Založ si blog

Manuál začínajúceho taxikára . . .

Vodičov taxíkov pribúda ako húb po daždi, no najmä u platforiem, ktoré sľubujú jednoduché privyrobenie … čo by mal teda vedieť adept na vodiča taxislužby ?

Začnime vyvrátením opakovaného klamstva o zdieľaných jazdách – nejedná sa o žiadne zdieľanie, ale v zmysle zákona poskytovanie služieb riadnej taxislužby. Čo v prvom rade znamená vybavenie nevyhnutnej administratívy, súvisiacej s vydaním koncesie. Čo budete potrebovať ?

Zdravotnú prehliadku, potvrdenie psychickej spôsobilosti, výpis z registra trestov, výpis z karty vodiča … keď to máte, môžete sa uberať dvoma cestami – prvou je získanie preukazu vodiča taxislužby a jazdenie pre držiteľa koncesie a vlastníka vozidiel. Druhou je získanie vlastnej koncesie, k čomu potrebujete aj vlastné alebo prenajaté motorové vozidlo.

Všetky potrebné doklady odovzdáte na okresnom úrade, odbore dopravy a počkáte na vydanie koncesie. Keď ju máte, môžete začať …

A tu sa pristavíme – môžete jazdiť s taxametrom, prostredníctvom platformy, alebo na základe vopred dohodnutej ceny (teda vypracovaného platného cenníka).

V prípade hotovostných platieb musíte vydávať doklad o platbe. Môžete to riešiť aplikáciou VRP od finančnej správy a prenosnou tlačiarňou ( k čomu potrebujete registráciu a pridelenie prístupových údajov do aplikácie). Pokiaľ nepoužívate taxameter, musí byť cena stanovená pred započatím jazdy, vrátane vystavenia dokladu o platbe a samozrejme aj úhrady. V prípade platforiem prebieha platobný styk bezhotovostne. Ináč, je vhodné, ak zvážite aj kúpu alebo prenájom vlastného platobného terminálu, a minimalizujete tak príjem hotovosti.

Auto musíte mať riadne označené na predných dverách menom prevádzkovateľa, základnými sadzbami jazdného (neplatí v prípade platforiem) a samozrejme aj svetelným transparentom na streche vozidla s nápisom Taxi. Vo vlastnom záujme si dohodnite poistenia vozidla s účelom použitia na prevádzkovanie taxislužby, vyhnete sa zbytočným problémom v prípade nehody.

Platformy alebo kamenná taxislužba ? 

Ak si vhodne nastavíte sadzby jazdného a použijete taxameter, je to najlepšie riešenie. Platformy Vám dajú síce množstvo jázd, ale skúsenosti mnohých hovoria, že sa jedná o výhodný obchod pre prevádzkovateľov platformy, cestujúcich – no v žiadnom prípade nie je výhodný pre vodiča. Nie je výnimkou, že platby nepokryjú ani náklady na prevádzku vozidla, hoci zdanlivo pôsobia príjmy ako nadštandardné. Možno aj preto, že niektoré platformy masírujú vodičov bombastickými vyhláseniami o hodinovom zárobku, lenže …

Nemáte lietadlo, ale auto … a je pre vás rozhodujúca cena ubehnutého kilometra !

Cenu za kilometer vyrátate v prípade platforiem jednoducho – stačí prepočítať dennú tržbu na ubehnuté kilometre (pred začiatkom jazdenia si vynulujete počítadlo), a vyjde Vám konečná cena za kilometer. Ak nevychádza aspoň na hodnotu 0,40€/1km jazdy, nemá to zmysel. (Mám na mysli všetky kilometre, teda aj tie, ktoré ste išli po cestujúceho) O zisku môžete len snívať a budete spokojní, ak si zarobíte aspoň na náklady. Ako vypočítať prijateľnú cenu za kilometer ?

Ideálne je, ak si nájdete skúseného ekonóma, ktorému poskytnete vstupné údaje (cena vozidla, spotreba, náklady na údržbu, poistenie, ostatné náklady súvisiace s podnikaním, atď.), ani základe vašich informácií Vám vypočíta, koľko by ste mali dostať “na ruku”, aby ste mohli prosperovať.

Ako neskrachovať ?

V prvom rade neveriť lesklému pozlátku sľubov o zárobkoch. Obvykle sa nejedná o zárobky, ale len o čísla, vyjadrujúce výšku tržieb. A medzi tržbou a zárobkom je hlboká priepasť. Priepasť plná výdavkov, o ktorých nikto nehovorí.

Taxislužba je predovšetkým prácou pre vodiča z povolania. Teda profesionálneho vodiča. Niečo ako privyrobenie po skončení práce v riadnom zamestnaní je skôr rozprávkou pre naivných a neskúsených, alebo nezdpovedných. Vodič zodpovedá nielen za seba, ale aj iných. Nielen tých, čo sedia v jeho aute, ale aj všetkých navôkol, ktorí sa zúčastňujú premávky. Čím je unavenejší, tým horšie môžu byť následky. Vodič z povolania jednoducho nemôže byť bokovka, v žiadnej forme. Všetci sme len ľudia.

