Stotisíc kilometrov … vtedy sa už dá povedať, že auto je odskúšané, zabehnuté a vieme, čo od neho čakať. Dá sa však jazdiť podľa údajov výrobcu ?
Piaty rok sedlám Renault, dva roky Kadjar s motorom 1.5 dCi, šesťstupňovou automatickou prevodovkou, pohonom prednej nápravy. Motor má výkon 81 kW, krútiaci moment vrcholí na hodnote 250 Nm.
Začnem tým, s čím som nespokojný. Sedadlá sú pekné, pohodlné, ale koža či koženka, tá praská na niektorých miestach už teraz. Asi je to daň za tvarovanie sedadiel, ale rozhodne to nepoteší. Kryt na panoramatické okno pri častejšom používaní vyskočí (občas) z vodiacej drážky. Automatické prepínanie diaľkových svetiel funguje, kým neprebehnete jamu, alebo inú nerovnosť. Navigácia je osobitná kategória, desaťročia známe cesty občas nepozná, a hlasové ovládanie ? Komédia. V slovenčine nefunguje, v češtine síce bez problémov, ale musíte zabudnúť na navigáciu. Pri voľbe češtiny máte len české mapy. Trochu nedomyslené. A ešte niečo ma zlostí – Clio, ktoré nestojí ani polovicu ceny Kadjara, sa zamklo, sotva som od neho poodišiel. Kadjar musím zamykať gombíkom na kľučke dverí.
A teraz k tomu, čo rozhodne vedie k sňatiu klobúka pred konštruktérmi z Renaultu. Mnohí hovoria, že spomínaná motorizácia je vhodná skôr pre dôchodcov. Lenivá, s niekedy čudne reagujúcim automatom. Nie je to úplne pravda. V prvom rade treba akceptovať, že daný motor je stavaný na spotrebu, a ako sa ukázalo, tento cieľ nielen plní, ale aj prekonáva očakávanie. Ak chce jazdiť vodič dynamicky, musí prepnúť volič prevodovky do manuálneho režimu a držať otáčky motora v rozmedzí od 2300-2600. A potom bude možno veľmi prekvapený.
Jazdné vlastnosti auta sú primerané tomu, čo symbolizuje skratka SUV. Auto sa nebráni rýchlejším prejazdom zákrut, má dobrú stabilitu na ceste, v prípade núdze sa môže vodič spoľahnúť na celkom slušné brzdy.
Spotreba ? Podľa výrobcu by mala v kombinovanom režime dosahovať hodnotu 3,9l na 100 km. Dá sa to dosiahnuť ? Možno nebudete veriť, ale dá. A dá sa jazdiť aj za menej. Je to závislé na vodičovi, pneumatikách, ročnom období, a čo je najdôležitejšie – kvalite paliva a údržby – mám na mysli rôzne náplne a podobne. Otvorene, na spomínaných položkách sme nešetrili a vrátilo sa to v pozitívnom smere.
Keď sme skúšali jazdiť vyslovene na spotrebu, palubný počítač nám ukázal hodnotu 3,6l/100 km, pri priemernej rýchlosti 51 km/hod., motali sme sa vtedy na ceste medzi Kremnicou, Martinom a Ružomberkom. Pochybujem však, že by niekto bol ochotný jazdiť podobným, vyslovene defenzívnym štýlom. Ak vsadíte na niekdajšiu osemdesiatku s maximálnym využitím tempomatu, pričom nemusíte používať (nezmyselný) ECO režim, dokážete aj s využitím klimatizácie jazdiť s priemerom 3,8l/100 km. Ľudovo povedané, medzi obcami nastaviť 82 km/hod., v obci 52 km/hod., nikde vás nenamerajú a pritom celkom slušne ubiehajú kilometre. Pokiaľ pribudnú kilometre v mestách a obciach, pri spomínanom štýle mi dnes počítač ukazuje spotrebu 4,1l/100 km. Ak vás podobný štýl jazdenia nebaví, a chcete využívať povolené limity, spotreba sa ocitne v rozsahu 4,5-4,9l/100 km, čo je tiež veľmi slušné. V zime pri zimných pneumatikách a kúrení sme jazdili v rozsahu od 4,9-5,4l/100 km, pričom sme nejako veľmi neskúšali šetriť.
Záver ? V danom prípade rozhodne výrobca neklame, pokiaľ sa jedná o údaje o spotrebe. Možno by skôr mohol pribaliť manuál, ako jazdiť ekonomicky a prečo niektorí nevedia dosiahnuť čísla, uvedené v materiáloch k autu. Tri podmienky na ceste k úspechu – predvídavý vodič, kvalitné palivo a údržba.
Celá debata | RSS tejto debaty