Pred nejakým časom prebiehali internetom diskusie nespokojných vodičov s platformou BOLT (predtým Taxify), ktoré súviseli s prepravou cestujúcich formou taxislužby.
Bol som zvedavý, čo prevratné prinášajú platformy ako Bolt, Uber či Liftago na trh taxislužby, a tak som nahovoril kamaráta z Košíc, ktorý vlastní koncesiu na prevádzkovanie taxislužby, aby občas vyskúšal fungovanie Bolt-u a pozbieral nejaké skúsenosti. Výsledok ? Ak nechcete čítať ďalej, tak jednou vetou – pekná fasáda, ale krutá realita.
V prvom rade, platformy ako Bolt, Uber či Liftago sú dobrou myšlienkou, ktorá prospeje každému, kto využíva taxíky. Lenže na druhej strane (hovorím v prípade Bolt-u) by nemal byť prospech klienta na úkor poskytovateľa. A nedá sa poprieť, že model Bolt-u je pre prevádzkovateľov nevýhodný. A možno by si zaslúžil aj ostrejšie hodnotenie.
Poďme od začiatku. Aplikácia … je k dispozícii pre Android či iOS, inštaluje sa pohodlne a bez problémov. Podmienkou poskytovania služieb s Boltom je predloženie potrebnej dokumentácie, ktorá súvisí s prevádzkovaním taxislužby. Po predložení dokladov nasleduje schvaľovací proces. Následne sa poskytovateľ prihlási, prejde do online systému a čaká na objednávky. V nastaveniach služby si môže vybrať, aké mapy bude používať a tu nastáva prvý problém – aplikácia podporuje mapy Google, Waze a Yandex. Špičkové aplikácie, akou je napríklad Sygic – nepodporuje. Takže bez dobrej znalosti mesta sa môže dostať vodič do problémov.
Na displeji sa objaví objednávka, vodič ju potvrdí, presunie sa za klientom, naloží ho a odvezie na požadovanú adresu. Platba prebieha obvykle bezhotovostne, a prichádzajú ďalšie problémy.
A tie súvisia práve s kalkuláciou ceny za prepravu. Štatistika je nemilosrdná – sadzba za kilometer, ktorú klient uhradí, sa pohybuje medzi 0,17-0,22€. O nič lepšie to nevychádza ani s bonusmi, kde sa občas “vyšplhá” cena za ubehnutý kilometer na 0,26€. Podotýkam, že tieto čísla vychádzajú z kalkulácie, ktorej súčasťou sú aj prejdené kilometre k nastúpeniu klienta. O nejakom prijateľnom zárobku sa nedá vôbec hovoriť, skôr by sa to dalo nazvať – dopravná charita na účet prevádzkovateľa. Príjem nepostačuje ani na pokrytie nákladov s prevádzkou vozidla. O nejakom zárobku sa nedá vôbec hovoriť.
Pre koho je teda Bolt určený ? Čiste teoreticky pre majiteľov vozidiel na elektrický pohon, kde však obmedzuje vodiča celkový dojazd. No mám pochybnosti, že pri výdavkoch, spojených s prevádzkovaním taxislužby, by dokázali aspoň oni zarobiť. Pri našej kvalite ciest, hlavne v mestách, presiahnu náklady na pravidelný servis celkový príjem. A pochybujem, že niekto chce pracovať s tým cieľom, aby nosil peniaze do cudzieho vrecka.
Celkovo vyznela skúška internetovej platformy nepriaznivo.
Na ubehnutých tisíc kilometrov vyšiel príjem na úrovni 204€, čo v prepočte na jeden kilometer znamenalo v priemere približne 0,2€. Náklady na prevádzku vozidla činia v danom prípade 0,34€/1km jazdy. Pri danom nábehu to znamená pre prevádzkovateľa nemalú stratu. Presnejšie – 136€.
Klienti sú so službami Boltu samozrejme spokojní, pretože poplatky za prepravu sú oproti bežným taxikárom smiešne. Nečudo, že to vyvoláva aj nevraživosť bežných taxikárov voči vodičom Boltu. A často aj posmech, pretože “podnikanie” na tento spôsob chce naozaj človeka v núdzi. Ktokoľvek si spočíta náklady a príjmy, nebude mať o podobnú spoluprácu záujem. Veľmi rýchlo zistí, že jediným výsledkom by bola vysoká strata.
Zárobok s Boltom ? Skôr sen a vôbec sa nedivím nespokojnosti tých, ktorí túto platformu vyskúšali.
Ale ako bodka na zaver, pred par dnami som sa ...
Ja sa s vami chcem tiez podelit so skusenostou ...
Matematika nepustí - sadzba 0,36€ za prvých ...
Trochu logiky - žiadna platforma (to je jedno ...
Nepíš pri pozeraní do zrkadla, prisluhovač ...
Celá debata | RSS tejto debaty