Založ si blog

A kde je zodpovednosť za škody na verejnom majetku, páni ?

Včera prešla spravodajstvom v rozhlasovom éteri bombastická správa – košický krajský úrad uznal, že uzatvorením mosta cez Ružín by sa obyvateľom skomplikoval život, a povolil, aby most i naďalej využívala (hoci v núdzovom režime) osobná doprava. Asi by sa mali ľudia radovať, nie ?

Neviem, ale nevidím na tom nič radostné. Skôr niečo neveľmi vábne, poriadne a ďaleko zapáchajúce … pretože, mali by byť kladené otázky, a dôsledne zistené, kto vlastne nesie za súčasný stav zodpovednosť, či niekto nezanedbal svoje povinnosti a nakoniec – čo to bude stáť ?

Skúsme sa na problém slovenských ciest v havarijnom stave pozrieť bližšie – napríklad na dnes uzatvorenú komunikáciu cez Kremnické Bane, ktorej rekonštrukcia bude trvať rok (!), alebo aj na opakovane spomínanú cestu z Turčianskych Teplíc do Martina – teda povestnú panelovku, či mnoho úsekov ciest a mostov, kde sa problémy s ich technickým stavom riešia (?) umiestnením dopravnej značky, symbolizujúcej nejaké obmedzenie užívateľov. Vo všetkých prípadoch sa nepochybne jedná o zlyhanie systému a správcu komunikácie. Presnejšie … čas ukazuje, že vlastne ani žiadny systém údržby ciest nemáme, ináč by sa havarijné stavy neopakovali.

Napríklad prejazd cez Kremnické Bane – roky zaznievali kritické hlasy, ktoré nikto nebral na vedomie, hoci upozorňovali, že uvedená komunikácia nie je technicky spôsobilá na takú záťaž, akej reálne v podobe ťažkej dopravy čelila. Nakoniec len došlo k tomu, čo bolo len otázkou času – a spôsob, akým k tomu došlo, bol vlastne len dielom náhody. Výsledkom nezodpovednosti kompetentných orgánov je drahá rekonštrukcia, obmedzenie verejnosti, ktorá uvedenú komunikáciu užívala a navyše – nikto nevie, aký bude vývoj v budúcnosti, keďže sa stále nerieši podstata – preťaženie komunikácie nákladnou dopravou.

Obdobným spôsobom sa vyvíjala aj situácia na povestnej turčianskej panelovke. Tiež roky padali upozornenia, že je neprimerane preťažovaná, rovnako sa roky upozorňovalo, že sa zanedbáva jej údržba, čo spôsobilo dnešný stav – doslova havarijný. Následkom uvedeného stavu sa navyše ničia okolité komunikácie, ktoré využívajú zúfalí vodiči, aby ochránili vlastný majetok pred ľahostajnosťou verejných funkcionárov … či štátnych činiteľov, ktorí vedia kde-kade vrieskať s transparentmi nad hlavou, ale reálne problémy ich nezaujímajú.

O mnohom svedčí aj konanie zodpovedných … najprv komunikácie uzavrú, a následne hľadajú riešenie – chystajú projekty, organizujú výberové konania na dodávateľa prác … ako je to možné ? Ako je možné, že niekto pripravuje projekty až vtedy, keď dôjde k havarijnému stavu ? A prečo sa nevykonáva pravidelná údržba a preventívna kontrola komunikácií ?

Iste, verejní funkcionári budú tvrdiť, že tomu tak nie je … povinnosti si plnia, komunikácie kontrolujú … ak by tomu naozaj tak bolo, neriešili by sa pravidelne havarijné stavy. Nehovoriac o bezočivosti, ktorú symbolizuje umiestňovanie výstražných dopravných značiek ,,,a ktorého jediným cieľom je vyhnutie sa zodpovednosti za škody, spôsobené daňovým poplatníkom. Pretože tí musia platiť vždy a pravidelne, bez ohľadu na kvalitu služby, ktorá im je poskytovaná … a ak nezaplatia, okamžite čelia sankciám.

Ako je teda možné, že verejní funkcionári nečelia trestom za zanedbanie povinností, čoho následkom sú podobné problémy, ako som vyššie uviedol ? Vari stoja nad zákonom ?

Kedy sa konečne začnú riešiť problémy, spojené s preťažovaním komunikácií nákladnou dopravou ? Prečo sa nevyužíva hustá sieť železničných tratí ? Však nie je žiadny rozumný dôvod, ktorý by bránil presunutiu tranzitnej dopravy na železnice, čím by sa významne uľahčilo práve preťaženým komunikáciám … prečo sa nevieme vysporiadať s neprijateľnosťou prepravy cez horské priechody, čo pravidelne spôsobuje ďalšie problémy ? Prečo sa platia predražené úseky diaľnic, ak ich nákladná doprava ignoruje a ničí miestne komunikácie ?

Koľko ešte budeme tolerovať, že za naše peniaze si niekto neplní povinnosti a nenesie žiadnu zodpovednosť ? 

Úsvit trolov I. – zrod Cudzinca

19.01.2018

Prvý blog som začal písať okolo roku 2000. Vtedy som ešte naivne veril, že žijem v spoločnosti, kde má vlastný názor a jeho otvorená prezentácia hodnotu, a ľudia sa nad obsahom zamyslia. viac »

Úsvit trolov . . .

18.01.2018

Keďže svoj blog tvorím už nejaký ten rôčik, rozhodol som sa, že formou fragmentov a citátov z rôznych blogov, ako aj reakcií v diskusiách zhrniem svoje skúsenosti s jeho písaním a konfrontáciou viac »

Šetríme, platíme, dostávame – nemáme . . . 😢

18.01.2018

Kde je teda problém ? Zložité odpovede často maskujú jednoduchú podstatu - niekto klame. Alebo - niekto kradne. Iste, ak budeme pozerať optikou dnešnej opozície, tak je to jasné - niekto kradne. viac »

Lavrov

Lavrov hájil dohodu s Iránom, situáciu sleduje aj KĽDR

20.01.2018 00:01

"Dohodu nebude možné plniť, pokiaľ ju jednostranne vypovie niektorý z jej účastníkov."

Plyn, energia, bývanie, oheň

Tanker s ruským plynom mieril do USA, záhadne zmenil smer

20.01.2018 00:00

Tri týždne po tom, keď sa tanker Gaselys vydal s kontroverzným nákladom ruského plynu do USA, loď sa otočila a pláva späť. Bola iba deň cesty od svojho cieľa.

plyn, oheň, sporák

Turecko schválilo výstavbu druhej vetvy plynovodu TurkStream

19.01.2018 23:17

Turecko schválilo výstavbu druhej vetvy podmorského plynovodu TurkStream v tureckých vodách. Informoval o tom Gazprom.

peniaze, euro, minca, bankovky

Európske akcie sa vyšplhali najvyššie za dva a pol roka

19.01.2018 22:30

Európske akcie v závere týždňa posilňovali, hore ich tlačí rastúci optimizmus týkajúci sa firemných ziskov a vývoja svetovej ekonomiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,548
Celková čítanosť: 3215100x
Priemerná čítanosť článkov: 2077x

Autor blogu