Žiadny politik nemá záujem bojovať s korupciou

Počiatky toho, čo dnes nadobudlo doslova gigantické rozmery, môžeme hľadať v 90.rokoch, keď začala privatizácia a likvidácia štátnych podnikov. Pretože – štát nie je zlý vlastník, ale naopak – nepríjemný vlastník.

Jednoduchý príklad – údržba ciest. Predtým sa výdavky na túto kapitolu zakomponovali do štátneho rozpočtu a na základe hospodárskeho plánu prišiel len príkaz príslušnému štátnemu podniku a ten vykonal všetko potrebné. Mal k dispozícii všetko – ľudí, strojové vybavenie i potrebný materiál.

Dnes – naplánuje sa údržba a obnova ciest. Následne sa vypíše výberové konanie (prvý zbytočný výdavok), prichádzajú ponuky (zbytočná strata času), ak sa jedná o väčšiu zakázku, pre údajne väčšiu transparentnosť (hnusné slovo zlodejov a pokrytcov) sa najprv vyberá poradca (ďalší zbytočný výdavok a strata ćasu), ktorý urobí prácu za zamestnancov príslušného ministerstva (prečo ich potom platíme) a vyberie dodávateľa. Výsledok ? Dlhé mesiace čakania na výkon prác, zbytočne predražené práce … a často žalostná kvalita.

Ilustrácia zo života – išiel som nedávno jedným úsekom v rekonštrukcii. Dĺžka asi tri kilometre, na začiatku dvaja chlapi vyrezávali časti cesty okolo výtlkov a označovali ich sprejom. Potom sa dva-tri dni nedialo nič, následne prišli traja chlapi s autom, a vypĺňali výtlky asfaltovou zmesou pod tlakom, takže o pár mesiacov sa výtlky obnovia a budú dvojnásobné. Medzitým asfaltová drť rozbije niekoľko čelných skiel aút, majitelia zaplačú a autoservisy zarobia.

Otázka – koľko stojí tento cirkus s nekvalitnou prácou a kto na tom najviac zarobil ? A ako je možné, že niekoľkohodinová práca sa natiahne na týždeň, ba niekedy aj viac ?

Nepochybujem, že na podobnej správe vecí verejných sa najviac plytvá a najviac kradne. Navyše celkom legálne, však nikto nemôže protestovať proti dôslednému a “objektívnemu” výberu dodávateľov, nie ? Nepochybujem, že práve cez nepotrebné poradenské firmy, suplujúce činnosť úradníkov na ministerstvách, sa vyrábajú vysoké a neodôvodnené náklady.

Každý politik Vám bude tvrdiť, že štátne vlastníctvo je neefektívne, vznikajú veľké straty a podobne. Nech Vám teda odpovie, prečo sa napríklad do súkromných dopravných spoločností nalievajú každý rok desiatky miliónov eur, aby poskytovali služby verejnosti – však súkromné má byť efektívne, nie ? A ak sa má dotovať súkromné podnikanie pre potreby štátu, nie je dôvod, aby predmetnú službu neposkytovala priamo štátna spoločnosť. Príjmy by tiekli do štátnej pokladne, nie ?

Štátny podnik je stratový len vtedy, keď si niekto neplní povinnosti, alebo kradne. Je pochopiteľné, že politické špičky proti tejto forme vlastníctva broja … ak bude jasne dané pravidlo, ťažko sa dá klamať a kradnúť. Ak má štát vlastný podnik (na opravu ciest), vlastnú výrobu materiálu a vlastných ľudí – politik a jeho kumpáni – nezarobia (skôr neukradnú). Kradnúť sa dá len v schéme neprehľadných obchodných vzťahov, krytých obchodným tajomstvom a inými nezmyslami (vo vzťahu k verejným financiám).

Navrhnite bojovníkom proti korupcii, aby obnovili štátny “servis”. Navrhnite im, aby každý sektor, ktorý je dnes dotovaný, prešiel do štátneho vlastníctva – predsa ak má štát z našich daní investovať, má mať aj podiel na zisku, nie ? Nebudete sa stačiť diviť, koľko klamstiev a výmyslov budete od politikov počuť …

A skúste sa niekedy opýtať nejakého pacienta, či cíti rozdiel medzi sanitkou s päťválcovým motorom a sanitkou – napríklad so štvorválcom … ak niekto zakomponuje do výberu podmienku, ktorú môže splniť len jeden výrobca, sotva to robí s poctivými úmyslami …

Politik bojuje proti korupcii len dovtedy, kým je v opozícii a nemá moc …

Nekalé praktiky digitálnych platforiem

25.05.2025

Na začiatku je bombastická reklama o fantastickom zárobku 29€ na hodinu či 14€ na hodinu A na konci krutá realita,kde zarábajú anonymní šmejdi s požehnaním štátu. Ako to teda funguje u najznámejších platforiem pre taxi a kuriérov? V prvom rade cez neustále nábory naivných,pretože fluktuácia je obrovská.Väčšina adeptov nepozná rozdiel medzi tržbou a zárobkom,a tak [...]

Ako sa dostalo násilie do ulíc ? Cez (nekontrolované) médiá

23.01.2025

Svojho času nevedela rada pre rozhlasové a televízne vysielanie riešiť triviálny problém – násilie na televíznych obrazovkách,prezentované 24 hodín denne,hoci zákon obmedzoval priestor pre tieto “diela” na čas medzi 22,00-6,00 Dnes nesieme následky.Narušené osoby siahajú po zbrani,ak nevedia žiť samé so sebou.A obete pribúdajú.Samozrejme,po zbytočnej tragédii [...]

Keď štát nemá, oderie chudákov …

09.01.2025

A tak si idete pár dní po začiatku novèho roka kúpiť obľúbený sirup a zistíte,že 3% na DPH sa zmenia na závratný rozdiel – z ceny 1,85€ je zrazu 3,50€ ! Štát nemá … a čo tak zdaniť rôzne zahraničné spoločnosti ? Nedá sa,majú výnimky.Slovač nemá výnimky,tá je na Slovensku ako ovca na odratie.Akoby ani sem nepatrila. Nechceme ruský kurz,vrieskajú [...]

Nitra supercela cesty škody povodeň dážď

SHMÚ: Supercelárna búrka sa presúva do Banskobystrického kraja

07.06.2025 20:08

V nedeľu popoludní očakávajú meteorológovia búrky vo východnej polovici územia.

sanitka,

V nemeckom Passau vrazil muž autom do ľudí, zrazil aj manželku a dcéru

07.06.2025 19:36, aktualizované: 20:24

Medzi zranenými sú podľa Bildu aj vodičova 38-ročná manželka a päťročná dcéra.

Kambodža / vlajka /

Thajsko a Kambodža posilňujú svoje vojská na spornej hranici

07.06.2025 18:45

Thajská armáda dnes uviedla, že kambodžskí vojaci a civilisti opakovane vnikli na thajské územie.

SR MV MZ Šaško Šutaj Eštok Drogy TK BAX

Šutaj Eštok: Brániť zvrchovanosť Slovenska je našou povinnosťou

07.06.2025 17:52

Úlohou súčasných politikov by malo podľa neho byť tomuto odkazu verní.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,448
Celková čítanosť: 9944355x
Priemerná čítanosť článkov: 4062x

Autor blogu