Založ si blog

Kde nič nie je, ani zubatá nechodí . .. len slovenský úradník

Buchot, treskot a krik na chodbe. Otvorím dvere, a pred bytom susedy dvaja “ chlapci “ v čiernych oblekoch, bielych košeliach a kravatách. Mávajú starenke pred očami akýmsi papierom a snažia sa vojsť do jej bytu.

Keď som vyšiel na chodbu, akosi ich iniciatíva opustila. Na moju otázku, prečo sa tlačia do cudzieho bytu a kto vlastne sú, len odvrkli, že do toho ma nič. No … o čosi neskôr si to akosi rozmysleli a začali vysvetľovať, že sú z akejsi inkasnej spoločnosti, a prišli, pretože syn susedy má dlhy. Konštatoval som, že jej syn tu nemá trvalý ani prechodný pobyt, a minimálne dvadsať rokov ho tu nikto poriadne nevidel (ak teda nerátame občasný oblet – raz za tri-päť rokov na pár minút), a keďže nie sú oficiálnym orgánom štátu alebo verejnej správy, vyzval som ich k opusteniu domu. Asi by neboli poslúchli, ale medzitým vošiel do vchodu aj ďalší sused a správne pochopili, že ak nepôjdu dobrovoľne, bude to vyriešené aj bez pomoci oficiálnych orgánov, a určite to nedopadne dobre – pre nich. A tak odišli.

Na úvod môjho komentára poviem, že činnosť rôznych inkasných agentúr pokladám za značne pochybnú a na hrane zákonnosti. Čítal som už niekoľko výziev na uhradenie pohľadávky, ktoré sa mi dostali do rúk od známych a otvorene poviem, že v ich prípade by som nielen nezaplatil, ale rovno sa pobral na prokuratúru a podal podnet na preskúmanie veci. Nehovoriac o správaní ich zástupcov, ktorí sa často chovajú viac ako mafiáni, než zástupcovia serióznej spoločnosti.

Hlavou mi však vŕta aj niečo iné …

Hovorí sa, že kde nič nie je, tam ani smrť nechodí. Stretol som sa s prípadom, kde exekútor v mene štátu vymáhal pohľadávku, ktorej reálne uspokojenie sa rovnalo nule. Ak totiž niekto nič nemá, nemôže ani nič dať. Aj z rozprávania kamarátopv právnikov viem, že ročne padnú zo štátnej pokladne milióny eur na vymáhanie pohľadávok, ktoré nebudú nikdy uspokojené – pre nemajetnosť dlžníkov. Prečo ? Prečo sa plytvá verejnými financiami na účely, ktoré plodia len straty ?

Pozrel som si zákon o osobnom bankrote. Musím povedať, že byť na mieste poslanca, tak dám preskúmať duševný stav autora zákona. Pretože terajšia úprava (hoci sa hovorí o blízkej zmene) je nastavená tak, že zbankrotovať môže len ten, kto niečo má. Ten, kto nič nemá, zbankrotovať – nemôže. Výsledok ?

Ďalšie výdavky štátu. V sociálnej oblasti, pretože dlžníci sú obvykle bez práce či oficiálneho príjmu, a tak poberajú rôzne druhy dávok. Nemajú záujem o získanie práce, pretože zákony sú nastavené tak, aby im z príjmu ostalo toľko, ako dostanú na rôznych dávkach – bez práce. A potom sa divíme, prečože máme množstvo čiernej práce. Niečo podobné sa deje aj v inej oblasti. Často sa pritvrdzujú paragrafy v trestnej oblasti, pretože autori noviel argumentujú vysokou mierou recidívy. Čo však nikto neskúma, sú jej skutočné príčiny.

Pokiaľ je niekto vo výkone trestu, a bol zároveň odsúdený na náhradu škody, ostane mu v prípade, ak pracuje – pár šestákov. Časť pohltí výkon trestu, časť pohltia náklady spojené s pohľadávkami, a ostane mu 10-12% vreckového a pokiaľ som dobre počul, tak 5% mu odkladajú na dobu po prepustení. Lenže … vo výkone trestu nemá odsúdený nárok – napríklad na minimálnu mzdu. A tak sa stane, že hoci splní normu na 100%, jeho celková výplata činí – 100€ ! A počul som, že sú aj takí, čo zarobia 30-40€. Za mesiac práce !!! A teraz si vypočítajte, koľko dostane na mesačné vreckové a koľko mu odložia do budúcnosti. Len pre zaujímavosť, od bývalého pracovníka väznice som počul, že chlap po desiatich rokoch basy vyšiel na slobodu a mal – stoosemdesiat eur. K tomu asi netreba komentár, však ?

