Vedľajší zárobok ? Najprv premýšľajte . . . nedajte sa dobehnúť špekulantmi

A nenaleťte lacným sľubom rôznych svetoznámych spoločností. Pretože neraz je slovo “privyrobiť” v ich podaní len šikovne skrytou právnou kľúčkou pred následkami toho, čo naozaj ponúkajú.

A tak sa ešte raz vrátime k jednej častej forme – zárobku na preprave cestujúcich alebo alternatívnej taxislužbe.

1. Čo vlastne ponúkajú platformy ?

Nejedná sa o žiadne zdieľané jazdy, ale plnohodnotnú prepravu cestujúcich na základe ich objednávky. Preto každý potenciálny prepravca sa uzavretím dohody o spolupráci stáva taxikárom a je povinný spĺňať náležitosti zákona. Čo znamená o.i.registráciu na príslušnom úrade, zaplatenie poplatkov, absolvovanie zdravotných vyšetrení a samozrejme registráciu vozidla, na ktorom bude poskytovať služby.

2. Nemýľte si zárobok a tržbu 

Platformy prostredníctvom reklamy často bombasticky oznamujú, že sa dá zarobiť aj 500€ týždenne. Slovo “zarobiť” je však lepšie označiť ako zavádzajúce, pretože v skutočnosti sa jedná obvykle o tržbu, ktorú môžete mať v týždennom intervale. A tržba nie je zárobok.

Musíte z nej odrátať všetky výdavky, spojené s prevádzkovaním činnosti a čo ostane, teoreticky môžete nazvať – zárobkom.

3. Vyskúšať, sledovať a zhodnotiť

Všetko treba skúsiť, hovorí sa. Navonok pôsobí zaujímavo, ak dostane niekto za prepravu klienta na trase dlhej 3,6km sumu 3,10€. Lenže to málokedy vypovedá o skutočnej trase, ktorú musel vodič absolvovať, aby službu poskytol. Preto je dôležité sledovať, koľko kilometrov naozaj prešiel a koľko bolo zaplatených. Platforma obvykle ukazuje len to, koľko kilometrov prešiel s klientom.

Ak prejdete za pristavením vozidla ku klientovi 4km, odveziete ho na trase dlhej 3,6km a nakoniec dostanete sumu 3,10€ – tak čísla budú vyzerať úplne inak. A rozhodne nebudú zaujímavé, ako tvrdia prevádzkovatelia platforiem. Obmedzte dojazdy za klientmi na minimum a pokojne odmietnite jazdy s dlhým dojazdom na nastúpenie klienta. Niekde to však nejde.

4. Jazdite v rámci mesta, a dobre zvážte objednávky do okolitých obcí alebo na dlhšie trasy

Platforma obvykle vypočíta cenu, z ktorej sú všetci zákazníci nadšení. Menej nadšení budete vy, ako odveziete klienta do obce, ktorá je vzdialená od mesta 7-10km a dostanete úhradu 5-6€. A potom zistíte, že sa musíte naprázdno vrátiť do mesta, pretože nemáte šancu na objednávku v obci, kde ste skončili. Zrazu zistíte, že ste prešli 20km, dostali pár eur. Niekto zarobil, niekto je spokojný, no vy nebudete ani jednou stranou.

5. Sledujte čas, ako dlho jazdíte

Sme len ľudia. Každý má svoje limity a dlhé hodiny trvajúce jazdenie môže priniesť nejeden problém. Robte si pravidelné prestávky a nejazdite viac ako osem hodín denne. Porovnajte si tržbu a počet odjazdených hodín. Ak máte pre päťdesiat či sto eur tržby jazdiť desať-dvanásť hodín denne, nestojí to za to. Skôr či neskôr vás môže zradiť vaše zdravie a môže to skončiť zbytočnou tragédiou.

6. Nenechajte sa opiť rôznymi príplatkami za jazdenie v exponovaných časoch

Neraz slúžia rôzne odmeny len na to, aby prevádzkovateľ platformy udržal autá v uliciach a videli ich potenciálni klienti. Nie je ničím ojedinelým, že vodič v “zvýhodnenom” čase má za tri hodiny tržbu desať-pätnásť eur, čo naozaj nestojí za strávený čas.

7. Nespoliehajte sa na platformu a budujte si vlastnú klientelu. Obstarajte si registračnú pokladnicu – či už virtuálnu alebo inú.

S nejedným klientom sa môžete dohodnúť na realizácii jazdy, ktorá je za cenu vypočítanú platformou nezaujímavá, no napriek tomu ju viete realizovať za prijateľnú cenu. Ale bez pokladne sa to nedá.

