Založ si blog

Reprezentatívne prieskumy, vzdelanie a iné modly

Istý diskutér opakovane označil môj súkromný prieskum platových podmienok na Slovensku za – nereprezentatívny. Inu, slovo moderné … avšak, o ničom nehovoriace. Alebo naopak – o všetkom. Agentúry, ktoré robia prieskumy, ich totiž nerobia zadarmo, a náhodne. Je to ich práca, ktorá ich živí – takže, niekto prieskum objednáva a platí. Ten môj prieskum neplatil nikto, a ozvali sa tí, ktorí sa ozvať chceli. Čo je teda objektívnejšie ?

Áno, oficiálne zdroje hovoria, že v prieskume by mali byť pomerne zastúpené všetky zložky obyvateľstva. Lenže – možno som slepý, ale zatiaľ som nevidel ani jediný prieskum, kde by sa objavila nielen výška mzdy v nejakom segmente, ale aj čas, za ktorý je táto mzda vyplácaná. Napríklad, všetci sa klaňajú pracovníkom v IT, ktorí okupujú pravidelne najvyššie priečky rebríčka najlepšie platených profesií. Čo však v tomto rebríčku určite nenájdete, je ich časová záťaž, náklady na neustále vzdelávanie či pravidelné obmeny ich technicko-programového vybavenia. Obvykle práve v IT segmente platí, že ľudia pracujú na živnosti, a teda si znášajú všetky náklady, spojené s ich výkonom. Tento spôsob práce im totiž umožňuje nezávislosť. Jediným, skutočne serióznym zamestnávateľom v tejto oblasti, je zrejme gigant – Google. Asi preto, že vlastníci dôverne poznajú potreby “ bláznov “ spoza klávesnice.

Takže – je môj prieskum reprezentatívny, alebo nie ? Neviem … a ani ma to nejako nezaujíma. Prečo ? Napríklad, pochybujem, že účastníkmi prieskumu boli niekedy babky a dedkovia v novinových stánkoch. Tam totiž vládne jednoduchá prax – úväzky na štyri hodiny, reálne sa odpracuje šesť (alebo počul som aj o takých, čo odpracujú osem), a na výplatu – dvesto euro.

Ak prejdem hladové doliny ako v okolí Krompách, Gelnice, Spišskej Novej Vsi alebo Starej Ľubovne, Kežmarku, Stropkova či Svidníka – tam nie je žiadnou výnimkou, že si predavačka odpracuje desať hodín denne a dostane rovných tristo eur. A nič viac – ona mlčí a nesťažuje sa, a niekto (pekne bezcharakterný) to patrične aj využíva. To je bežná realita Slovenska. A dokonca som počul aj o tom, že v prípade kontroly sa zistí, že uvedené pracovné sily majú zmluvy na šesť hodín denne a “ dobrovoľne „, bez nároku na príplatky a odmeny – pracujú viac.

Jeden z trolov s obľubou papagájuje na diskusných fórach, že ľudia sú leniví, nevzdelaní a nechce sa im pracovať. (Asi hovorí o sebe.) Skúsme si teda položiť otázku – aký zmysel má, že predavačky, čašníci, skladníci, smetiari, šoféri či iné podobné povolania disponujú – vysokoškolským diplomom ? Žiadny … ale podobných javov nájdete na Slovensku veľa. Vbehnete do hypermarketu, a zistíte, že tovar dokladajú sociológovia, filozofi, matematici či sociálni pracovníci. Jediným efektom ich vzdelania je kúsok potlačeného papiera, a zbytočné výdavky štátu – pretože títo ľudia si svoje školy neplatili zo svojho vrecka.

Cestovanie za prácou ? Pomôžem si príkladom z jednej malebnej dedinky, ktorá sa volá Švedlár. Mám tam pár priateľov a známych, ktorí chodia pracovať na týždňovky, či trojtýždňovky do susedných Čiech. Pracujú v desať-dvanásťhodinových smenách, cestovné a ubytovanie majú podľa tvrdenia zamestnávateľov – zadarmo. Platia si teda len stravu. Napriek dôslednému šetreniu prinesú domov maximálne tristo eur. Ale nie je výnimkou (hlavne v okolí Plzne a Pardubíc), že prinesú domov aj oveľa menej – dvesto či dvestopäťdesiat eur. Dlhodobé odlúčenie od rodiny, za mzdu vo výške sociálnej dávky ? Aký to má zmysel ?

