Zákon hovorí, že dohľadom nad činnosťou poisťovní je poverená Národná banka Slovenska. Z názvu inštitúcie by mohol mať obyčajný človek dojem, že dokáže riešiť problémy, súvisiace s finančníctvom. Chyba … zdá sa, že to nie je tak.
Príbeh dcéry pána Antona, ktorý sa nedožil vyplatenia cieľovej sumy životného poistenia totiž pokračuje iným príbehom. Príbehom Jána, ktorý bol poistený v tej istej poisťovni, mal rovnako životné poistenie, a rovnako nemá dodnes vyplatené to, k čomu sa poisťovňa zaviazala. Aj kulisy sú rovnaké – zákaznícka linka, na ktorej sa ozýva len odkazovač, alebo sekretárka vedenia poisťovne, ktorá do úmoru opakuje, že žiadne kontakty na zodpovedné osoby neposkytne, a všetko riešia výhradne písomnou cestou.
A tak pán Ján, znalý informačných technológií, píše list prostredníctvom e-mailu, v naivnej viere, že ak s ním touto cestou dokáže komunikovať štátny úrad, mala by aj poisťovňa, ktorá je súkromná. Prvý omyl – e-mail poisťovne je univerzálny, a rovnako prichádza aj univerzálna odpoveď bez mena a podpisu, v ktorej sa konštatuje, že jeho nárok nebol riešený, lebo nenahlásil poistnú udalosť – dožitie.
Pán Ján teda opäť použije e-mail, požiada o vyplatenie cieľovej sumy, z dôvodu poistnej udalosti dožitia, a dokonca priloží oskenovaný občiansky preukaz, aby naozaj potvrdil, že žije. Smola … prichádza odpoveď, že poisťovňa túto (dnes úplne bežnú) formu komunikácie neuznáva, a musí svoj nárok vzniesť písomnou cestou na adresu poisťovne. A v odpovedi opäť chýba meno osoby, s ktorou pán Ján komunikuje. Ale je tam malá poznámka, že svoj nárok musí pán Ján doložiť originálom zmluvy o životnom poistení.
Pán Ján začína mať podozrenie, že niečo nie je v poriadku, a keďže je sídlo poisťovne v neďalekom meste, rozhodne sa, že teda žiadosť o vyplatenie cieľovej sumy zanesie do poisťovne osobne. Pripraví si požadovanú žiadosť, nechá vyhotoviť pre prípad potreby overenú kópiu zmluvy, ktorú kedysi uzatvoril, a vyberie sa na cestu. V poisťovni ho čaká prekvapenie – žiadosť nechcú prevziať, údajne sa má poslať poštou, a len s originálom zmluvy, pretože kópie poisťovňa neuznáva. Našťastie, pán Ján nie je naivný, a žiadosť posiela predsa len s overenou kópiou zmluvy. Niekoľko týždňov čakania ukončuje list z poisťovne. Sláva, odpovedali. Áno, nárok predbežne neuznávajú, lebo ho nemôžu posúdiť na základe kópie zmluvy. Treba originál …
Pán Ján teda berie synovca a opätovne ide do poisťovne, kde žiada stretnutie so zodpovedným pracovníkom, ktorému na základe rady synovca je ochotný predložiť originál zmluvy na nahliadnutie, nie však vydať. Nie, nie … my takto nekonáme, hovoria ženušky na zákazníckom centre bez zariadenia – ako v bufete na stojáka – my komunikujeme len písomne. Opäť nič nevybaví, lebo synovec je sveta skúsenejší a hovorí – ujo, treba ísť za právnikom, toto je nejaký podraz. A veru …
U právnika sa dozvedajú, že podobných prípadov mal niekoľko, a zatiaľ nie je vyriešený ani jeden. Síce ich postúpil súdom, ale tie zatiaľ nerozhodli. Šanca na vyplatenie požadovanej sumy ? Právnik pokrčí plecami, však viete, ako to býva na súdoch. Viem … napriek tomu však pán Ján trvá na podaní žaloby, nakoľko sa mu konanie poisťovne vôbec nepáči. A v duchu si hovorí, že to ohlási aj tej banke, ktorá má nad týmito vecami dohľad … hej, tej národnej.
Zistí si číslo a volá. Musíte volať do Bratislavy, hovorí mu hlas v slúchadle. My sme expozitúra, toto my neriešime. Volá do Bratislavy, na niekoľký pokus sa dovolá a nevychádza z úžasu. Áno,my vieme o tejto poisťovni, hovorí ženský hlas v slúchadle, ale súdy ešte nerozhodli, a naše možnosti sú obmedzené predpismi. No dobre, hovorí pán Ján, ale podľa mojich informácií sú poškodených stovky, ba vraj tisíce. My vieme, že je podané množstvo žalôb, hovorí hlas v slúchadle, ale pokiaľ súdy nerozhodnú, nemôžeme konať … hoci o tom vieme roky.
Pán Ján nechápe … ešte si pamätá listy od elektrární, kde mu pre nejaký nedoplatok vo výške pár eur písali, že ho môžu odpojiť od elektriny … a tu sa zjavne jedná o tisíce, desaťtisíce, možno aj milióny – a nikto nemôže konať. Ide domov, a sused mu priateľsky hovorí, aby sa netrápil … tu to vraj tak chodí, že súd je obvykle v mieste pôsobenia žalovanej strany, a …. viac už vysvetľovať nemusí, pán Ján začína chápať.
On je maličký, bezvýznamný človiečik … ktorý vlastne nikoho nezaujíma, ak proti nemu stojí poisťovací “ kolos “ so zástupom právnikov … a možností.
Ja Ti rozumiem..je to moje rozhodnutie,kde... ...
@oskar48 Píšeš:...Pre mna je vyhodnejsie... ...
@oskar48 Ďakujem za porozumenie. ...
Seat ...vyhladal som si doklady,o vtedajsej... ...
@nautilus Popis v článku nemá nič ...
Celá debata | RSS tejto debaty