Priznám sa, nepokladám štátny dopravný servis za niečo potrebné, bez čoho by sme nedokázali prežiť. Tým skôr, že dopravné správy – či už je to formou súkromných vysielateľov (rádií), alebo ako pridaná funkcia v navigácii slúži k spokojnosti … aj keď by sa samozrejme našli nedostatky.
Čo už, keď sme sa (opäť) museli podriadiť nezmyslu z Bruselu, a investovať do nepotrebnej služby. A tak som po oznámení o jej spustení otvoril stránku služby a pozrel sa, čo by mohla priniesť. Súhlasím s názorom, že obsah štátneho portálu sa nemôže porovnávať s komerčnými službami, ba (zatiaľ) nemôže ani konkurovať niektorým bezplatným službám, ako Waze. Lenže …
Ani Rím nepostavili za jeden deň … ani za rok, dva či päť rokov. Tvrdiť, že pätnásť miliónov eur s ročným poplatkom poldruha milióna eur je premrštená suma, by som si rozhodne nedovolil. Porovnávať náklady so službou, ktorá je síce poskytovaná bezplatne, ale jej pozadie – teda spôsob vytvorenia, s tým spojené náklady a ostatné informácie – nepoznáme, je scestné … a je to zavádzanie verejnosti. Pretože každú aplikáciu musí niekto nielen vytvoriť, ale aj odskúšať v praxi, odstrániť chyby či doplniť súčasti, na ktoré sa akosi pozabudlo … niekto musí zbierať dáta a analyzovať ich, aby niekto iný mohol vylepšovať systém a zvyšovať tak jeho kvalitu.
Zo skúsenosti to môžem prirovnať ku komunikačnému systému, ktorý používame vo firme už nejaký ten rok, používal sa aj pred mojím príchodom, a dátum jeho zrodu nesie rok – 2000.
Dnes máme rok 2017, systém sa teda používa sedemnásť rokov, pokiaľ mi je známe, tak ho užíva osem spoločností, a pripája sa k nemu približne trinásťtisíc užívateľov, čo nie je žiadne ohromujúce číslo. No aj napriek rokom, ktoré sa náš systém používa, je stále čo odstraňovať a vylepšovať, stále sa nájdu nedostatky. Prečo – ak niekto očakáva, že štát prinesie systém, ktorý sa bude vytvárať niekoľko mesiacov, prípadne pár rokov a bude od prvého použitia dokonalý, či zodpovedať vynaloženým nákladom – asi by sa radšej mal venovať niečomu inému. Pretože systém, ktorý je dnes terčom kritiky (napríklad v Hospodárskych novinách) má slúžiť miliónom užívateľov, s čím súvisia aj náklady na jeho vytvorenie, údržbu a ladenie v praxi.
Dobrý programátor si na začiatku vytvorí kostru systému, ktorý chce ponúknuť klientom … a samotné funkcie postupne pridáva. Zlý programátor od začiatku preplní systém množstvom funkcií, aby ohúril klienta, ale následkom je len množstvo ťažko odstrániteľných chýb, pretože sú neraz spôsobené viacerými faktormi, často súvisiacimi s previazanosťou jednotlivých funkcií. A náklady na vytvorenie aplikácie sú často astronomické, najmä oproti autorovi, ktorý ide pomaly a postupuje krok za krokom – pridá funkciu, odskúša … pridá ďalšiu, opäť odskúša.
Kritizovať službu v prvý deň spustenia je nezmyslom … a pochybujem, že kritikovi ide o objektívne zhodnotenie. A rovnako pochybujem, že disponuje znalosťami problematiky, ku ktorej sa vyjadruje.
Áno, pätnásť miliónov eur je značná suma. Avšak opodstatnenosť či neopodstatnenosť tejto investície sa dá zhodnotiť len po niekoľkých rokoch užívania a skúseností so službou. Potom sa dá objektívne zhodnotiť, či služba zodpovedá vynaloženým nákladom, alebo nie. Len pre ilustráciu, náklady na prevádzku nášho (firemného) komunikačného systému dosahujú ročne sumu okolo dvestotisíc eur. Pri súčasnom počte užívateľov vychádzajú náklady na jedného užívateľa približne 15,4 € za rok. Podľa štatistiky ministerstva vnútra je na Slovensku približne 2 949 007 registrovaných vozidiel. Iste, v tomto počte je zahrnuté aj množstvo firemných vozidiel, ale ak by sme náklady na údržbu prepočítali na počet vodičov na Slovensku (v roku 2010 podľa štatistiky BECEP – 3 092 387 vodičov), tak ročné náklady na údržbu štátneho dopravného systému dosiahnu sumu 0,49 € / rok na jedného vodiča. Sú teda tridsaťnásobne nižšie, ako náklady na údržbu nášho firemného systému … takže sa rozhodne nedá hovoriť o neprimeranej sume. Aj preto pokladám kritiku, ktorá bola zverejnená v Hospodárskych novinách – za neobjektívnu.
Ešte zreteľnejšie to vidieť pri prepočítaní obstarávacích nákladov na vybudovanie systému. Ak ich prepočítate na spomínaný počet vodičov z roku 2010 (a súdiac podľa obsahu, systém nebude len pre vodičov), tak sa dostanete k sume 4,90 € na jedného vodiča, a môžete sa sami skúsiť poobzerať, čo dokážete v tejto oblasti za podobnú sumu kúpiť. Iste, nájdete aj bezplatne poskytované produkty, dokonca aj celkom kvalitné … ale za seba poviem, že po rokoch skúseností s produktami z tejto oblasti som radšej siahol po platenom produkte, s garantovanou podporou a aktualizáciami, ale – za sumu 4,90 € by som si kúpil tak krabičku, v ktorej bol zabalený.
Z môjho pohľadu – ľahko sa kecia, ťažko sa tvorí … iste, každý Kecal by chcel len dokonalé veci, ale celkom by som bol zvedavý, koľko dokonalých vecí je schopný stvoriť sám. Myslím, že ani jednu …
Sám radšej počkám … aspoň pár mesiacov, ba možno aj rok … a potom uvidíme, ako bude štátny dopravný servis fungovať a čo ponúkne. Avšak súčasnú kritiku, ktorá sa objavila na jeho adresu, pokladám zatiaľ viac za politicky, než odborne – motivovanú. Takže – bezcennú a neobjektívnu.
Ja som ťa pochopil, a súhlasím, že sa jedná ...
asi dostava z ilegalnej cudziny peniaze na disidentske... ...
Aby to nezostalo bez vyjadrenia, doplňam, že ...
Však som v blogu konštatoval, že pokladám ...
ak poprvé - systémy ktoré porovávaš sa v ...
Celá debata | RSS tejto debaty