Taxi-platformy – nekalé obchodné praktiky ?

Lacný taxík poteší každého, nie ? Všetko by však malo mať svoje pravidlá …

Ceny jazdného niektorých platforiem sú možno lákavé, no pod drobnohľadom by mohli vyvolávať dojem nekalých praktík, za ktoré je možné postihnúť poskytovateľa v rámci zákonných noriem.

Skúsme sa teda zamyslieť, čo nie je na platformách v poriadku. Pred pár dňami som využil služby jednej z nich. Objednal som si vozidlo, ktoré bolo jediné dostupné a vzdialené od miesta nástupu približne štyri kilometre. Požadovaná trasa mala dĺžku jedenásť kilometrov. Jednalo sa o obec neďaleko Bratislavy. Áno, konečná cena má potešila, pretože som zaplatil – 5,90€. Lenže …

Koľko kilometrov vlastne prešiel taxík v rámci mojej objednávky ? Ak rátam pristavenie a odvoz, tak pätnásť. Vtedy vychádza, že za jeden kilometer jazdy inkasoval vodič (v hrubom) 0,39€.

Viezol som sa vozidlom, ktoré poháňal benzínový motor a vodič priznal, že spotreba sa pohybuje niekde od sedem do osem litrov na sto kilometrov. Rovnako priznal aj to, že z cieľovej obce, kde má viezol, sa bude musieť vrátiť naprázdno, pretože v nijakom nastavení platformy nemá šancu, aby získal objednávku na spiatočnú cestu, ak teda nechce čakať desiatky minút, možno aj hodiny.

A z toho vyplýva, že dĺžka celkovej trasy nebude pätnásť kilometrov, ale minimálne dvadsať, ak by ostal stáť na kraji Bratislavy. A celkový výpočet hodnoty ubehnutého kilometra vyzerá úplne inak – skončí na sume 0,295€/1km jazdy. Nikto nemusí byť matematický génius, aby pochopil, že daná cena za kilometer je nielen absurdná, ale poškodzuje aj konkurenciu. Za túto cenu sa nedajú pokryť ani náklady, spojené s prevádzkou vozidla !

Ako konkurovať niekomu, kto poskytuje služby za nereálne ceny, nezodpovedajúce nákladom na ich poskytnutie ?

A ako je vôbec možné, že si podobné praktiky nevšímajú ani kontrolné orgány ? Ak pominieme skutočnosť, že poskytovateľ takto spoplatnených služieb ide do straty, poškodzuje svojím konaním aj tých, ktorí ponúkajú rovnaké služby za primerané ceny, zodpovedajúce nielen nákladom, ale aj vytvoreniu primeraného zisku.

V cene jazdného musí byť zahrnutá nielen spotreba vozidla, ale aj náklady na údržbu, rôzne poplatky, mzda vodiča a podobne. Čo asi vygeneruje vodič, ktorý prejde dvadsať kilometrov za necelých šesť eur ? Pri ubehnutí sto kilometrov má čisto teoreticky tržbu okolo tridsať eur. V spomínanom prípade zaplatí len za benzín okolo jedenásť eur, musí zaplatiť aj províziu za sprostredkovanie (obvykle okolo 20%), čo je ďalších šesť eur, pokiaľ je príjemcom služby z iného štátu, tak aj daň z pridanej hodnoty (tiež 20%), takže ďalších šesť eur je preč. Čo mu ostane za ubehnutie sto kilometrov ?

Ak rátame predpoklad tržby tridsať eur, a berieme do úvahy len spotrebu vozidla vo forme nákladov, tak mu ostane približne 7!!! €. Ak vezmeme do úvahy všetky náklady, neostane mu vôbec nič !

Čo si myslieť o podobných formách podnikania, to nechám na každého zváženie. Z môjho pohľadu sú však deformáciou trhu, poškodzovaním všetkých podnikateľov v danom sektore a zodpovedné orgány by si mali podobné praktiky dôslednejšie všímať a riešiť.

Nepochybujem o tom, že aj vodiči platforiem, ktorí pracujú za podobných podmienok, sú skôr obeťami, než vinníkmi. Nepochybujem o tom, že sa jedná o ľudí v sociálnej tiesni, pretože ktokoľvek iný by sa nenechal takýmto spôsobom zneužívať na cudzie obohatenie.

Kto to môže riešiť ? Štát či samosprávy ? Neviem … ale jedným z riešení by mohlo byť stanovenie minimálnej ceny za prepravu v rámci taxislužby, ktorá by bola záväzná pre všetkých. Chránila by poskytovateľov a vyhnala špekulantov …

Ako sa dostalo násilie do ulíc ? Cez (nekontrolované) médiá

23.01.2025

Svojho času nevedela rada pre rozhlasové a televízne vysielanie riešiť triviálny problém – násilie na televíznych obrazovkách,prezentované 24 hodín denne,hoci zákon obmedzoval priestor pre tieto “diela” na čas medzi 22,00-6,00 Dnes nesieme následky.Narušené osoby siahajú po zbrani,ak nevedia žiť samé so sebou.A obete pribúdajú.Samozrejme,po zbytočnej tragédii [...]

Keď štát nemá, oderie chudákov …

09.01.2025

A tak si idete pár dní po začiatku novèho roka kúpiť obľúbený sirup a zistíte,že 3% na DPH sa zmenia na závratný rozdiel – z ceny 1,85€ je zrazu 3,50€ ! Štát nemá … a čo tak zdaniť rôzne zahraničné spoločnosti ? Nedá sa,majú výnimky.Slovač nemá výnimky,tá je na Slovensku ako ovca na odratie.Akoby ani sem nepatrila. Nechceme ruský kurz,vrieskajú [...]

Sklamaný pätolízač Korčok perlil . ..

07.04.2024

Severoatlantický sluha Korčok to nezvládol. Aj tak prezidenta nepotrebujeme.Je hanbou,že nie sme schopní nájsť skutočné osobnosti. Na vlastný štát sme nedorástli….

povodeň, babín, orava, búrky

Krúpy, povodeň a na Orave spúšť. Slovensko zasiahla prvá vlna silných búrok

22.04.2025 21:00, aktualizované: 21:25

Odstraňovať následky po búrkach pomáhajú hasiči i miestni obyvatelia.

skanzen, Liptov, Pribylina, dedina, domčeky, múzeum liptovskej dediny

V Pribyline dočasne uzavreli skanzen, pohyboval sa tam medveď

22.04.2025 20:10

Tento priestor už podľa kultúrnej inštitúcie v týchto dňoch sleduje zásahový tím, ktorý môže ako jediný zasiahnuť pri odchyte medveďa.

fico

Fico opäť podporil Kotlára. Premiér chce, aby vakcíny proti covidu prešetrila Slovenská akadémia vied

22.04.2025 19:12

Premiér na rokovaní vlády navrhne, aby Slovenská akadémia vied urobila ďalšiu analýzu na prítomnosť DNA a ďalších látok vo vybraných vzorkách mRNA vakcín.

Pápež / František / Pope / Francis /

Vláda plánuje na sobotu vyhlásiť štátny smútok, návrh predložil sám Fico

22.04.2025 18:08

„Výnimočná návšteva pápeža Františka na Slovensku v roku 2021 zanechala posolstvo, ktoré malo značný vplyv na verejný život celej spoločnosti," uvádza sa v návrhu.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,447
Celková čítanosť: 9884925x
Priemerná čítanosť článkov: 4040x

Autor blogu