Založ si blog

Taxi-platformy – nekalé obchodné praktiky ?

Lacný taxík poteší každého, nie ? Všetko by však malo mať svoje pravidlá …

Ceny jazdného niektorých platforiem sú možno lákavé, no pod drobnohľadom by mohli vyvolávať dojem nekalých praktík, za ktoré je možné postihnúť poskytovateľa v rámci zákonných noriem.

Skúsme sa teda zamyslieť, čo nie je na platformách v poriadku. Pred pár dňami som využil služby jednej z nich. Objednal som si vozidlo, ktoré bolo jediné dostupné a vzdialené od miesta nástupu približne štyri kilometre. Požadovaná trasa mala dĺžku jedenásť kilometrov. Jednalo sa o obec neďaleko Bratislavy. Áno, konečná cena má potešila, pretože som zaplatil – 5,90€. Lenže …

Koľko kilometrov vlastne prešiel taxík v rámci mojej objednávky ? Ak rátam pristavenie a odvoz, tak pätnásť. Vtedy vychádza, že za jeden kilometer jazdy inkasoval vodič (v hrubom) 0,39€.

Viezol som sa vozidlom, ktoré poháňal benzínový motor a vodič priznal, že spotreba sa pohybuje niekde od sedem do osem litrov na sto kilometrov. Rovnako priznal aj to, že z cieľovej obce, kde má viezol, sa bude musieť vrátiť naprázdno, pretože v nijakom nastavení platformy nemá šancu, aby získal objednávku na spiatočnú cestu, ak teda nechce čakať desiatky minút, možno aj hodiny.

A z toho vyplýva, že dĺžka celkovej trasy nebude pätnásť kilometrov, ale minimálne dvadsať, ak by ostal stáť na kraji Bratislavy. A celkový výpočet hodnoty ubehnutého kilometra vyzerá úplne inak – skončí na sume 0,295€/1km jazdy. Nikto nemusí byť matematický génius, aby pochopil, že daná cena za kilometer je nielen absurdná, ale poškodzuje aj konkurenciu. Za túto cenu sa nedajú pokryť ani náklady, spojené s prevádzkou vozidla !

Ako konkurovať niekomu, kto poskytuje služby za nereálne ceny, nezodpovedajúce nákladom na ich poskytnutie ?

A ako je vôbec možné, že si podobné praktiky nevšímajú ani kontrolné orgány ? Ak pominieme skutočnosť, že poskytovateľ takto spoplatnených služieb ide do straty, poškodzuje svojím konaním aj tých, ktorí ponúkajú rovnaké služby za primerané ceny, zodpovedajúce nielen nákladom, ale aj vytvoreniu primeraného zisku.

V cene jazdného musí byť zahrnutá nielen spotreba vozidla, ale aj náklady na údržbu, rôzne poplatky, mzda vodiča a podobne. Čo asi vygeneruje vodič, ktorý prejde dvadsať kilometrov za necelých šesť eur ? Pri ubehnutí sto kilometrov má čisto teoreticky tržbu okolo tridsať eur. V spomínanom prípade zaplatí len za benzín okolo jedenásť eur, musí zaplatiť aj províziu za sprostredkovanie (obvykle okolo 20%), čo je ďalších šesť eur, pokiaľ je príjemcom služby z iného štátu, tak aj daň z pridanej hodnoty (tiež 20%), takže ďalších šesť eur je preč. Čo mu ostane za ubehnutie sto kilometrov ?

Ak rátame predpoklad tržby tridsať eur, a berieme do úvahy len spotrebu vozidla vo forme nákladov, tak mu ostane približne 7!!! €. Ak vezmeme do úvahy všetky náklady, neostane mu vôbec nič !

Čo si myslieť o podobných formách podnikania, to nechám na každého zváženie. Z môjho pohľadu sú však deformáciou trhu, poškodzovaním všetkých podnikateľov v danom sektore a zodpovedné orgány by si mali podobné praktiky dôslednejšie všímať a riešiť.

Nepochybujem o tom, že aj vodiči platforiem, ktorí pracujú za podobných podmienok, sú skôr obeťami, než vinníkmi. Nepochybujem o tom, že sa jedná o ľudí v sociálnej tiesni, pretože ktokoľvek iný by sa nenechal takýmto spôsobom zneužívať na cudzie obohatenie.

Kto to môže riešiť ? Štát či samosprávy ? Neviem … ale jedným z riešení by mohlo byť stanovenie minimálnej ceny za prepravu v rámci taxislužby, ktorá by bola záväzná pre všetkých. Chránila by poskytovateľov a vyhnala špekulantov …

Sklamaný pätolízač Korčok perlil . ..

07.04.2024

Severoatlantický sluha Korčok to nezvládol. Aj tak prezidenta nepotrebujeme.Je hanbou,že nie sme schopní nájsť skutočné osobnosti. Na vlastný štát sme nedorástli….

Vysvetlenie pre ochranárske „trúby“

20.03.2024

Hlavne pre jedného magora Erika. Skúste napchať do 2-izbového bytu dvadsať ľudí.Stačí na pár dní.A pochopíte (ak máte čím),že potrebujete pomoc psychiatra. Slovensko nie je nafukovacie, v knihách nájdete,aké územie potrebuje jeden dospelý medveď. Na vaše sprosté rady,čo strčiť do záhrady,aby tam nechodili medvede,si nájdite seberovných magorov. A choďte príkladom [...]

Každý vládca má svojho šaša (akurát nám nie je do smiechu)

22.01.2024

Matovič a Heger mali Remišovú,Fico má Šimkovičovú Dámy majú jedno spoločné – nedostatok výbavy na pochopenie vlastnej neschopnosti.Niekto s priemerným intelektom by reagoval diplomaticky.A priznal by kritikom právo nesúhlasiť.V prípade hlupáka príde arogancia.Niečo na štýl „Čo si to dovoľujete? Viete,kto som ja ?“ Pri hlupákoch sa dobre vládne.Alebo [...]

koláž, fotky, mReportér

Legendárna AC/DC v plnej paráde. Najväčší hit rozpálil 100-tisíc ľudí, pozrite si, ako to vyzeralo

27.07.2024 05:00

Toto sú najlepšie videá týždňa, ktoré zachytili naši mReportéri.

Poľsko / Migrácia / Hranice / Kontroly /

Poľsko prijalo zákon uľahčujúci bezpečnostným zložkám použitie zbraní

26.07.2024 22:36

Varšava aj EÚ tvrdia, že Bielorusko a jeho spojenec Rusko migrantov posielajú k hraniciam zámerne v rámci hybridnej vojny.

Robert Fico / Tomáš Taraba /

PS: Taraba je najhorší minister v histórii rezortu. Fico by mal urobiť poriadok

26.07.2024 17:49

Michal Sabo upozornil, že minister počúva najmä záujmové skupiny a nemá úprimný záujem komunikovať s laickou ani odbornou verejnosťou.

Denys Šmyhaľ, Robert Fico, Ukrajina

Fico opäť volal s ukrajinským premiérom o zastavenej rope, navrhol mu riešenie

26.07.2024 17:00, aktualizované: 17:10

Obnova tranzitu časti ruskej ropy je podľa úradu vlády pre rafinériu Slovnaft mimoriadne dôležitá.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,445
Celková čítanosť: 9568477x
Priemerná čítanosť článkov: 3913x

Autor blogu