8. Nerobte reklamu od lacného Janka

Prevádzkovatelia platforiem neraz ponúkajú rôzne odmeny za propagáciu ich činnosti prostredníctvom vašich vozidiel. Dobre si spočítajte, či sa Vám to vyplatí.

V inzertných novinách sa úplne bežne platia stovky eur za jednostranovú reklamu vo formáte A4, a to často aj za jednorazové zverejnenie. Trvalá reklama sa spoplatňuje v úplne iných sumách.

Navyše, trvalá reklama na vozidle Vám môže znemožniť aj prijímanie iných objednávok, mimo prevádzkovateľov platforiem. Napríklad od organizátorov spoločenských podujatí (klasickou ukážkou sú svadby), či od sprostredkovateľov individuálnej prepravy – napríklad na letiská. Často požadujú čisté vozidlá bez akéhokoľvek označenia. A neraz ponúkajú príjmy, pohybujúce sa v porovnaní s platformami v galaktických rozmeroch.

9. Najdôležitejšie na koniec – naštudujte si zákony a nespoliehajte sa na to, čo Vám povedali zástupcovia platforiem

Pri možnej kontrole nebude nikoho zaujímať, čo a kto Vám povedal, ale len to, čo požaduje zákon. A prípadná sankcia nepostihne prevádzkovateľa, ale vás.

Nenechajte sa opiť plesnivým rožkom v lákavom balení.

 

Nekalé praktiky digitálnych platforiem

25.05.2025

Na začiatku je bombastická reklama o fantastickom zárobku 29€ na hodinu či 14€ na hodinu A na konci krutá realita,kde zarábajú anonymní šmejdi s požehnaním štátu. Ako to teda funguje u najznámejších platforiem pre taxi a kuriérov? V prvom rade cez neustále nábory naivných,pretože fluktuácia je obrovská.Väčšina adeptov nepozná rozdiel medzi tržbou a zárobkom,a tak [...]

Ako sa dostalo násilie do ulíc ? Cez (nekontrolované) médiá

23.01.2025

Svojho času nevedela rada pre rozhlasové a televízne vysielanie riešiť triviálny problém – násilie na televíznych obrazovkách,prezentované 24 hodín denne,hoci zákon obmedzoval priestor pre tieto “diela” na čas medzi 22,00-6,00 Dnes nesieme následky.Narušené osoby siahajú po zbrani,ak nevedia žiť samé so sebou.A obete pribúdajú.Samozrejme,po zbytočnej tragédii [...]

Keď štát nemá, oderie chudákov …

09.01.2025

A tak si idete pár dní po začiatku novèho roka kúpiť obľúbený sirup a zistíte,že 3% na DPH sa zmenia na závratný rozdiel – z ceny 1,85€ je zrazu 3,50€ ! Štát nemá … a čo tak zdaniť rôzne zahraničné spoločnosti ? Nedá sa,majú výnimky.Slovač nemá výnimky,tá je na Slovensku ako ovca na odratie.Akoby ani sem nepatrila. Nechceme ruský kurz,vrieskajú [...]

d1-r1-velka-dopravna-operacia-na-web

Diaľnicu D1 pri Trnave úplne uzavrú, dôvodom je montáž cyklomosta

08.07.2025 08:26

Výstavbu cyklomosta v dĺžke 87 metrov za 1,3 milióna eur zabezpečuje spoločnosť Swietelsky-Slovakia.

blesky, búrka, Záhorie, mReportér

Koniec búrok v nedohľadne. Platia aj výstrahy druhého stupňa, najmä pre stred a východ Slovenska

08.07.2025 08:10

Ojedinele sa za 36 hodín očakáva celkový úhrn zrážok až 90 milimetrov.

Smetiarske auto

Slováci chcú spaľovne, no nechcú ich mať pod nosom. Skládky im už smrdia, ukazuje prieskum

08.07.2025 08:00

Slovákov sa pýtali, ako by narábali so smeťami.

Russia Stalin Death Anniversary

S Leninom na večné časy. Komunistka navrhuje zákonom zakázať zbúrať mauzóleum

08.07.2025 07:40

"Príklad Ukrajiny ukazuje, že likvidácia Leninových pomníkov je začiatkom neonacistického prevratu a otvorenej rusofóbie," uviedla poslankyňa Anželika Glazkovová.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,448
Celková čítanosť: 9982372x
Priemerná čítanosť článkov: 4078x

Autor blogu