Plne súhlasím s názorom, že počas zimného obdobia je v záujme vlastnej bezpečnosti potrebné, aby sa auto prezulo´do zimného obutia. Ale … súčasná mediálna masáž ohľadom celoročného používania zimných pneumatík pôsobí na mňa vyslovene účelovo. Skôr sa na nej smejem, než by som ju bral vážne.
Nikdy som neuznával medzi pneumatikami jediné – gumenného mačkopsa s názvom “ univerzálne “ pneumatiky. Ak bolo na nich niečo naozaj univerzálne, tak ich nespoľahlivosť vo všetkých obdobiach. Niekto však tomu fandí, takže – rešpektujem.
Stabilne jazdím na dvoch autách. Na jednom jazdím len v období od jari do jesene, druhé používam viac-menej ako zimné auto, alebo na rôzne záhradné práce. Kým prvé v prípade potreby prezúvam a mením teda medzi zimnou a letnou pneumatikou, v prípade druhého je celoročná voľba jasná – zimné pneumatiky, presnejšie vzor, ktorý definuje označenie dážď – sneh. Nikdy tieto pneumatiky nejazdím ako niektorí šoféri nahladko, nie som blázon ani samovrah. Ak zacítim, že menia správanie, okamžite ich vymením.
Minulý rok som najazdil na “ zimnom “ aute čosi viac ako tridsaťtisíc kilometrov. Často som ho musel použiť aj počas letného obdobia, a poviem na rovinu – smejem sa vyjadreniam pseudo-odborníkov, ktoré mi skôr pripomínajú platenú reklamu. Je pravdou, že pneumatiky dážď-sneh sa správajú inak, než klasická letná pneumatika. Zažil som však niekoľko skutočne nebezpečných situácií (zásluhou kaskadérov a “ profesionálov “ na kamiónoch), a pneumatiky ma nikdy nezradili. Nemal som problémy s brzdením, ani vyhýbacím manévrom. Prečo ?
Všetko je vecou techniky jazdy. Na nikoho sa nelepím, kde je päťdesiatka, tak idem päťdesiat … kde je tridsiatka, idem tridsať a potichu nadávam … však som človek, nie ? Ale rešpektujem to, aj keď často len krútim hlavou. Neraz sa stane, že v husto obývanej oblasti idem len štyridsať, lebo mi nič nestojí za to, aby mi pod kolesá vbehlo dieťa, alebo kočík “ zodpovednej “ mamičky, stojacej na obrubníku a veselo diskutujúcej s kamoškou. Hoci … už som videl aj mamičky, ktoré držali jednu ratolesť na rukách, druhú viedli vedľa seba a ešte dokonca aj telefonovali !!! A to išli cez cestu … neviem, asi trénovali nejakú adrenalínovú disciplínu, ktovie.
V každom prípade sa riadim zásadou, že pomaly ďalej zájdeš. Často sa stane, že zurvalci ma predbehnú za hlasného vytrubovania cez plnú čiaru (lebo ja blbec idem po obci povolenou päťdesiatkou, hoci sú široko-ďaleko prázdne pláne), lenže neskôr ich o čosi ďalej dobehnem – buď stoja pri policajnej hliadke a zúfalo sa snažia handlovať, alebo sa vlečú za kamiónom a brzdia oni mňa – po prázdnej ceste sa vypeká ľahko, ale predbehnúť dlhšie auto … to už je pre mnohých neriešiteľný problém.
Ale späť k pneumatikám – ani tie dážď-sneh ma nikdy nezradili. Je pravdou, že počas suchého obdobia sú hlučnejšie, a spotreba je mierne vyššia, no na druhej strane stačí, aby prišla prietrž mračien a potom sa naplno prejavia ich dobré vlastnosti. Navlhnú a človek má neraz pocit, že ide ako po koľajniciach. Rovnako je pochopiteľné, že sa tieto pneumatiky opotrebujú rýchlejšie, keďže sú z menej tvrdej zmesi, ako letné. To je však forma dane za komfort, ktorý poskytnú na mokrej ceste a samozrejme aj bezpečnosť.
Sú teda zimné pneumatiky v lete nebezpečné ? V závislosti od toho, čo je medzi volantom a pedálmi. Blbci sú nebezpeční bez ohľadu na pneumatiky, keďže jazdia ako na lodi – plyn brzda. Kaskadéri, ktorí lietajú cez plné čiary (však nepuknú) sú tiež nebezpeční bez ohľadu na pneumatiky. Rovnako sú nebezpeční slimáci – hodia smerovku doprava a veselo sa poberú vľavo, alebo jednoducho zastanú uprostred cesty a čumia, kam asi pôjdu ďalej. Nehovoriac o špecialistoch, ktorí veselo parkujú v križovatke, alebo zablokujú cestu pri dôležitej debate s kamošom v druhom aute … najlepšie tesne za zákrutou. Už som stretol aj tetu, ktorá zaparkovala krížom cez cestu a utekala do novinovej búdky po cigarety … asi ju dusil čerstvý vzduch. Čo však s tým majú spoločné zimné gumy v lete ? Nič. Ak s týmto druhom folklóru na slovenských cestách nerátate, neubrzdíte bez ohľadu na to, čo máte obuté.
Z dlhoročnej skúsenosti, ktorú mám, vyplýva jediné – ak mám na aute obutú pneumatiku s neporušeným a kvalitným dezénom, je úplne jedno, že je to zimná v lete. Viem, ako sa táto pneumatika správa, a svoju jazdu prispôsobujem jej možnostiam. Navyše, rýchlostné limity hovoria jasnou rečou.
Zimné pneumatiky ako celoročná voľba sú nebezpečné len pre dva druhy ľudí – prvý sa riadi zásadou, že najlacnejšie je najlepšie a tak kupuje rôzne šmejdy, alebo jazdenky … pričom nehľadí na ich stav. A potom je táto voľba tŕňom v oku výrobcov pneumatík, ktorí si dokázali vylobovať povinné striedanie letných gúm za zimné, ale opačne neuspeli. Takže ich zisky nerastú. Ba, neraz skôr stagnujú, alebo klesajú … keďže svojím lobizmom dobehli sami seba v nejednom prípade.
Avšak v spojitosti so šoférmi platí staré a otrepané, že – blbec je nebezpečný zo všetkých strán. Bez ohľadu na pneumatiky.
preto také zákony a to ostatné, ...
a staré dobré heslo: "Iniciatívny... ...
ak chápem ačítam správne že sa ...
za socializmu boli u nás aj zimy tuhšie... ...
ako sme my na tomto poirtáli manipulovaný... ...
Celá debata | RSS tejto debaty