Zástupca jednej platformy sa vyjadril, že jej vodiči na Slovensku zarábajú najlepšie v Európe. Tvrdil, že zarábajú v priemere sedem-osem eur na hodinu. Aká je pravda ?
Poprosil som o nejaké čísla od vodičov, ktorých som stretol a boli ochotní čo-to povedať. A čísla nepustia, pričom jasne spochybňujú tvrdenia na začiatku príspevku, ktorými sa prezentoval zástupca platformy.
- Priemerný počet jázd za 1 hodinu – 3
- Priemerná cena jazdy – 2,68€
- Priemerný nábeh kilometrov na vykonanie jázd podľa [1] – 17,8
- Priemerná tržba za 1 hodinu – 8,04€
Z vyššie uvedeného vyplýva, že na úrovni prezentovanej zástupcom platformy sa pohybuje – tržba. Tržba však nie je mzda, ani zisk. A teraz sa pozrime na iné čísla, náklady, súvisiace s prepravou.
- Náklady na prevádzku vozidla (min.0,29€/1km) – 5,162€
- Provízia prevádzkovateľa platformy (20%) – 3,56€
- DPH za službu prijatú z iného štátu (20%) – 2,85€
- Náklady spolu:11,57€
Už tu by sme sa mohli zastaviť. Pretože už teraz je vodič platformy v strate, ktorá činí 3,53€. A to sme ešte nehovorili o iných položkách, ako sú napríklad povinné odvody, mzda vodiča a podobne.
Prvých desať kilometrov sa v jednej platforme účtuje v sadzbe 0,36€/1km jazdy. Na pristavenie vozidla k zákazníkovi sa účtuje zanedbateľná položka, hoci minimálny nastaviteľný okruh prijatia objednávok je 3-4km.(podľa platformy).
Osobitnou zaujímavosťou je delenie vozidiel do kategórií. Dvaja z opýtaných jazdili vozidlami, zaradenými do vyššej kategórie, kde by mala byť najnižšia sadzba za jazdu 3€. Realita bola však úplne iná – pravidelne dostávali za jazdu nižšie sumy. Reklamácie u prevádzkovateľa ostali (zatiaľ) bez odozvy. Ak teda nerátame jedno lakonické konštatovanie, kde bola priznaná vyššia kategória auta, ale s dovetkom, že vodič nesmie odmietnuť ani jazdu, kde si žiada zákazník lacnejšiu prepravu.
Záver ? Možno spomienka jedného vodiča na nespokojnú pasažierku, ktorá sa sťažovala na zvýšené ceny v platforme, pretože za osem kilometrov dlhú jazdu musela zaplatiť – 3€. Na to už asi nie je komentár. Skôr ostávajú otázky, prečo kompetentné orgány nekonajú – reklama platforiem o privyrobení je nepochybne zavádzajúca, pretože podobný druh práce generuje jediné – straty a deformácie trhu.
Celá debata | RSS tejto debaty