Ako jazdiť ?

Ak sa rozhodnete jazdiť pre platformu, dôsledne si evidujte ubehnuté kilometre a po prvom týždni si vypočítajte, aká bola úhrada za ubehnutý kilometer (bez provízie platformy, všetky kilometre vrátane prázdnych). Ak je nižšia ako 0,40€/1km jazdy, zmeňte prístup. Nastavte si najmenší možný okruh dostupnosti (obvykle býva od 2 do 4km), jazdy nad jeho rozsah odmietnite, a pri jazdách v rámci jeho nastavenia sa snažte o jazdy s dojazdom do 2,5km (za klientom).

Bude pre vás len výhodou, ak si necháte aj možnosť platieb v hotovosti, spracujete základný cenník a budete využívať VRP. Alebo taxameter. Môžete prijímať aj cestujúcich z ulice, voziť za vlastnú cenu a v konečnom dôsledku viac zarobiť. Cenník musí byť viditeľne umiestnený vo vozidle.

Ako získať stálych klientov ?

Slušnosťou, presnosťou … a maličkosťami, ktoré potešia. Napríklad vždy dostupným občerstvením, či už v forme pochutín alebo nápojov.

A hlavne …

Mať oči … dbať na čisté vozidlo, a nepýtať premrštené ceny (ak jazdíte za hotovosť).

 

Pristavte vlaky pre amerických špiónov

15.03.2022

A ostaneme s torzom politických strán,rovno môžeme zrušiť úrad prezidenta a zrejme aj pribudne hviezdička na americkej zástave Ako oznámili kolaborujúce médiá,NAKA zadržala štyri kusy ruských špiónov.Súdiac podľa vrieskania médií,financovaných z rôznych pochybných (mimovládnych) zdrojov som čakal,že ruských špiónov bude aspoň plný kamión … nebol. Možno by bolo [...]

Čo proamerickí hlupáci nechápu …

14.03.2022

Je to jednoduché,hoci pre nich nepochopiteľné.Nechceme konflikty s kýmkoľvek v mene čohokoľvek … nechceme byť vazalmi,ale partnermi A súčasnosť hodnotíme optikou minulosti,pretože každá udalosť má svoje príčiny. Priklad – karibská kríza bola o amerických obavách z umiestnenia sovietskych rakiet na Kube,čo bolo priamou reakciou na americké rakety v Turecku. A [...]

Dokedy budete trpieť moc v rukách Pinocchia ?

13.03.2022

Komentáre k možnému vývoju konfliktu na Ukrajine vyvolávajú skôr znepokojenie,než dávajú obraz nejakej „reality“.A výkriky slovenskej vládnej verchušky pôsobia ako zúfalý krik pacientov uzatvoreného oddelenia psychiatrie. Možno to vyznie kruto,ale Slovensko už dávno nie je nezávislým štátom a vazalská zmluva s USA bola len zlatým klincom,potvrdzujúcim [...]

Ruská mobilizácia, vojaci

Aktivisti vrátane matiek ruských vojakov spustili petíciu za ich odsun z Ukrajiny

27.11.2022 20:11

Pre spustenie petície, zverejnenej na webstránke Change.org, zvolili nedeľu, na ktorú v Rusku pripadá Deň matiek.

Peter Pellegrini

Pellegrini: Nie Heger ale blahorodie pán veľkomožný Matovič ustúpil lekárom

27.11.2022 19:30

Takéto hazardovanie ministra financií Igora Matoviča so zdravím obyvateľov je cynické, tvrdí líder strany Hlas Peter Pellegrini o dohode lekárskych odborov s vládou.

ÖBB / Vlak / Železnice /

Rakúski železničiari v pondelok vstúpia do celodenného štrajku. Dotkne sa aj Slovenska

27.11.2022 19:10

Slovenské železnice upozornili, že pred, počas, ale i po štrajku môže dochádzať k výrazným obmedzeniam, meškaniam a rušeniam vlakov.

Igor Matovič

Lenč: Matovič útočí na lekárov lebo jeho ego nedostalo potravu, ktorú chcelo

27.11.2022 19:00

Matovič podľa politológa opäť hazardoval so zdravím obyvateľov a z rokovaní podľa neho odišiel, pretože nevie ustúpiť.

cudzinec

Nič nie je horšie,ako vláda zla,zrodeného z nenávisti a zákernosti.Nič nie je horšie,ako zverenie osudu národa do rúk neschopných ľudí s mesiášskym komplexom,ktorí sa spoja aj s Diablom,aby sa pomstili. Ako môže viesť spojenie s mafiou k potrestaniu mafie ?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,407
Celková čítanosť: 8809413x
Priemerná čítanosť článkov: 3660x

Autor blogu