A nenaleťte lacným sľubom rôznych svetoznámych spoločností. Pretože neraz je slovo “privyrobiť” v ich podaní len šikovne skrytou právnou kľúčkou pred následkami toho, čo naozaj ponúkajú.
A tak sa ešte raz vrátime k jednej častej forme – zárobku na preprave cestujúcich alebo alternatívnej taxislužbe.
1. Čo vlastne ponúkajú platformy ?
Nejedná sa o žiadne zdieľané jazdy, ale plnohodnotnú prepravu cestujúcich na základe ich objednávky. Preto každý potenciálny prepravca sa uzavretím dohody o spolupráci stáva taxikárom a je povinný spĺňať náležitosti zákona. Čo znamená o.i.registráciu na príslušnom úrade, zaplatenie poplatkov, absolvovanie zdravotných vyšetrení a samozrejme registráciu vozidla, na ktorom bude poskytovať služby.
2. Nemýľte si zárobok a tržbu
Platformy prostredníctvom reklamy často bombasticky oznamujú, že sa dá zarobiť aj 500€ týždenne. Slovo “zarobiť” je však lepšie označiť ako zavádzajúce, pretože v skutočnosti sa jedná obvykle o tržbu, ktorú môžete mať v týždennom intervale. A tržba nie je zárobok.
Musíte z nej odrátať všetky výdavky, spojené s prevádzkovaním činnosti a čo ostane, teoreticky môžete nazvať – zárobkom.
3. Vyskúšať, sledovať a zhodnotiť
Všetko treba skúsiť, hovorí sa. Navonok pôsobí zaujímavo, ak dostane niekto za prepravu klienta na trase dlhej 3,6km sumu 3,10€. Lenže to málokedy vypovedá o skutočnej trase, ktorú musel vodič absolvovať, aby službu poskytol. Preto je dôležité sledovať, koľko kilometrov naozaj prešiel a koľko bolo zaplatených. Platforma obvykle ukazuje len to, koľko kilometrov prešiel s klientom.
Ak prejdete za pristavením vozidla ku klientovi 4km, odveziete ho na trase dlhej 3,6km a nakoniec dostanete sumu 3,10€ – tak čísla budú vyzerať úplne inak. A rozhodne nebudú zaujímavé, ako tvrdia prevádzkovatelia platforiem. Obmedzte dojazdy za klientmi na minimum a pokojne odmietnite jazdy s dlhým dojazdom na nastúpenie klienta. Niekde to však nejde.
4. Jazdite v rámci mesta, a dobre zvážte objednávky do okolitých obcí alebo na dlhšie trasy
Platforma obvykle vypočíta cenu, z ktorej sú všetci zákazníci nadšení. Menej nadšení budete vy, ako odveziete klienta do obce, ktorá je vzdialená od mesta 7-10km a dostanete úhradu 5-6€. A potom zistíte, že sa musíte naprázdno vrátiť do mesta, pretože nemáte šancu na objednávku v obci, kde ste skončili. Zrazu zistíte, že ste prešli 20km, dostali pár eur. Niekto zarobil, niekto je spokojný, no vy nebudete ani jednou stranou.
5. Sledujte čas, ako dlho jazdíte
Sme len ľudia. Každý má svoje limity a dlhé hodiny trvajúce jazdenie môže priniesť nejeden problém. Robte si pravidelné prestávky a nejazdite viac ako osem hodín denne. Porovnajte si tržbu a počet odjazdených hodín. Ak máte pre päťdesiat či sto eur tržby jazdiť desať-dvanásť hodín denne, nestojí to za to. Skôr či neskôr vás môže zradiť vaše zdravie a môže to skončiť zbytočnou tragédiou.
6. Nenechajte sa opiť rôznymi príplatkami za jazdenie v exponovaných časoch
Neraz slúžia rôzne odmeny len na to, aby prevádzkovateľ platformy udržal autá v uliciach a videli ich potenciálni klienti. Nie je ničím ojedinelým, že vodič v “zvýhodnenom” čase má za tri hodiny tržbu desať-pätnásť eur, čo naozaj nestojí za strávený čas.
7. Nespoliehajte sa na platformu a budujte si vlastnú klientelu. Obstarajte si registračnú pokladnicu – či už virtuálnu alebo inú.
S nejedným klientom sa môžete dohodnúť na realizácii jazdy, ktorá je za cenu vypočítanú platformou nezaujímavá, no napriek tomu ju viete realizovať za prijateľnú cenu. Ale bez pokladne sa to nedá.
8. Nerobte reklamu od lacného Janka
Prevádzkovatelia platforiem neraz ponúkajú rôzne odmeny za propagáciu ich činnosti prostredníctvom vašich vozidiel. Dobre si spočítajte, či sa Vám to vyplatí.
V inzertných novinách sa úplne bežne platia stovky eur za jednostranovú reklamu vo formáte A4, a to často aj za jednorazové zverejnenie. Trvalá reklama sa spoplatňuje v úplne iných sumách.
Navyše, trvalá reklama na vozidle Vám môže znemožniť aj prijímanie iných objednávok, mimo prevádzkovateľov platforiem. Napríklad od organizátorov spoločenských podujatí (klasickou ukážkou sú svadby), či od sprostredkovateľov individuálnej prepravy – napríklad na letiská. Často požadujú čisté vozidlá bez akéhokoľvek označenia. A neraz ponúkajú príjmy, pohybujúce sa v porovnaní s platformami v galaktických rozmeroch.
9. Najdôležitejšie na koniec – naštudujte si zákony a nespoliehajte sa na to, čo Vám povedali zástupcovia platforiem
Pri možnej kontrole nebude nikoho zaujímať, čo a kto Vám povedal, ale len to, čo požaduje zákon. A prípadná sankcia nepostihne prevádzkovateľa, ale vás.
Nenechajte sa opiť plesnivým rožkom v lákavom balení.
Vráť sa k čisteniu klozetov a nemiešaj sa ...
Uber ma priemerne cisty zisk 2 dollars z kazdej ...
Kedy to bolo, môžeš povedať, veď obidva ...
...kedy " volakedy " ???...vsak za ...
Škoda reči ... taxikár v Žiline - 240 km, ...
Celá debata | RSS tejto debaty