Čo mu však po prepustení ostane, sú dlhy. Aspoň niečo, dalo by sa ironicky povedať. Aká je šanca, že ich splatí ? Nulová. Aká je šanca, že bude hľadať legálnu prácu ? Nulová, lebo práve vo výkone trestu ho naučili, že poctivá práca nemá žiadnu cenu.

Chápem veriteľov a ich snahu dostať naspäť to, na čo majú nárok. Napokon, aj sám mám umŕtvené peniaze u pár ľudí, ktoré isto-iste nikdy neuvidím. Ale po zrelej úvahe, aké mám šance na ich navrátenie, som prestal robiť akékoľvek kroky v tomto smere. Prečo ? Výdavky by rástli, a výsledok by nebol žiadny. S jedným dlžníkom som sa dohodol, pomohol som mu k zamestnaniu a ako-tak sa mi niečo postupne vracia. U ostatných som to vzdal.

Či by mi vadilo, keby ich podľa zákona úplne zbavili dlhov ? Nie, ak by to bolo previazané s podmienkou, že v prípade umŕtvenia dlhov (teda ich vynulovania) nebudú môcť po určitú dobu čerpať sociálne dávky. V konečnom dôsledku by som aj tak získal, lebo by bola šanca, že moje dane pôjdu správnym a pre moje potreby užitočným smerom.

Rozhodne som však proti tomu, aby inkaso pohľadávok vykonávali rôzne pochybné spoločnosti s polomafiánskym charakterom. A každému, kto sa s ich praktikami stretne, doporučujem, aby sa nenechal vydierať a buď kontaktoval prokuratúru, alebo iný oficiálny orgán. Myslím, že je najvyšší čas na vypracovanie právnej normy, ktorá by podobnú “ činnosť “ umožnila výhradne exekútorom či iným, oficiálnym štátnym inštitúciám.

Sklamaný pätolízač Korčok perlil . ..

07.04.2024

Severoatlantický sluha Korčok to nezvládol. Aj tak prezidenta nepotrebujeme.Je hanbou,že nie sme schopní nájsť skutočné osobnosti. Na vlastný štát sme nedorástli….

Vysvetlenie pre ochranárske „trúby“

20.03.2024

Hlavne pre jedného magora Erika. Skúste napchať do 2-izbového bytu dvadsať ľudí.Stačí na pár dní.A pochopíte (ak máte čím),že potrebujete pomoc psychiatra. Slovensko nie je nafukovacie, v knihách nájdete,aké územie potrebuje jeden dospelý medveď. Na vaše sprosté rady,čo strčiť do záhrady,aby tam nechodili medvede,si nájdite seberovných magorov. A choďte príkladom [...]

Každý vládca má svojho šaša (akurát nám nie je do smiechu)

22.01.2024

Matovič a Heger mali Remišovú,Fico má Šimkovičovú Dámy majú jedno spoločné – nedostatok výbavy na pochopenie vlastnej neschopnosti.Niekto s priemerným intelektom by reagoval diplomaticky.A priznal by kritikom právo nesúhlasiť.V prípade hlupáka príde arogancia.Niečo na štýl „Čo si to dovoľujete? Viete,kto som ja ?“ Pri hlupákoch sa dobre vládne.Alebo [...]

Saleziáni, majstrovstvá Slovenska, hokejbal, kategória U15, Nová Dubnica, mReportér

Aj kresťania sa vedia zabávať. Po omši to roztočili s hokejkami na ihrisku

24.04.2024 05:00

Zábery z vydarenej akcie zachytil mReportér Daniel Imriška.

nemecko, polícia, polizei

Nemecká polícia zastrelila muža, ktorý sa s mačetou vyhrážal v knižnici

23.04.2024 23:40

Podľa vyhlásenia bol tento muž polícii známy už skôr. Jeho motív vyhrážania sa v knižnici zatiaľ nie je objasnený.

Systém Patriot, PVO

Le Monde: Mnohé krajiny EÚ sa nechcú s Kyjevom deliť o svoju protivzdušnú obranu

23.04.2024 21:45

Šéfovia vlád jednotlivých krajín si dávali dobrý pozor, aby neurobili žiadny konkrétny sľub.

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,445
Celková čítanosť: 9461224x
Priemerná čítanosť článkov: 3870x

Autor blogu