá a najviac kradne. Navyše celkom legálne, však nikto nemôže protestovať proti dôslednému a “objektívnemu” výberu dodávateľov, nie ? Nepochybujem, že práve cez nepotrebné poradenské firmy, suplujúce činnosť úradníkov na ministerstvách, sa vyrábajú vysoké a neodôvodnené náklady.

Každý politik Vám bude tvrdiť, že štátne vlastníctvo je neefektívne, vznikajú veľké straty a podobne. Nech Vám teda odpovie, prečo sa napríklad do súkromných dopravných spoločností nalievajú každý rok desiatky miliónov eur, aby poskytovali služby verejnosti – však súkromné má byť efektívne, nie ? A ak sa má dotovať súkromné podnikanie pre potreby štátu, nie je dôvod, aby predmetnú službu neposkytovala priamo štátna spoločnosť. Príjmy by tiekli do štátnej pokladne, nie ?

Štátny podnik je stratový len vtedy, keď si niekto neplní povinnosti, alebo kradne. Je pochopiteľné, že politické špičky proti tejto forme vlastníctva broja … ak bude jasne dané pravidlo, ťažko sa dá klamať a kradnúť. Ak má štát vlastný podnik (na opravu ciest), vlastnú výrobu materiálu a vlastných ľudí – politik a jeho kumpáni – nezarobia (skôr neukradnú). Kradnúť sa dá len v schéme neprehľadných obchodných vzťahov, krytých obchodným tajomstvom a inými nezmyslami (vo vzťahu k verejným financiám).

Navrhnite bojovníkom proti korupcii, aby obnovili štátny “servis”. Navrhnite im, aby každý sektor, ktorý je dnes dotovaný, prešiel do štátneho vlastníctva – predsa ak má štát z našich daní investovať, má mať aj podiel na zisku, nie ? Nebudete sa stačiť diviť, koľko klamstiev a výmyslov budete od politikov počuť …

A skúste sa niekedy opýtať nejakého pacienta, či cíti rozdiel medzi sanitkou s päťválcovým motorom a sanitkou – napríklad so štvorválcom … ak niekto zakomponuje do výberu podmienku, ktorú môže splniť len jeden výrobca, sotva to robí s poctivými úmyslami …

Politik bojuje proti korupcii len dovtedy, kým je v opozícii a nemá moc …

A kedy budú chránení vodiči pred chodcami ?

24.11.2025

Ako sa zverejnila informácia o obnovení “absolútnej” prednosti chodcov,chodci sa opäť správajú ako odtrhnutí z reťaze. Sluchátka na ušiach,mamičky s kočíkom a mobilom na uchu,dôchodcovia s palicou … jednoducho doslova skáču do cesty.Nie je žiadnou výnimkou,keď sa zámerne vlečú cez cestu a pritom vyškierajú. Osobitnou kategóriou je ignorovanie povinnosti chodcov na [...]

Len tak … o následkoch novembra 1989

19.11.2025

Ideme oslavovať ? Môžeme začať … Osemhodinový pracovný čas sa zmenil na neobmedzený … Výchova detí sa realizuje … ak ostane čas Umelá zamestnanosť štátom sa zmenila na umelú zamestnanosť (sponzorovanú štátom v prospech “investorov” za žobrácku mzdu) Práva a povinnosti zodpovedajú spoločenskému statusu (či ste minorita alebo majorita,alebo či to vyhovuje [...]

Budú aj obete prepustené z hrobov ?

23.09.2025

Právo požiadať o prepustenie vyplýva zo zákona.A desiatky obetí či pozostalých žiadajú spravodlivosť – ich milovaní sa nikdy nevrátia,niet dôvodu na zľutovanie s vinníkom. Pochvaly alebo tresty … nič nezmenia na šialenstve 90.rokov.Pripraviť niekoho o život pre peniaze,naozaj niet väčšej zvrhlosti.A opakovane,to môže naozaj len psychopat. Médiá majú [...]

pavel, fiala

Fiala považuje svoju vládu za úspešnú, chce predložiť správu o stave krajiny

10.12.2025 14:23

Na otázku, čo by prípadne zmenil, odpovedal, že by sa viac venoval cestám do regiónov.

hasič, požiar, hasiči, požiarnik, záchranár, sanitka

Vnútro pokračuje s nákupmi. Hasičom obstará desať sanitiek za skoro 6 miliónov eur

10.12.2025 14:21

Ministerstvo vyhlásilo verejné obstarávanie. Jeho výsledkom má byť rámcová zmluva na dva roky.

nehoda

Vodič po úteku, náraze do stromu a incidente s policajnou hliadkou zomrel

10.12.2025 13:48

Vodič mal zakázané šoférovať do júla 2028.

Pravda vo svete, Martin Vokálek

Použiť ruské zmrazené aktíva pre financovanie Ukrajiny je to najlepšie. Iné možnosti sú pre Európu horšie, hovorí odborník Martin Vokálek

10.12.2025 13:45

EÚ hľadá spôsob, ako dlhodobo financovať Ukrajinu bez ďalšieho zadlžovania členských štátov. Hovoríme o tom v relácii PRAVDA VO SVETE.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,453
Celková čítanosť: 10205498x
Priemerná čítanosť článkov: 4160x

Autor blogu