Rovnaký trol ma pomerne často napáda, že som nevzdelanec. No áno, podľa jeho meradiel určite som. A to aj napriek tomu, že certifikátmi o odbornom vzdelaní, či pozvánkami na rôzne semináre v úlohe lektora by som dnes zrejme naplnil takú krabicu, že dokonca života by som nemusel kupovať toaletný papier. Lenže – všetko by mi to bolo nanič, ak by som to nemal možnosť využiť. Podobne, ako vyššie spomínaným absolventom univerzít, ktorí roky študovali, aby skončili – v sklade, alebo ako zle platení utierači zadkov niekde v zahraničí. Vzdelanie je dobrá vec, ale tanier nenaplní.

Navyše – nie je to práve úlohou štátu, aby vytváral podmienky na uplatnenie ľudí v každom regióne ? Však si za to ľudia platia. Trolovia často povedia – nech podniká a bude. A v čom má podnikať napríklad taký Svidníčan ? V obchode, keď neexistuje kúpna sila ? V službách, keď neexistuje kúpna sila ? A za prázdne reči sa platí len v parlamente.

Papier znesie veľa, ale realita nepustí. Celé Slovensko nemôže ísť do Bratislavy, ako niektorí sprostáci navrhujú. A Bratislava nie je celé Slovensko. Ono, veľmi často hovoria roduverní žabiaci, že koncom Bratislavy začína – vidiek. Len neviem, prečo slama najviac trčí z ich oblekov a lakoviek … teda, niektorým aj spod klobúka. Ale to je už iná téma …

 

Účelové klamstvá britskej polície . ..

19.07.2018

Obviniť niekoho z účasti na zločine len preto, že tesne pred jeho spáchaním priletel do krajiny, je zločinom, hodným bližšieho skúmania. Nie je potrebné rozoberať klamstvá polície, riadenej viac »

Krvavé sny amerického kovboja

17.07.2018

D.Trump naozaj nie je prezidentom, na ktorého by mohli byť americkí občania hrdí. Stále je však prijateľnejší, než vietnamský vojnový zločinec John McCain. McCain by veľmi rád stabilizoval viac »

Komu “predali” Briti novičok ?

15.07.2018

Ak chce urobiť Th.May niečo pre svoju krajinu a svoj národ, mala by odstúpiť. Vývoj v kauze “novičok” ju usvedčuje z úmyselného zavádzania verejnosti a krivého obvinenia, ktorým skúšala viac »

orbán, jad va-šem

Protestujúci bránili Orbánovi v ceste od pomníka holokaustu Jad va-šem

19.07.2018 21:13

Protestujúci niesli transparenty s nápisi "Nikdy viac!" a "Hanbi sa!" v maďarskom a hebrejskom jazyku.

nocni vlci, dolna krupa

Analytik Naď: Bezpečnostné zložky zlyhali

19.07.2018 20:00

Existencia areálu v Dolnej Krupej je nepochopiteľná a kompetentné orgány by mali okamžite konať, zdôrazňuje bezpečnostný analytik Jaroslav Naď.

vlak, železnice, trať, koľaje

Z Číny do EÚ prúdi viac tovaru po železnici

19.07.2018 18:40

Z Číny do EÚ prešlo za polrok 120 nákladných vlakov, postupne sa kapacita môže zvýšiť až na 500 vlakov ročne.

Ford Mustang Bullitt - 2018

Zvažované clá na autá kritizujú aj automobilky v USA

19.07.2018 18:09

USA ešte nevedia, či zavedú clá vo výške až 25 % na dovoz áut a autodielov, uviedol americký minister obchodu Wilbur Ross.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,727
Celková čítanosť: 3820102x
Priemerná čítanosť článkov: 2212x

Autor blogu