Založ si blog

A kde je zodpovednosť za škody na verejnom majetku, páni ?

Včera prešla spravodajstvom v rozhlasovom éteri bombastická správa – košický krajský úrad uznal, že uzatvorením mosta cez Ružín by sa obyvateľom skomplikoval život, a povolil, aby most i naďalej využívala (hoci v núdzovom režime) osobná doprava. Asi by sa mali ľudia radovať, nie ?

Neviem, ale nevidím na tom nič radostné. Skôr niečo neveľmi vábne, poriadne a ďaleko zapáchajúce … pretože, mali by byť kladené otázky, a dôsledne zistené, kto vlastne nesie za súčasný stav zodpovednosť, či niekto nezanedbal svoje povinnosti a nakoniec – čo to bude stáť ?

Skúsme sa na problém slovenských ciest v havarijnom stave pozrieť bližšie – napríklad na dnes uzatvorenú komunikáciu cez Kremnické Bane, ktorej rekonštrukcia bude trvať rok (!), alebo aj na opakovane spomínanú cestu z Turčianskych Teplíc do Martina – teda povestnú panelovku, či mnoho úsekov ciest a mostov, kde sa problémy s ich technickým stavom riešia (?) umiestnením dopravnej značky, symbolizujúcej nejaké obmedzenie užívateľov. Vo všetkých prípadoch sa nepochybne jedná o zlyhanie systému a správcu komunikácie. Presnejšie … čas ukazuje, že vlastne ani žiadny systém údržby ciest nemáme, ináč by sa havarijné stavy neopakovali.

Napríklad prejazd cez Kremnické Bane – roky zaznievali kritické hlasy, ktoré nikto nebral na vedomie, hoci upozorňovali, že uvedená komunikácia nie je technicky spôsobilá na takú záťaž, akej reálne v podobe ťažkej dopravy čelila. Nakoniec len došlo k tomu, čo bolo len otázkou času – a spôsob, akým k tomu došlo, bol vlastne len dielom náhody. Výsledkom nezodpovednosti kompetentných orgánov je drahá rekonštrukcia, obmedzenie verejnosti, ktorá uvedenú komunikáciu užívala a navyše – nikto nevie, aký bude vývoj v budúcnosti, keďže sa stále nerieši podstata – preťaženie komunikácie nákladnou dopravou.

Obdobným spôsobom sa vyvíjala aj situácia na povestnej turčianskej panelovke. Tiež roky padali upozornenia, že je neprimerane preťažovaná, rovnako sa roky upozorňovalo, že sa zanedbáva jej údržba, čo spôsobilo dnešný stav – doslova havarijný. Následkom uvedeného stavu sa navyše ničia okolité komunikácie, ktoré využívajú zúfalí vodiči, aby ochránili vlastný majetok pred ľahostajnosťou verejných funkcionárov … či štátnych činiteľov, ktorí vedia kde-kade vrieskať s transparentmi nad hlavou, ale reálne problémy ich nezaujímajú.

O mnohom svedčí aj konanie zodpovedných … najprv komunikácie uzavrú, a následne hľadajú riešenie – chystajú projekty, organizujú výberové konania na dodávateľa prác … ako je to možné ? Ako je možné, že niekto pripravuje projekty až vtedy, keď dôjde k havarijnému stavu ? A prečo sa nevykonáva pravidelná údržba a preventívna kontrola komunikácií ?

Iste, verejní funkcionári budú tvrdiť, že tomu tak nie je … povinnosti si plnia, komunikácie kontrolujú … ak by tomu naozaj tak bolo, neriešili by sa pravidelne havarijné stavy. Nehovoriac o bezočivosti, ktorú symbolizuje umiestňovanie výstražných dopravných značiek ,,,a ktorého jediným cieľom je vyhnutie sa zodpovednosti za škody, spôsobené daňovým poplatníkom. Pretože tí musia platiť vždy a pravidelne, bez ohľadu na kvalitu služby, ktorá im je poskytovaná … a ak nezaplatia, okamžite čelia sankciám.

Ako je teda možné, že verejní funkcionári nečelia trestom za zanedbanie povinností, čoho následkom sú podobné problémy, ako som vyššie uviedol ? Vari stoja nad zákonom ?

Kedy sa konečne začnú riešiť problémy, spojené s preťažovaním komunikácií nákladnou dopravou ? Prečo sa nevyužíva hustá sieť železničných tratí ? Však nie je žiadny rozumný dôvod, ktorý by bránil presunutiu tranzitnej dopravy na železnice, čím by sa významne uľahčilo práve preťaženým komunikáciám … prečo sa nevieme vysporiadať s neprijateľnosťou prepravy cez horské priechody, čo pravidelne spôsobuje ďalšie problémy ? Prečo sa platia predražené úseky diaľnic, ak ich nákladná doprava ignoruje a ničí miestne komunikácie ?

Koľko ešte budeme tolerovať, že za naše peniaze si niekto neplní povinnosti a nenesie žiadnu zodpovednosť ? 

Agresívna ruská veľmoc 5. – Priniesli sme vám pokrok a civilizáciu

22.09.2017

Vojak s epoletami generála hľadí na bojisko, priam preplnené nehybnými telami. Hlavou mu víria rôzne myšlienky ... a nevie pochopiť obraz, ktorý pred sebou vidí. Máme prevahu zbraní i mužstva viac »

Agresívna ruská veľmoc 4. – Nevyháňaj čerta diablom

21.09.2017

V zle osvetlenej kancelárii sedí muž s hlavou v dlaniach. Ubehli vyše dva roky od začatia vojny, priveľmi si uvedomuje desivú pravdu - vojnu nie je možné vyhrať. Nie, ak ... Na stole ležia pred viac »

Agresívna ruská veľmoc 3 – Znovuzrodenie poľského štátu

20.09.2017

Preskočíme obdobie, v ktorom definitívne zanikla poľsko-litovská únia, a krátko navštívime časy po skončení 1.svetovej vojny, ktorá skončila pre Nemecko potupným mierom, podpísaným 28.júna viac »

Emmanuel Macron, práca

Macron podpísal kontroverznú reformu pracovného práva, Francúzi sa búria

22.09.2017 22:06

Francúzsky prezident Emmanuel Macron považuje zmeny v pracovnom práve za hlboké, ale nevyhnutné pre ekonomiku a spoločnosť.

Rizman

Hovorcom roka 2017 je Juraj Rizman z Via Iuris

22.09.2017 21:25

Hovorcami roka 2017 sa v kategóriách štátna správa, komerčný sektor a samospráva stali v minulosti už ocenení hovorcovia Boris Chmel, Tomáš Kráľ a Marek Tettinger.

EÚ, Lýbia, migranti, more

Grécky súd rozhodol, že migrantov, ktorým zamietli azyl, môžu vrátiť do Turecka

22.09.2017 20:28

Rozhodnutie gréckeho Najvyššieho súdu sa týka dvoch Sýrčanov, ktorí nesúhlasili s deportáciou do Turecka po tom, ako im žiadosť o azyl v Grécku zamietli.

snem, Smer

Rozruch medzi straníkmi Smeru v Nitrianskom okrese

22.09.2017 18:38

V regionálnych štruktúrach Smeru je rušno. Z miestnej organizácie v Rišňovciach v okrese Nitra chce odísť 22 straníkov. Krajskí a okresní funkcionári s nimi ešte plánujú rokovať.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,404
Celková čítanosť: 2875241x
Priemerná čítanosť článkov: 2048x

Autor blogu