Taxi-platformy – nekalé obchodné praktiky ?

Lacný taxík poteší každého, nie ? Všetko by však malo mať svoje pravidlá …

Ceny jazdného niektorých platforiem sú možno lákavé, no pod drobnohľadom by mohli vyvolávať dojem nekalých praktík, za ktoré je možné postihnúť poskytovateľa v rámci zákonných noriem.

Skúsme sa teda zamyslieť, čo nie je na platformách v poriadku. Pred pár dňami som využil služby jednej z nich. Objednal som si vozidlo, ktoré bolo jediné dostupné a vzdialené od miesta nástupu približne štyri kilometre. Požadovaná trasa mala dĺžku jedenásť kilometrov. Jednalo sa o obec neďaleko Bratislavy. Áno, konečná cena má potešila, pretože som zaplatil – 5,90€. Lenže …

Koľko kilometrov vlastne prešiel taxík v rámci mojej objednávky ? Ak rátam pristavenie a odvoz, tak pätnásť. Vtedy vychádza, že za jeden kilometer jazdy inkasoval vodič (v hrubom) 0,39€.

Viezol som sa vozidlom, ktoré poháňal benzínový motor a vodič priznal, že spotreba sa pohybuje niekde od sedem do osem litrov na sto kilometrov. Rovnako priznal aj to, že z cieľovej obce, kde má viezol, sa bude musieť vrátiť naprázdno, pretože v nijakom nastavení platformy nemá šancu, aby získal objednávku na spiatočnú cestu, ak teda nechce čakať desiatky minút, možno aj hodiny.

A z toho vyplýva, že dĺžka celkovej trasy nebude pätnásť kilometrov, ale minimálne dvadsať, ak by ostal stáť na kraji Bratislavy. A celkový výpočet hodnoty ubehnutého kilometra vyzerá úplne inak – skončí na sume 0,295€/1km jazdy. Nikto nemusí byť matematický génius, aby pochopil, že daná cena za kilometer je nielen absurdná, ale poškodzuje aj konkurenciu. Za túto cenu sa nedajú pokryť ani náklady, spojené s prevádzkou vozidla !

Ako konkurovať niekomu, kto poskytuje služby za nereálne ceny, nezodpovedajúce nákladom na ich poskytnutie ?

A ako je vôbec možné, že si podobné praktiky nevšímajú ani kontrolné orgány ? Ak pominieme skutočnosť, že poskytovateľ takto spoplatnených služieb ide do straty, poškodzuje svojím konaním aj tých, ktorí ponúkajú rovnaké služby za primerané ceny, zodpovedajúce nielen nákladom, ale aj vytvoreniu primeraného zisku.

V cene jazdného musí byť zahrnutá nielen spotreba vozidla, ale aj náklady na údržbu, rôzne poplatky, mzda vodiča a podobne. Čo asi vygeneruje vodič, ktorý prejde dvadsať kilometrov za necelých šesť eur ? Pri ubehnutí sto kilometrov má čisto teoreticky tržbu okolo tridsať eur. V spomínanom prípade zaplatí len za benzín okolo jedenásť eur, musí zaplatiť aj províziu za sprostredkovanie (obvykle okolo 20%), čo je ďalších šesť eur, pokiaľ je príjemcom služby z iného štátu, tak aj daň z pridanej hodnoty (tiež 20%), takže ďalších šesť eur je preč. Čo mu ostane za ubehnutie sto kilometrov ?

Ak rátame predpoklad tržby tridsať eur, a berieme do úvahy len spotrebu vozidla vo forme nákladov, tak mu ostane približne 7!!! €. Ak vezmeme do úvahy všetky náklady, neostane mu vôbec nič !

Čo si myslieť o podobných formách podnikania, to nechám na každého zváženie. Z môjho pohľadu sú však deformáciou trhu, poškodzovaním všetkých podnikateľov v danom sektore a zodpovedné orgány by si mali podobné praktiky dôslednejšie všímať a riešiť.

Nepochybujem o tom, že aj vodiči platforiem, ktorí pracujú za podobných podmienok, sú skôr obeťami, než vinníkmi. Nepochybujem o tom, že sa jedná o ľudí v sociálnej tiesni, pretože ktokoľvek iný by sa nenechal takýmto spôsobom zneužívať na cudzie obohatenie.

Kto to môže riešiť ? Štát či samosprávy ? Neviem … ale jedným z riešení by mohlo byť stanovenie minimálnej ceny za prepravu v rámci taxislužby, ktorá by bola záväzná pre všetkých. Chránila by poskytovateľov a vyhnala špekulantov …

Budú aj obete prepustené z hrobov ?

23.09.2025

Právo požiadať o prepustenie vyplýva zo zákona.A desiatky obetí či pozostalých žiadajú spravodlivosť – ich milovaní sa nikdy nevrátia,niet dôvodu na zľutovanie s vinníkom. Pochvaly alebo tresty … nič nezmenia na šialenstve 90.rokov.Pripraviť niekoho o život pre peniaze,naozaj niet väčšej zvrhlosti.A opakovane,to môže naozaj len psychopat. Médiá majú [...]

Korporátny fašizmus nevadí ?

22.09.2025

Digitálne otroctvo sa rozmáha pre ľahostajnosť štátu.Minister financií zavádza opatrenia,ktoré ožobračujú ľudí,bojujúcich o holé prežitie,ale ignorujú miliardové zisky platforiem,ktoré zneužívajú postavenie na trhu a zotročujú naivných a zúfalých … A tak severská platforma na rozvoz jedla niekoľkokrát ročne upraví provízie,ktoré inkasuje od reštaurácií (pod [...]

Mŕtveho zimník nepoteší …

21.07.2025

Dopracovali sme sa do absurdnosti … Zatvárame oči pred realitou a zakrývame to vzletnými výrazmi o tolerancii a vzdušnými zámkami o budúcom úspechu.Heslo slovenskej ekonomiky “európskeho tigra” znie cudzím rozdávaj a vlastným zvyšuj dane.Dopracovali sme sa k verzii feudalizmu 21.storočia,kde páni vyberajú a rozkrádajú dane,plebs sa má starať sám o seba. Ešte [...]

rakúsko, škola, streľba, graz, polícia

Rakúska polícia zadržala Slováka, ktorý sa priznal k najmenej 30 vlámaniam

15.10.2025 22:26

Muža na príkaz prokuratúry v Grazi previezli do väznice v štvrti Jakomini.

Donald Trump, Viktor Orbán

Orbán oznámil, že sa opäť stretne s Trumpom

15.10.2025 22:23

Podľa jeho slov ešte nie je jasné, či americký prezident príde do Maďarska, alebo pocestuje on do Spojených štátov.

izrael, tanky, palestína, hamas, gaza

Hamas odovzdal Červenému krížu telá ďalších dvoch rukojemníkov

15.10.2025 21:39

K odovzdaniu došlo v rámci prímeria medzi Hamasom a Izraelom, ktoré vstúpilo do platnosti v piatok.

Tomáš G. Masaryk

Tajuplná obálka odhalila svoje tajomstvo: Neboli v nej Masarykove posledné slová, záznam je o tri roky starší

15.10.2025 20:57

Záznam obsahuje tri stránky, na ktorých je anglický text obsahujúci aj niekoľko českých slov.

cudzinec

Kto sa nepoučí z vlastnej minulosti,je nútený si ju opakovať.Budúcu koalíciu volili tí,ktorí dali moc do rúk šialencov a hlupákov vo voľbách 2020.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,451
Celková čítanosť: 10133711x
Priemerná čítanosť článkov: 4135x

Autor blogu